Jak zůstat českou portálovou jedničkou: recept á la Seznam.cz

Už jsme si zvykli, že Seznam patří mezi velmi konzervativní portály a to nejenom v našem národním měřítku, ale i při pohledu za hranice. Zatím se mu ovšem tato strategie vyplatila. Zatímco jiné portály a firmy mají za sebou velmi rychlou expanzi a ještě rychlejší odporoučení se pod kytičky, Seznam si stále udržuje pozici české portálové jedničky a bez nadsázky lze říct, že na co sáhne, to se mu daří.

Udržet si první místo je však v rostoucí konkurenci stále těžší. Toho si jsou určitě dobře vědomi i pánové Lukačovič a spol. a tak jejich dlouhodobá strategie počítá s něčím, co sami nazývají „zásadní proměna“. O co půjde?

"14 dlouhých měsíců vývoje a podrobných analýz, 500 lidí v obchodním týmu, náklady 10 až 20 milionů Kč. To bude nový Seznam."
Od června tohoto roku bude katalog WWW stránek na Seznamu striktně rozdělen na dvě části – katalog firemních stránek a institucí a na druhé straně na nekomerční internetové stránky. Ivo Lukačovič k tomu dodává: „až 30 % lidí, kteří přijdou na portál tam přijdou proto, že chtějí vyhledat informace o konkrétní firmě – něco potřebují a hledají vhodnou firmu.“ Proto se Seznam rozhodl, že svůj katalog rozdělí na výše zmíněné dvě části, přičemž v katalogu firem bude možné dále hledat podle krajů a v budoucnosti ještě přesněji (okresy a větší města).

Dlouhá cesta při budování katalogu firem

Lidé ze Seznamu se k tomuto kroku odhodlali po dlouhých 14 měsících podrobných analýz svých stránek a způsobů, jakým se po nich návštěvníci pohybují. Následně byl vybudován tým 50 obchodních zástupců (který se neustále rozšiřuje – ke konci roku 2004 by měl čítat zhruba 500 lidí), kteří dávají dohromady katalog firem. Náklady na vývoj (bez marketingu) se pohybují mezi 10 a 20 miliony Kč.

Uveřejnění firmy v katalogu bude zdarma. Za příplatek je přidání loga firmy či lepší pozice v rámci katalogu. Ceny za tyto nadstandardní prezentace budou začínat na 2000 Kč ročně. Jak ve své prezentaci uvedl Ivo Lukačovič, cílem je, aby do roka v katalogu byly 4 hospody z 5, které jsou v Horní dolní. Právě na relativně frekventované malé a střední podnikatele se tvůrci katalogu zaměřují především, přičemž podmínkou nejsou ani vlastní WWW stránky. Cílem je, aby byl katalog v první řadě užitečný pro návštěvníky, tudíž bude obsahovat všechny dostupné kontaktní údaje, informace o sídle firmy a pobočkách, otevírací dobu apod. Aktualizace dat bude probíhat minimálně jednou ročně.

Co je pagerank?

Pagerank je technologie hodnocení stránek vyvinutá firmou Google. Jedním z uživatelů je i český Seznam. V zásadě tato technologie pracuje na principu „obliby“, kdy se stránka v žebříčku posouvá nahoru za předpokladu, že je na ní hojně odkazováno z dalších webů – má hodně referencí. Naopak stránka, na kterou se odkazuje málo, má v žebříčku horší pozici – je umístěna níže.

Je zřejmé, že Seznam tu vytváří jakési druhé internetové „Zlaté stránky“, což se na první pohled nemusí zdát zrovna jako nejšťastnější nápad, ale při bližším zamyšlení nám nezbývá říct nic jiného než „a proč ne“. Seznam jako nejnavštěvovanější portál má gigantickou sílu uvést masu uživatelů internetu do pohybu a nasměrovat je tam, kam je právě třeba. Velmi dobře je to vidět na spolupráci s Novinkami (kterou si mimochodem Seznam velmi chválí), které se během několika málo měsíců vyšvihly na čelo zpravodajských webů a nyní válcují iDnes. Lze tedy předpokládat, že návštěvníci portálu si na nové členění (které navíc bude ve starém designu) rychle zvyknou a začnou ho využívat. Pak by, podle zástupců Seznamu, mohlo katalog pro vyhledávání firem využívat ne 30 % příchozích návštěvníků, ale třeba 50 % nebo i více.

Velmi překvapivá je reakce, se kterou se obchodní tým setkává při kontaktu s podnikateli. Podle dostupných údajů totiž cca 50 až 80 % oslovených podnikatelských subjektů se spoluprací souhlasí. Není ovšem zřejmé, kolik z nich přistupuje na placenou formu spolupráce.

A co moje homepage?

Změny se dotknou i odkazů na nekomerční internetové stránky. Ty nebudou řazeny podle abecedy tak jako dosud, ale podle oblíbenosti. O její měření se postará klasický googleovský pagerank. Po implementaci klasického vyhledávání je to tedy další z googlovských služeb, kterou Seznam začne používat. I nadále ovšem bude možné seřadit si výpis stránek podle abecedy nebo podle data poslední aktualizace. Pro lepší přehlednost bude u každého odkazu malý náhled titulní stránky webu.

Fulltextové vyhledávání bude nabízet pokročilé googlovské „fíčury“, tedy možnost omezit hledání pouze na konkrétní jazyk, doménu, frázi a podobně.

 

Vlevo je titulní stránka Seznamu z roku 1996, vpravo nová
titulní stránka platná od června letošního roku.

Koukej mamko, v televizi dávaj Seznam!

Jistě si vzpomínáte na silnou marketingovou kampaň wéwéwétečkacentrumtečkacézet, která proběhla billboardy a televizí – médiem, které do té doby snad žádný český internetový projekt pro svoji prezentaci nevyužil. Seznam plánuje pro svoji propagaci využít především internet a také právě televizní reklamu. Konkrétní podoba či motiv TV spotů zatím není známa, ale určitě bude zajímavé sledovat, s čím Seznam, resp. jím pověřená marketingová agentura, přijde.

Závěrem

Bude mít Seznam s novým rozdělením svého katalogu úspěch? Pravda se uvidí až za několik měsíců, ale osobně tipuji, že ano a ještě dále upevní svoji pozici portálové jedničky.

Diskuze (34) Další článek: RIAA poprvé přiznala chybu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,