Jak se měří weby

Provozovatelé webů bojují o každého uživatele internetu a poměřují se, kdo jich ulovil více. Rozhodčími jsou systémy pro měření návštěvnosti. Rozhodují přesně a spravedlivě?

Měřítkem úspěšnosti internetových stránek je jejich návštěvnost. Je to velice důležitý parametr, podobně jako televizní sledovanost, poslechovost rádií nebo prodejnost novin. Určuje vliv média a třeba také cenu reklamy. Mohlo by se zdát, že přesné stanovení návštěvnosti webové stránky bude v prostředí plném počítačů triviální záležitostí, ale je to kupodivu velká alchymie plná nepřesností.

Sčítání IP adres zdaleka nestačí

Změřit si počet přístupu na webovou stránku je naprosto jednoduché, na internetu najdete tisíce různých počítadel, které si můžete prostřednictvím pár řádek kódu vložit na svou stránku. Taková měření návštěvnosti můžete použít pro orientační přehled provozu svého blogu, ale nikde se takto získanými údaji nechlubte, byli byste pro smích.

Aby mělo měření návštěvnosti nějakou váhu, musí za ním stát nezávislý měřící systém. U nás takové služby poskytují například Navrcholu.cz, NetMonitor nebo Toplist.cz. Zatímco Toplist nabízí jen základní měřící parametry a je zdarma, Navrcholu.cz a NetMonitor jsou placené služby, které nabídnou řadu dalších údajů. Největší váhu má na českém internetu měření NetMonitoru, které provozuje Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) a využívá měřící systém Gemius. Zde jsou registrovány největší české weby, jako je Seznam.cz, iDnes.cz nebo také Živě.cz.

Samotné zajištění měření je jednoduché, administrátor webu umístí na své měřené stránky kód přidělený vybranou službou, a pak už se jen načítají přístupy. Poté ovšem nastupuje šamanský rituál na straně měřící služby, který ze surových dat určí kýženou návštěvnost.

 

Výpočet návštěvnosti je šamanský rituál, který vyčaruje odhady reálných návštěvníků.

 

Návštěvností totiž nemůžeme nazývat počet zobrazení stránek. Tento údaj se v odborné terminologii nazývá pageviews a nemá žádnou velkou váhu. Některý web nasbírá od jednoho uživatele několik zobrazení stránky za pár vteřin, zatímco jiný získá od stejného uživatele jen jedno či dvě kliknutí, přestože strávil na stránce několik minut. Navíc je tato hodnota ovlivněná konfigurací serverů podle toho, jak často budou požadovat nové načtení stránky.

Za návštěvnost ovšem nemůžeme považovat ani počet unikátních IP adres, ze kterých byly k webové stránce evidovány přístupy. Že má každý počítač svou jednoznačnou IP adresu je čirá utopie, mnohdy se totiž za jednou IP adresou serveru s nastaveným zabezpečením skrývá celá firma nebo třeba studentská kolej s tisíci počítači.

Přesná věda o nepřesných číslech

Internetoví uživatelé v ČR
(NetMonitor, srpen 2009)

• počet uživatelů internetu: 5 182 935
• zobrazených stránek za měsíc na českých webech: 
  6 693 679 881
• nejpoužívanější operační systém: Windows XP (76%)
• nejpoužívanější prohlížeč: Firefox 3.x (32%)
• nejrozšířenější rozlišení obrazovky: 1024 × 768 bodů (30%)

Měřící služby proto vyvíjí komplikované metody přepočtů naměřených hodnot na skutečnou návštěvnost, tedy počet reálných uživatelů, kteří stránku viděli. Takové hodnoty jsou označovány zpravidla zkratkou UV (unique visitors) a přestože jsou to přesná čísla, je nutné si uvědomit, že jsou to stále jen odhady s možnou odchylkou.

Pokud vás zajímají návštěvnosti známých internetových stránek, podívejte se na veřejně dostupné online výstupy NetMonitoru na adrese online.netmonitor.cz. Například zde zjistíte, že během srpna navštívilo Živě.cz půl milionu reálných uživatelů a každý z nich na našich stránkách strávil průměrně 4 minuty a 37 sekund. Právě tyto výstupy jsou měřítkem pro zadavatele reklamy a podle nich můžeme porovnávat sílu jednotlivých webů.

Existují fígle, jak návštěvnost na oko navýšit. Laciným trikem je chlubit se denní návštěvností a briskně ji přepočítat na měsíční prostým vynásobením počtem dnů v měsíci. To je ale holý nesmysl, takový přepočet totiž ignoruje vracející se návštěvníky a znamenalo by to, že web navštíví každý den stejný počet zcela nových uživatelů. Dalším trikem je kumulace více webových služeb pod jednu adresu. Za celkovou návštěvností portálu Centrum.cz tak stojí zpravodajský web Aktuálně.cz nebo slavný Xchat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výpis z NetMonitoru • internetové prohlížeče v ČR

Vedle samotné návštěvnosti dokážou měřící systémy poskytnout další užitečné informace o návštěvnících. Například demografické údaje, nebo populární statistiky použitých operačních systémů či internetových prohlížečů návštěvníků. Podle toho se pak dá lépe cílit reklama nebo optimalizovat web.

Mocná síla Google Analytics

Sledování návštěvnosti a dalších údajů je samozřejmě nezbytné pro samotné provozovatele webu, kteří tak mohou sledovat reakce návštěvníků na změny, nový obsah nebo třeba na změnu počasí. Divili byste se, jak klesne návštěvnost internetového magazínu, když se venku udělá hezky. Lidé nevysedávají u počítačů a je to hned znát – v takovém případě může polevit i samotný provozovatel webu a šetřit si atraktivní obsah až zaprší a čtenářů bude více.

 

Divili byste se, jak klesne návštěvnost, když se venku udělá hezky.

 

Součástí měřících služeb bývá podrobná správa měření a detailní statistiky. Králem v tomto oboru je služba Google Analytics, kterou lze bez obav nasadit na web měřený zároveň NetMonitorem. A co je vůbec nejlepší, Google Analytics je zdarma a klidně si jej můžete zprovoznit pro svůj malý jednoduchý blog. Stačí se zaregistrovat a do kódu stránky vložit měřící kód od Googlu. Google Analytics sice neposkytuje garantované veřejné výstupy, je však nepostradatelný pro webmastery, kterým poskytne mimořádně rozsáhlé statistiky návštěvnosti a sledovanosti dílčího obsahu webu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Google Analytics používáme i na Živě.cz

Google Analytics dokáže podrobně analyzovat návštěvnost v libovolně stanoveném období a přímo ji porovnávat s jiným vybraným obdobím, vedle běžného měření návštěvnosti eviduje poměr vracejících se návštěvníků, míru okamžitého opuštění stránky (Bounce rate), počty návštěv uživatelů, počet zobrazených stránek při jedné návštěvě a další parametry. Všechna měření však dokáže rozmělnit podle obsahu webu až na dílčí samostatné stránky odpovídající například jednotlivým článkům internetového magazínu, nebo vybrané sekce webu.

Tip: Pokud vás zajímají poměry operačních systémů a internetových prohlížečů u českých uživatelů internetu, navštivte stránku www.rankings.cz, kde najdete podrobné statistiky na základě dat webů měřených NetMonitorem.

Z jakých vyhledávačů se na váš web návštěvníci dostali a která slova přitom vyhledávali? I to se dozvíte, stejně tak, které weby na vás nějakým způsobem odkazují. Pro ladění stránek se pak hodí vědět, jaký je nejrozšířenější internetový prohlížeč návštěvníků, jaké rozlišení monitoru nejčastěji používají, nebo zda mají v prohlížeči doinstalovanou podporu Javy a Flashe. Dozvíte se vše do takových detailů, jako že nejvíce uživatelů používá Firefox ve verzi 3.5.3, ale stále je přes jedno procento těch, kteří používají starou verzi 2.0.0.20.

Internetové peoplemetry

Nejnavštěvovanější stránky světa:

1. Google (vyhledávač)
2. Yahoo! (portál a vyhledávač)
3. Facebook (sociální síť)
4. Youtube (sdílení videí)
5. Bing (vyhledávač)
6. MSN (informační portál)
7. Blogger (uživatelské blogy)
8. Wikipedia (encyklopedie)
9. Baidu (čínský vyhledávač)
10. Yahoo! (japonská verze)

Méně rozšířeným způsobem měření návštěvnosti je měření na straně uživatelů. Je to podobný systém, jako například stanovení sledovanosti televizí pomocí peoplemetrů. Koncoví uživatelé si musí do svého počítače nainstalovat drobnou měřící aplikaci, která odesílá data o navštívených stránkách měřící službě. Nejznámější takovou je Alexa.com, která měří návštěvnost stránek prostřednictvím doplňků pro prohlížeče Internet Explorer nebo Firefox.

Pochopitelně tímto způsobem nelze získat absolutní návštěvnost stránek, ovšem velmi cenná jsou relativní srovnání návštěvnosti – lze přímo porovnat návštěvnost webů, které používají rozdílné měřící služby, nebo bez veřejného výstupu (typicky Google). Tímto způsobem lze například stanovit žebříček nejnavštěvovanějších webů světa. Bohužel Alexa a podobné měřící systémy nejsou u nás příliš rozšířené, proto by byl podobný žebříček českých webů značně zkreslený.

Ať už narazíte na jakoukoli statistiku návštěvnosti, vždy ji berte s rezervou a také se podívejte, kdo za měřením stojí. Protože už Winston Churchill řekl prozíravou větu: „Nevěřím žádné statistice, kterou jsem sám nezfalšoval.“

 Článek byl publikován také v časopise Computer, č. 19/09.

Témata článku: Internet, Google Analytics, Analytics, Foot, Winston, Alexa, Toplist

7 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Rudidlo 29. 10. 2009 16:01:27
    Prostě svinstvo.:-(
  • Vladimír Brada 29. 10. 2009 15:56:28
    Ono to není tak jednoduché, jak se vám to může zdát. Jednak většina těch...
  • Jan Tomášek 28. 10. 2009 22:05:09
    Když se čeká na odezvu různých polských a jiných serverů, tak se to...
Určitě si přečtěte

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 79

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 127