Jak hraní realistických násilných her ovlivňuje vztek?

Hry jsou čím dál realističtější a s příchodem trojrozměrného zobrazení a virtuální reality je důležité vědět, jaký vliv má virtuální násilí na reálný vztek.
Jak hraní realistických násilných her ovlivňuje vztek?

Hraní počítačových her a vliv na naší psychiku je stále propírané téma. Jak náš mozek a náladu ovlivňují realističtější hry? Je rozdíl mezi hraním nenásilných a násilných her?

Vědci z univerzity v Ohia se zaměřili na prozkoumání této oblasti s velmi jednoduchým testem, který přinesl zajímavé výsledky.

Test nálady s různými podmínkami

Hlavní autoři studie – Brad Bushman a Robert Lull provedli test s hraním hry Grand Theft Auto IV po dobu 15 minut. Výzkumu se účastnilo celkem 194 studentů, z nichž dvě třetiny tvořily ženy.

Hraní hry bylo rozdělené na několik částí, které se snažily vytvořit různý stupeň realističnosti při hraní hry. K dispozici tak byl nejen klasický malý 17palcový monitor a obří 96palcová televize, ale také hraní ve 3D s brýlemi pro obří televizi.

V rámci hry GTA 4 uživatelé hráli dvě formy „zábavy“ – polovina se věnovala nenásilnému hraní bowlingu a další půlka se pak soustředila na násilné hraní, kdy bylo úkolem zabít ve hře co nejvíce virtuálních obyvatel.

Klepněte pro větší obrázek
Nenásilný režim zahrnoval hraní bowlingu v GTA 4

Po 15minutovém hraní pak byli jednotliví účastnici dotázání na jejich náladu z několika pohledů, včetně míry vzteku, který osobně pociťují. Hodnotit mohli vždy od 1 do 5 bodů (maximum).

Velký rozdíl mezi 2D a 3D

Výsledky dopadly poměrně zajímavě. Většina účastníků, kteří hráli nenásilně (zmíněný bowling), měli úroveň vzteku nízkou či beze změny. Nezáleželo ani na tom, zda hráli na 2D monitoru nebo obří televizi s 3D brýlemi.

Klepněte pro větší obrázek
V násilném režimu měli účastníci zabít co nejvíce lidí během 15 minut

V případě násilného hraní ale dopadly výsledky zcela jinak. I při krátkém násilném hraní byly zaznamenány vyšší hodnoty vzteku ve všech konfiguracích, v případě hraní s 3D brýlemi však byly ještě vyšší, než při porovnání s 2D režimem.

Test obsahoval i další otázky a jak z nich vyplynulo, násilné hraní ve 3D bylo pro účastníky realističtější a cítili se více pohlceni hrou, než v případě 2D režimu. Výsledky tak ukázaly spojení mezi mírou realističnosti a pohlcení s následnou změnou pocitu nálady.

Problém s virtuální realitou

I když se jedná o jednoduchý výzkum, ukazuje poměrně jasně na to, že čím více je pro mozek daný zážitek realističtější, tím více ho ovlivňuje podobně, jako by šlo o reálný zážitek. To by mohl být problém především s příchodem virtuální reality ve stylu Oculus Rift, která posouvá trojrozměrný zážitek a kompletní pohlcení hrou na zcela novou úroveň.

Například i John Carmack a další tvůrci z hlavního týmu vývoje brýlí Rift pro virtuální realitu se nechali slyšet, že bude nutné u her pro virtuální realitu změnit hodnocení minimální věkové hranice, které budou striktnější právě kvůli realističtějšímu zážitku.

Určitě bude zajímavé sledovat další výzkum v této oblasti, především pak třeba i v rámci relaxačních či odpočinkových forem zážitku, které by mohly mít naopak velmi dobrý vliv na naši náladu a třeba i případné léčení různých psychických nemocí.

 

Témata článku: Počítače, Bowling, Brýle pro virtuální realitu, Virtuální realita brýle, Virtuální realita hry, Virtuální 3d brýle, 3d brýle, 3d brýle pro virtuální realitu, Brýle 3d, GTA V, GTA, GTA 4, GTA 5, Violence, GTA IV

35 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Net.Xtreme 27. 10. 2014 9:22:34
    Člověk je naprogramován miliony let trvající evolucí k násilí. Pravidlo...
  • Karel Dvořák 26. 10. 2014 14:41:59
    Export násilných Amerických filmů má jen jediný cíl a to ze všech vychovat...
  • Forrest911 26. 10. 2014 14:03:21
    Z vlastní zkušenosti můžu říct, že když jsem se nedávno (po vynucené koupi...
Určitě si přečtěte

To tu ještě nebylo. Specialisté ukázali, že zavirované mohou být i titulky SRT

To tu ještě nebylo. Specialisté ukázali, že zavirované mohou být i titulky SRT

** Stáhnete si film a titulky třeba z OpenSubtitles.org ** A osud vás za ten warez záhy potrestá ** Specialisté totiž ukázali, že i v titulcích může být schovaný virus

24.  5.  2017 | Jakub Čížek | 58

WannaCry se neměl vůbec rozšířit. Stačilo, abychom používali Windows Update

WannaCry se neměl vůbec rozšířit. Stačilo, abychom používali Windows Update

** WannaCry se masivně rozšířil kvůli zranitelnosti ve Windows ** Ta mu umožnila, aby se pokusil sám napadnout další počítače ** Jenže ta chyba už je dva měsíce opravená!

22.  5.  2017 | Jakub Čížek | 97


Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky