Jak by měla vypadat maturita z výpočetní techniky?

Maturitní zkouška ze znalosti informačních technologií patří již roky k standardní části prověření „dospělosti“ studentů mnoha středních škol. Její státní, standardizovaná forma je ale poněkud kontroverzní. Budeme jednou maturovat třeba z rootkitů?

Možná si ještě pamatujete na zajímavou mediální kauzu ze druhé poloviny letošního dubna. Někteří novináři, a také odborníci při ní zpochybnili znění jedné ze cvičných maturitních otázek, na něž odpovídala většina žáků, kteří letos končí střední školu, v rámci projektu Maturita nanečisto.

Jádrem problému bylo, zda otázka, kde je správnou odpovědí „ČSSD“, představuje, nebo nepředstavuje politickou agitaci. O kauze a jejím dalším vývoji informovala zpravodajská média, podrobnosti najdete například zde.

Téma jednotných maturit a projektů ověřování znalostí středoškoláků je už mnoho let dost ožehavé a často diskutované. Jedním z předmětů, ze kterých se maturity skládají, je také znalost informačních technologií. Je to vlastně potvrzení skutečnosti, že moderní gramotnost si lze bez schopnosti pracovat s počítačem a se službami informační společnosti představit jen velice obtížně.

Podle sebe a státu

Maturitní zkouška z „výpočetní techniky“ v režii jednotlivých škol byla vždy poměrně pestrou záležitostí. V praxi byli středoškoláci se stejnou známkou z podobně se jmenujícího a anotovaného předmětu v rozsahu svých znalostí velice rozdílní.

Zatímco některá víceletá gymnázia nabízejí možnost volitelně maturovat ze základů informačních technologií nebo z programování, u jiných všeobecných středních škol se zůstává vždy jen u základů Wordu. Podobná situace existuje pochopitelně i na odborných školách, většinou s přihlédnutím k tomu, co je přesně jejich odborností.

Jednotné maturitní zkoušky, které by měly být zavedeny od školního roku 2007/2008 (viz zde), mají přinést mimo jiné vzájemnou porovnatelnost maturantů. Již několik let probíhá projekt Maturita nanečisto, organizovaný Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT), které spadá pod Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Součástí tohoto projektu je kromě jiného také „standardizovaná“ podoba maturity z Informačně technologického základu (ITZ) (viz web). V rámci projektu se jedná o volitelný předmět společné, tedy základní části maturitních zkoušek, v letošním roce však spadal do části profilové, kde také najdeme například fyziku nebo dějepis.

Vzhledem k existenci „IT“ předmětu je zřejmé, že jednotlivé střední školy i na tomto poli přijdou s jednotnými maturitami o část prostoru k vlastní fantazii a uživatelské schopnosti budoucích středoškoláků tak budou konečně srovnatelné. Jaké schopnosti?

Test

Aféra ohledně údajné propagace České strany sociálně demokratické v jiné části zkoušky Maturita nanečisto přivedla některé odborníky k jejímu prozkoumání jako celku. A následně pak nás k nahlédnutí právě do části ITZ, tedy právě té, jež prověřuje znalosti uchazeče o středoškolské vzdělání v oblasti IT. Jestliže víme, že po velmi dlouhou dobu vykazovaly různé střední školy značné rozdíly v této, pro dnešní dobu tak klíčové oblasti, jak bude vypadat jednotná maturita? Testy „nanečisto“ toho mohou hodně napovědět.

Znění letošních otázek je včetně správných odpovědí k dispozici na této adrese, odkud je možné je stahovat v PDF. Zkouška se skládala ze dvou částí. Jedna byla zaměřená teoreticky, druhá prakticky. Teoretická část představovala test o patnácti uzavřených otázkách (kdy je nutné zvolit správnou odpověď z několika možných). Jedna z otázek byla „přiřazovací“ typu zkratka – význam. Studenti měli na jeho provedení půl hodiny a následně hodinu na praktickou úlohu.

Tato úloha představovala ověření schopnosti pracovat s datovým souborem v tabulkovém editoru. Student měl v roli personalisty manipulovat s předloženými daty o zaměstnancích své fiktivní společnosti na úrovni středně jednoduchého ovládání aplikace Excel. Tedy běžná činnost personalisty, nebo například obyčejné sekretářky, která připravuje podklady svému šéfovi. V okamžiku, kdy nebohý proband tuto úlohu prováděl, již měl za sebou zmíněný „didaktický test“ z toho, co Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání považuje za Informačně technický základ.

Škola – semeniště adminů

Protože definovat co je to základní úroveň práce s informačními technologiemi, tedy především s PC, by bylo mamutím úkolem, inspirujme se u projektu European Computer Driving Licence (ECDL), který si klade za cíl vytvářet standardizované doklady o schopnosti uživatelské práce. Zde je definováno sedm základních modulů.

Tyto moduly představují široké spektrum základních dovedností v nejpoužívanějších aplikacích, a také v počítačové bezpečnosti a práce se sítěmi. Lze tedy říct, že se koncentrují skutečně na uživatele informačních technologií.

V porovnání s nimi je maturitní test spíše určen začínajícím administrátorům nebo také matematikům. Tak, jak je koncipován, může vypadat maturita na odborné škole. Ale jen velmi stěží si ji lze představit někde, kde je oblast IT sice nevyhnutelnou, avšak pouze doplňující částí učiva, která má studentovi přiblížit, jak pracovat s moderními technologiemi.

Úvodní otázka, kolik bajtů je v jednom kilobajtu, představuje základní, všeobecnou znalost nebo přinejmenším věc, o níž by většina uživatelů znalých obou výchozích pojmů měla mít intuitivní představu. Po ní však následovaly dva převody mezi číselnými soustavami. Je možné je snadno provést s vědeckou kalkulačkou, ale řekněme, že pro uživatele, jakkoliv dobře ovládá Excel nebo Word, jsou docela obtížným oříškem.

Po těchto výpočtech měli účastníci maturity nanečisto rozhodnout o tom, který typ paměti z nabízených neslouží k trvalému uložení dat (RAM), což se dá opět považovat za uživatelskou záležitost. Ne tak jako následující zjišťování kapacity osmibitového čísla za předpokladu, že obsahuje znaménko, což je evidentní chyták.

Celé znění testu je na stránkách centra, jak již bylo uvedeno, k dispozici ke stažení. Máte-li chuť, zkuste si jej poctivě udělat a pak porovnejte odpovědi s přiloženým klíčem. Možná, že budete svými výsledky překvapeni.

V oněch patnácti otázkách se uživatelské triviality střídají s otázkami, které jsou evidentně směřovány spíše profesionálům v oblasti IT. Najdeme zde hardware, síťové technologie, programovací jazyky, storage. Některé z otázek jsou evidentně zmatené, například těžko říct, co si přesně autoři představovali pod pojmem „optický disk“.

Klepněte pro větší obrázek

Jakou pásku autoři testu myslí? Mašli pro švadlenu?

Kdo je tedy maturant

Pokusili jsme se autorů dotázat, kdo je dle jejich názoru úspěšný absolvent testu z informačně technologického základu. Je to uživatel PC a moderních komunikačních technologií, nebo technologický nadšenec? Odpovědi jsme se bohužel nedočkali, takže tato věc zůstává skryta.

Pokud vycházím z rozsahu ECDL, kde jsou sítě pouze jednou z mnoha stránek znalostí běžného uživatele a důraz je kladen na obvyklé aplikace, pak maturita, ať už ta nanečisto nebo v případě podobného testu „ostrá“, způsobí mnoha uchazečům pouze zbytečný stres.

Budou se muset učit nazpaměť nesrozumitelné věci, jako vysvětlení pojmu „twisted pair“ či protokoly na sítích LAN. Budou pátrat po kapacitě záhadného „optického disku“ a porovnávat ji s ještě záhadnější páskou (což je problém, protože existuje rozdíl mezi standardními zálohovacími páskami různých typů a kapacit a historickými magnetofonovými kazetami). Budou se učit zkratky čipů, které jako uživatelé stejně nejspíše nikdy neuvidí.

Tudy tedy ne

Tento test by samozřejmě mohl být zcela platnou součástí maturity na škole, která se na počítačové technologie soustředí, ale pak nerozumím tomu, kde se v jeho názvu vzalo slovo „základ“. Jestliže zmínka o ČSSD způsobila „skok“ mnoha politiků ze židle a zájem ministryně školství, pak část věnovaná IT je dokonalou ukázkou, jak by zjišťování „základních“ vědomostí vypadat nemělo.

Místo užitečných a praktických věcí, které uživatel potřebuje pro každodenní život, jen odborné pojmy a termíny. Místo řešení více reálných problémů pohrávání si s čísly. Takto vypadalo školství v nedávné minulosti, ale měl jsem za to, že nikdo nechce, aby stejně vypadalo i nyní.

Jednotná maturita se blíží, a i když se v principu jedná o chvályhodný počin, podobných přehmatů by se její autoři měli určitě vyvarovat. Škrábnutí do některé politické strany nebo pokus o agitaci ve jménu čehokoliv je jistě faul, ale obávám se, že maturanti budou zbytečně trpět na méně medializovaných problémech. A test netest ze „základů“ IT by mohl být příkladem právě takového přehmatu. Bohužel.

294 komentářů

Nejnovější komentáře

  • GeBu, GeBu 31. 3. 2007 22:14:49
    Letos byla možnost alternativně dělat maturitu nanečisto i v OpenOffice.org
  • a8n 9. 6. 2006 20:46:43
    XON/XOFF by snad mělo být hardwarové řízení toku, pokud si to ještě z...
  • JK 26. 5. 2006 15:09:46
    A az me bude 50, tak budu...
Určitě si přečtěte

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 130

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 79