Jak testujeme: software všeho druhu

1. listopadu 2007
Jak testujeme: grafické karty
Postup při hodnocení programů a jiných softwarových produktů.

Recenzování nebo testování softwaru bohužel neposkytuje tolik prostoru pro striktní měřítka, jako je tomu například v případě jednotlivých hardwarových komponent. Bohužel, nebo naštěstí? Sice se nedozvíte exaktní čísla s přesností na x desetinných míst, zato však získáte cenný subjektivní názor hodnotícího autora. Nicméně i v tomto případě se přeci jen musí stanovit některá základní kritéria, která určují kvalitu toho či onoho programu.

Prvním z nich je uživatelské rozhraní, jež u řady uživatelů dokáže na první pohled rozhodnout, zda danou aplikaci ano, nebo nikoli. Procentuální váhové kritérium v celém hodnocení se zde odlišuje podle toho, zda je program primárně určen pro začínající, respektive pokročilé uživatele – ti první uvítají všechny funkce takříkajíc na dosah ruky, a to jednoduchou i snadno pochopitelnou formou. Na druhou stranu pokročilé uživatele často uživatelské rozhraní příliš netrápí, zaměřují se spíše na funkce. Proto se v případ uživatelského rozhraní různých typů aplikací můžete setkat s proměnlivou váhou 10–30 %. Mezi nejdůležitější kritéria při výběru kteréhokoli programu patří samozřejmě jeho cena. Váhu zde určujeme například podle toho, nakolik je program v placené verzi ojedinělý, tedy zda třeba neexistuje naprosto ekvivalentní alternativa v podobě aplikace zdarma. Vlastní hodnocení v dané váze pak odráží skutečnou cenu jako takovou – maximální možnou hodnotu získávají programy zcela zdarma (především pro domácí, ale i komerční použití), tedy různé freeware, public domain nebo donationware varianty.

K čemu by byl program bez rozumného praktického nasazení v běžném uživatelském i profesionálním životě. Možnosti využití tak získávají váhu podle schopností v dané kategorii podobných aplikací, navíc také dle šíře spektra nabízených funkcí. Jak je tedy konkrétní typ aplikace použitelný v praxi, kdo využije tu kterou funkci a potřebujeme vůbec daný program? Tyto otázky si pokládají autoři při hodnocení v kategorii využitelnosti softwaru.

Herní recenze patří mezi jedny z mála článků, u kterých se kritéria hodnocení nemění. U každé hry tak najdete následující oblasti a váhy: ovládání (20 %), grafika (25 %), hratelnost (30 %) a inovace (25 %). Prvně jmenované ovládání má své opodstatnění i v dnešních graficky vypiplaných hrách, jelikož bez pořádné kontroly nad hlavními hrdiny není požitek dost „požitkovatý“. Grafickou stránku ocení nejen všichni majitelé nových grafických karet a hratelnost samozřejmě musí představovat nejdůležitější součást. Hodnocení inovace zařazujeme z toho důvodu, aby byli zaslouženě odměněni tvůrci her, které přinášejí nové vlastnosti.

Testy softwaru ve své podstatě představují jakési rozšíření jednotlivých recenzí, kdy jsou zkoumané aplikace postaveny nemilosrdně proti sobě. Právě v testech softwaru se váhy i jednotlivé kategorie hodnocení výrazně mění, jelikož jiné vlastnosti jsou vyžadovány od antispywarových aplikací, grafických editorů nebo programů pro úpravu zvuku. Zde tak autoři získávají větší prostor pro nastavení co možná nejpřijatelnějších kritérií a nelze je definovat předem, univerzálně pro všechen software.

Témata článku: Software

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • davidová danka 28. 1. 2008 22:03:33
    "narazila" jsem na Váš článek,chtěla jsem ho přeposlat svému příteli,...
Určitě si přečtěte

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

** Dobrý monitor s kvalitním panelem lze pořídit pod tři tisíce korun ** Pod deset tisíc si můžete koupit pracovní 27" monitor nebo nejlevnější použitelné 4K ** Vybrali jsme také ideální model pro vícemonitorovou konfiguraci

27.  11.  2016 | Stanislav Janů | 13

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 76