Jak Češi fascinovali Microsoft a Google

Brněnská společnost Corinth stvořila aplikaci, kterou nazývá Google Earth pro mikrosvět. Hraje si také s rozšířenou realitou a v obou těchto oblastech chce globálně uspět.

Ondřej Homola za pár hodin nasedá do letadla a na delší dobu odlétá do Spojených států. V New Yorku se má setkat s významnými architekty, se kterými jeho společnost Corinth spolupracuje na formě rozšířené reality (augmented reality), a poté se vydá do Redmondu do sídla Microsoftu. Se zástupci Softies bude dál jednat o jeho novém projektu, který má údajně zvednout zájem o Windows 8 a nové druhy počítačů.

„To, co tady teď vzniká, je Google Earth pro mikrosvět a jednomu z výrobců platforem to může dát konkurenční výhodu,“ popisuje Homola v rozhovoru pro Connect.cz. Z velké části brněnská společnost Corinth právě uvolnila na Windows Store první verzi své aplikace Corinth Micro pro Windows 8, která má ambice stát se jedním z taháků této nové platformy a vytvořit novou podobu interaktivního vzdělávání.

Klepněte pro větší obrázek
Vyrůst s Microsoftem. Mezinárodní obchodní šéf Corinthu Petr Polách a šéf Microsoftu Steve Ballmer.

Corinth Micro skutečně populární Google Earth hodně připomíná. Zatímco projekt Googlu končí na úrovni budov a zemské plochy, Micro zhruba na této úrovni teprve začíná. Uživatelé si mohou přibližovat organismy až na ty nejzákladnější známé části. Úvodním modelem Corinth Micro je strom a podrobná skladba jeho listů.

Až na dřeň

Při postupném přibližování se zobrazí detailně vymodelované 3D modely buněk a mikrobů, které je možné si různé natáčet a prohlížet. K dispozici jsou i doplňkové informace, jež jsou aktuálně čerpány z Wikipedie. Podobných zdrojů má být ale do budoucna více, Corinth chce totiž ze svého mikrosvěta udělat samostatně žijící platformu.

Propojit se tak bude možné například s vydavatelstvími a dalšími subjekty s tím, že tyto implementace si Corinth bude držet ve svých rukou. „Apple, Microsoft i Google si drží vlastní platformy pevně v ruce a my rovněž chceme, aby Micro a další naše projekty měly určitou kvalitu a štábní kulturu,“ říká Homola.

Aplikace Corinth Micro je k dispozici zdarma, její součástí je ale pouze zmiňovaný strom a druhý model je pak možné získat za „lajkování“ na Facebooku. Další už si uživatelé musí postupně nakupovat. Ondřej Homola a jeho dvaadvaceti členný tým chtějí z Corinth Micro udělat globální produkt, nehodlají ale zůstat pouze u něj.

Na podobném principu jako Micro v Brně vznikají i další projekty. Už v únoru by měla být k dispozici aplikace umožňující zobrazování modelů všech možných motorů – od těch nejvíce primitivních vynalezených v dávných dobách až po dnešní pohony letadel. „Máme v hlavně i jiné věci,“ tvrdí Homola, „a myslím si, že to bude revoluce. Podrobněji to ale prozatím nebudu komentovat.“

Corinth Micro se zalíbil nejvyšším sférám v Microsoftu a firma se tak snaží Homolově týmu pomáhat. Corinth navázal komunikaci s Redmondem při svém působení v Silicon Valley v rámci akce CzechAccelerator. V tamním inkubátoru Rocket Space tehdy představoval možnosti Windows 8 přímo Steve Ballmer, kde se s ním dal do řeči i mezinárodní obchodní šéf Corinthu Petr Polách. „Pan Ballmer nás pak propojil s viceprezidentem Microsoftu, kterému jsme náš koncept Corinth Micro představili a od té doby spolupracujeme,“ popisuje Homola.

Postavené na Microsoftu

Brněnská společnost chce proniknout do rozvíjející se oblasti takzvaného e-learningu a věří, že díky svému vlastnímu receptu a velikosti platformy Microsoftu se jí to může podařit. „Velké množství vlád po celém světě často mluví o různých formách interaktivního vzdělávání, ale prozatím neví, jak přesně ho definovat,“ říká Homola.

Vzdělávání pomocí elektronických knížek a dalších nástrojů v současné době berou do ruky spíše soukromé společnosti, jakými jsou Apple a další. Například u Applu už je možné vytvářet elektronické učebnice, nakupovat je a podobně, je nutné ale počítat s investicí do nových zařízení. Windows 8 mají mít tu výhodu, že i když škola nenakoupí nové dotykové stroje, může výukové aplikace provozovat i na těch starších.

Klepněte pro větší obrázek
Máme revoluční produkty. Šéf společnosti Corinth Ondřej Homola.

„O Microsoftu přemýšlíme jako o celku, líbí se nám například to, že má Kinect a celkově o něm přemýšlíme z pohledu využití většího množství hardwaru,“ vysvětluje Homola rozhodnutí, proč si vybral zrovna Windows. Nová Windows mají dle jeho mínění největší globální potenciál na trhu. Roli nicméně sehrála i šance díky Windows 8 snáze proniknout na trh. „Všechny 3 platformy jsou pouze cesta k trhu a vždy se volí ta nejefektivnější. Pro nás je teď důležité zajistit to, abychom byli na určité platformě vidět, a to splňují Windows 8.“

Pro Corinth tak jsou prioritou Windows 8 a společnost se stala i součástí podpůrného projektu Microsoftu BizSpark. Firma je každopádně schopná v případě nutnosti Corinth Micro i další její projekty během několika týdnů předělat i na iOS a Android. „Pokud bude platforma Windows 8 stejně veliká i za rok, vsadili jsme na špatného koně. Pokud tam naopak bude velká dynamika, dobře pro nás,“ uzavírá téma Homola.

V Googlu řekli „wow“

Brněnská společnost si všemožné hrátky a experimenty může dovolit, stále jí totiž živí především zakázkové projekty. Homolův tým, ve kterém jsou kromě klasických vývojářů také architekti, výtvarník nebo filmový režisér, pracuje zejména v oblasti 3D vizualizace architektonických projektů. Firma spolupracovala například s předními českými architekty Evou Jiřičnou a Josefem Pleskotem a jedná i s Josefem Balážem o spolupráci na významných pracích v New Yorku.

S Jiřičnou Corinth spolupracoval na renovace části muzea New York Historical Society, když dodal 3D vizualizaci. „Až doteď se mi nikdy nestalo, aby publikum složené z velmi náročných členů dozorčí rady tleskalo během prezentace i po ní. Z vizuálního průletu muzeem byli všichni nadšení,“ dodává k práci brněnská firmy česká architektka.

Do prací Corinthu pro architekty často vstupuje v úvodu zmíněná rozšířená realita. Brněnský tým třeba převedl rozsáhlé papírové stohy nákresů pouze do několika málo stránek a veškeré 3D modely a další je možné zobrazit si pomocí aplikace v iPadu. Stačí namířit iPad na rozložený papír a k dispozici je okamžitě stabilní a propracovaný model budovy včetně interiérů.

„Podle nás je to cesta, jak se do budoucna bude vizualizovat architektura,“ věří Homola. Rozšířená realita Corinthu nejenom, že zaujala samotné architekty, ale také prestižní server CGarchitect, který v kategorii „realtime“ společnost nominoval na globální cenu. V této kategorii navíc figuruje pouze jediný projekt augmented reality a ten je z Brna.

Rozšířená realita zaujala i Google, který si s ní hraje v rámci své koncepce chytrých brýlí Google Glass. „Když jsme v Googlu v New Yorku měli ukazovat naší rozšířenou realitu, cítil jsem, že v oblasti exteriérů je nemůžeme překvapit. Když jsme jím ale ukázali interiéry, byli hodně nadšení,“ říká Homola. A nutno podotknout, že z předvedených ukázek byl nadšený i autor těchto řádků.

Různé formy augmented reality nicméně fungují už delší dobu, například jako hříčky s kartami pro PlayStation 3. Prozatím ale nejde o uživatelsky nijak přívětivý zážitek. „Rozšířená realita sama o sobě je technologická možnost, která je pro běžného uživatele k ničemu. My se teď snažíme vymyslet to, aby se to změnilo,“ tvrdí Homola. A dokonce už na to přišli a mají první zakázku, na které by se měl koncept předvést.

Klepněte pro větší obrázek
Rozšířená realita jako nástroj pro reklamu. Do pivního tácku se například dají zabudovat tančící polonahé dívky.

Corinth tyto hrátky a technologické možnost vytváří díky svému vlastnímu softwarovému nástroji a enginu Dreamwalk napsaném zejména v jazyce C#. V první fázi, kdy Dreamwalk vznikl, měl podle Homolových slov složité ovládání a začínající tým se proto rozhodl, že produkt nebude prodávat jako samostatný nástroj, ale pracovat v něm budou na zakázkách sami. „Dnes už tomu ani neříkáme software, ale že je to naše vlastní know-how, vše se hodně rozrostlo.“

Do vytváření vlastních projektů se vrhli až po zkušenosti v Silicon Valley. „Přišli jsme do Valley a tam nám řekli, jestli není škoda, že nástroj máme pouze pro zakázky, a proč na tom nepostavíme něco vlastního,“ vzpomíná mladý podnikatel. Dvouleté období tvorby zakázek se tak přesunulo i do oblasti Corinth Micro a dalších vznikajících produktů.

Největší výzvou teď podle Homoly bude vlastní aplikace a jejich obsah prodávat uživatelům. Firma už si vyzkoušela, že to není jednoduché. Na Android vypustila několik hříček, například aplikaci International Space Station, která ve spolupráci s NASA zobrazuje 3D model mezinárodní vesmírné stanice. „Další naše aplikace pro Android se jmenuje Violeta. Jde o pěkný interaktivní kreslený komix, ale prodávat do něj obsah navíc je velice těžké,“ zakončuje Homola. S výukovými vizualizacemi by to podle něj mělo jít mnohem lépe.

Diskuze (13) Další článek: Dotcom: Omlouvám se za polofunkční Mega, opravíme ho do 48 hodin

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,