IT Česko – Jiří Štiller, LLP Prague: Občas se mi stýská po práci konzultanta

V dalším ze série rozhovorů IT Česko jsme vyzpovídali Jiřího Štillera, ředitele společnosti LLP Prague. Pan Štiller prošel ve společnostmi různými pozicemi, z řadového zaměstnance se propracoval až na pozici ředitele. Prozradil nám několik zajímavostí ze své praxe konzultanta a poodhalil svůj vztah k moderním technologiím.

Rozhovor s Jiřím Štillerem je dalším pokračováním našeho seriálu rozhovorů IT Česko. Každý týden představujeme zástupce českých IT firem a lokálních zastoupení mezinárodních společností. Pokud máte kolegu či obchodního partnera, o kterém si myslíte, že by měl být vyzpovídán, napište nám. Nemusí se nutně jednat o zástupce vrcholného vedení firmy. Stačí nám, když půjde o člověka se zajímavými názory, který bude ochotný podělit se o své zkušenosti.

Představte prosím v krátkosti našim čtenářům firmu LLP Group. Kdo ji založil, jak se dostala do České republiky, kolik má v současné době zaměstnanců atd.

Zakladatelem firmy je rodilý Brit Adam Bager a začátek působení na tehdy ještě československém trhu se datuje do roku 1992, tehdy ještě pod názvem London Logic Praha. V této době firma implementovala pouze finanční řešení SunSystems, ke kterému postupně přibývaly další produkty, jako např. Pivotal, Navision nebo Axapta. Během několika let jsme získali velmi početnou, zajímavou a silnou klientelu.

Firma nechtěla pouze zůstat u implementace produktů třetích stran, ale začala se i věnovat vlastnímu vývoji a výsledkem je softwarové řešení time@work pro sledování času (PSA-Professional Service Automation) určené pro firmy poskytující profesionální služby a vykazující svou činnost v čase, jako jsou např. účetní, právnické, konzultační a IT firmy či reklamní agentury. Tento produkt se nyní úspěšně prodává po celém světě. Stejně tak firma nezůstala pouze v Praze, ale postupně otevřela pobočky v dalších zemích střední a východní Evropy. V současnosti máme v sedmi pobočkách 140 zaměstnanců.

Jiří Štiller

Klepněte pro větší obrázek

Jiří Štiller (38) je od ledna letošního roku výkonným ředitelem LLP Prague. Ve společnosti LLP pracuje již více než 10 let, přičemž poslední 4 roky působil jako Services Manager.

Je absolventem ČVUT v oboru strojírenství. Je ženatý a má tři děti. Ve volném čase se kromě své rodiny věnuje sportu, v zimě to je sjezdové lyžování („na běžky jsem líný“), přes léto pak cyklistika („s kamarády od hospody k hospodě, s dětmi od zmrzliny ke zmrzlině“).

Kolik lidí tvoří českou pobočku?

V české pobočce pracuje nyní 35 zaměstnanců a není tajemstvím, že náš tým postupně rozšiřujeme a hledáme zejména schopné konzultanty.

Začátkem roku jste byl jmenován ředitelem české pobočky. Je to po desetiletém působení ve firmě dobrý kariérní postup, nebo jste chtěl tuto funkci získat dříve?

Určitě je to dobrý kariérní postup a podle mne není důležité, jako dlouho je člověk ve firmě než se stane jejím ředitelem. Po pravdě řečeno nikdy jsem ani nepřemýšlel, že bych se mohl stát ředitelem, spíše jsem se soustředil na svoji práci a situace se nakonec vyvinula tímto směrem. Osobně jsem přesvědčen, že můj kariérní postup je vzorem pro všechny zaměstnance, kteří vidí, že je reálné se postupnými kroky dosáhnout až na zajímavé místo.

Jaké má výhody a nevýhody, když člověk projde celou firmou od spodu nahoru?

Napadá mne více výhod než nevýhod. Prvořadou výhodou je, že znám procesy ve firmě a dokážu se vžít do pocitů zaměstnanců na nižších pozicích a podle toho reagovat. Dokážu lépe odhadnout, kolik času a úsilí by měl ten který zaměstnanec strávit na určitém úkolu a mohu mu poradit, lépe ho nasměrovat i hodnotit.

Dalo by se říci, že když člověk stráví dlouhou dobu v jedné firmě, kde se postupně propracovává na vyšší pozice, tak ztrácí kontakt s okolním světem. Myslím, že v mém případě a při mé náplni práci k tomu nedošlo díky práci na různých projektech, kde jsem měl možnost poznat, jak se pracuje v jiných firmách. Názor, že člověk by měl po dvou až třech letech měnit zaměstnavatele, nesdílím. Může to platit u špatných obchodníků, ale v naší branži člověk po dvou letech pozná, zda ho práce skutečně baví a zda v ní chce pokračovat.

Z nevýhod mne napadá spíše takové postesknutí k původní pozici konzultanta. Když pracujete jako konzultant, navrhujete systém pro zákazníka dle jeho požadavků, přidáváte vaše znalosti do celkového návrhu a za krátký okamžik vidíte okamžité přínosy pro uživatele, ale i celkový přínos pro zákazníka. Je to nádherná práce a občas se mi po ní zasteskne.

Pociťujete po několika měsících ve své nové funkci jiné chování ze strany kolegů?

Kolegové se ke mně chovají pořád stejně a jsem za to rád. Zde vidím pozitivní vliv naší firemní kultury, kde se nikdo před nikým neschovává a nikdo se nebojí kohokoliv zeptat, ať je ředitel, konzultant nebo recepční. Do jisté míry je to dáno i tím, že jsem rostl s firmou, jsem zde řadu let a tak se dobře znám se všemi kolegy a dovolím si tvrdit, že i oni znají mě.

Zastávám názor, že každý bez ohledu na svou pozici má své úkoly, které musí splnit a za které nese zodpovědnost. A opravdu nezáleží na tom, jestli je ředitel nebo třeba programátor. Dalo by se říci, že největší změna spojená s novým postem byla, že jsem opustil open space a přibylo mi mnoho jiné práce a zodpovědnosti.

Co si myslíte o používání anglických termínů pro názvy pozic v českých firmách? Děje se tak nejenom v IT společnostech, leckdy i samoobsluhy a hypermarkety jsou přeplněny různými druhy „managerů“…

Zde je jasný vliv mezinárodního působení firem, které k nám přinášejí svoji organizační strukturu. Nadnárodní firma prakticky nemá jinou možnost a pro dobré fungování potřebuje mít v každé zemi stejnou strukturu. Toto velmi zjednodušuje komunikaci v rámci společnosti, ale také mezi různými firmami, když se v první řadě kontaktuje člověk na stejné pozici. Setkávám se i se situacemi, kdy to někdo žene do extrému a odmítá se bavit s někým, kdo je na nižší pozici.

Používání anglických pojmenování je také ovlivněno praktičností, protože mnohdy jsou pozice převzaté z mateřské firmy do češtiny přeložitelné jen krkolomně a zdlouhavě. Nakonec je ale stejně úplně jedno, co kdo má na vizitce a záleží pouze na jeho schopnostech. Vysoký post v angličtině mu sice může pomoci otevřít dveře, ale jeho neschopnost tyto dveře rychle zabouchne.

Který z produktů, které vaše firma vyvíjí, používáte i vy sami? Sledujete například čas strávený nad projekty pomocí time@work?

time@work samozřejmě používáme a z vlastní zkušenosti mohu říci, že nám to výrazně zefektivnilo práci. Nejde jen o vykazování času stráveného na projektech, ale i o široké možnosti reportování vlastníkům firmy, vedení firmy, ale i směrem k našim zákazníkům. Také to výrazně šetří čas při fakturaci našich služeb. Stejně tak používáme v celé skupině i finanční řešení SunSystems a zde oceňujeme a hojně využíváme široké možnosti reportování, analytické schopnosti v oblasti rozpočtování a konsolidace poboček. V neposlední řadě CRM produkt Pivotal nám řídí všechny obchodní a servisní aktivity. Na rovinu říkám, že bych se musel stydět prodávat něco, co sami nepoužíváme.

Převažují ve vašich zakázkách vlastní vyvíjená řešení nebo spíše implementujete produkty svých obchodních partnerů?

V současné době převažují řešení našich partnerů, ať už mluvíme o SunSystems, Pivotalu nebo řešeních od Microsoftu. Je to dáno zejména tím, že v našem portfoliu je více řešení našich partnerů než našich vlastních a např. SunSystems nabízíme již od založení firmy. Na druhou stranu nelze ale nezmínit, že podíl našeho vlastního řešení time@work na celkových tržbách společnosti neustále roste.

Jakou technologii LLP Group používá při vývoji aplikací?

Používáme technologii Microsoft. NET a jsme s ní naprosto spokojeni. Hlavním důvodem je, že je vhodnější pro námi vyvíjené produkty a je to rovněž platforma, kterou požadují naši zákazníci. Tuto technologii používáme prakticky od jejího vstupu na trh a dá se říci, že pokud nenastanou opravdu mimořádné události, tak ke změně nepřistoupíme.

Preferujete (resp. vaši zákazníci) konkrétní platformu a konkrétní programovací jazyky (Java, Visual C++, VB.NET…)?

Používáme Visual Basic .NET, resp. ASP.NET pro vývoj webovských aplikací. Javu nepoužíváme vůbec, protože se zcela orientujeme na platformu Microsoft. Asi před pěti lety jsme uvažovali o portování na databázi Oracle, ale nakonec se ukázalo, že to z pohledu zákazníků není vůbec potřebné.

Jako konzultant s bohatou praxí máte jistě zajímavé zkušenosti z nejrůznějších odvětví. Prozradíte nějakou perličku?

Perličky často vznikají jako důsledek nedostatečné vlastní přípravy či neodhadnutí znalostí a schopností protistrany. Může se tak stát, že věc, kterou považujete za naprosto samozřejmou, je pro druhou stranu naprosto nepochopitelná. Jako konkrétní příklad mohu uvést nasazování systému v jedné východoevropské pobočce nadnárodní firmy, kde byl počítač věcí naprosto neznámou a budoucí uživatelé naprosto nechápali, jaký pro ně bude mít přínos.

Před nějakými osmi lety se mi právě tam stala věc, která u nás koluje jako vtip, ale tam to bylo skutečností – ukázal jsem na obrazovku a řekl, klikněte myší sem a dotyčný „uživatel“ vzal myš do ruky a naprosto bezelstně a vážně klepl přímo do obrazovky. V tento okamžik si pouze řeknete: „Proč zrovna já?“ Později o tom přemýšlíte a zjišťujete, že hodnoty a starosti lidí s průměrným platem sto dolarů za měsíc jsou úplně jiné a nové technologie jsou asi to poslední, co je zajímá.

Snad každý z vaší branže se někdy potkal s „protivníkem“ v podobě zastánce „starých tradic“. Jak se snažíte takovéto lidi přemluvit ke spolupráci? Není výjimkou, že jsou závažnou překážkou komunikace mezi zadavatelem a zpracovatelem.

Recept je v tom případě vlastně velmi jednoduchý – trpělivost. Je nutné nejdříve pochopit, co tohoto člověka vede k tomuto postoji a následně postupnými kroky a s velikou trpělivostí vysvětlovat a ukazovat, jaký to pro něj má smysl. Nakonec se často stane, že tento „zastánce starých tradic“ se stane vaším fanouškem a bude vám všude dělat jen dobrou reklamu a povídat, jak jste mu všechno dobře vysvětlil a jak vše teď lépe funguje.

Dovedete si představit sám sebe jako člověka, který se brání novým řešením a technologiím?

Asi ne, spíše naopak. Osobně jsem přívržencem nových řešení a technologií a když se člověk podívá kolem sebe, tak současné možnosti jsou opravdu neskutečné a často je to jen otázka ceny.

Jaké moderní přístroje používáte? Stolní počítač, notebook, PDA, digitální fotoaparát, Wi-Fi…

Samozřejmě používám notebook a v poslední době jsem hodně přišel na chuť Wi-Fi. Doma máme Wi-Fi síť a tuto technologii mám i ve svém mobilu, kde ji využívám pro rychlé vyhledávání informací. Zrovna nedávno jsem neměl k dispozici počítač a pomocí telefonu jsem našel dodavatele pingpongového stolu, druhý den si ho jednoduše objednal a vše fungovalo jako na drátkách i bez drátů.

Další skvělý nástroj je Skype. Používám ho pro komunikaci s kolegy, s obchodními partnery, ale i se svým synem. Ideální je, že ho můžete mít nainstalovaný i ve svém mobilu.

V dnešní době jsem ale určitě výjimka, protože nemám digitální fotoaparát a jsem zastáncem klasické fotografie. Myslím, že když fotíte „postaru“, tak u každé fotky více přemýšlíte a dáváte si na ní více záležet. A navíc mě svým způsobem láká překvapení a očekávání, když si třeba až po týdnu jdu vyzvednout hotové fotky z fotolabu. Následné prohlížení fotek s rodinou je také nezapomenutelný okamžik. A zvuk stisknuté spouště u klasické zrcadlovky žádný digitál nenahradí.

Vzpomenete si na své první setkání s počítači?

Moje první setkání s počítači proběhlo na vysoké škole asi v roce 1987. Tehdy jsme psali něco ve Fortranu na děrné pásky. Strávili jste spoustu času, než jste něco vymysleli, a pak jste týden čekali, zda to je správně. A když tam byla jedna drobná chyba, tak jste museli začít nanovo. A často se také stalo, že se páska přetrhla a museli jste také začít od nuly.

Témata článku: Work, London

3 komentáře

Nejnovější komentáře

  • Alf 30. 5. 2006 13:22:00
    > A zvuk stisknuté spouště u klasické zrcadlovky žádný digitál...
  • jenda 30. 5. 2006 12:39:51
    takovi stouralove me dokazou vytocit. Clovek si precte clanek ve kterem je...
  • jaja 30. 5. 2006 11:10:10
    Na jejich webu mne zaujalo napriklad:

    1. orientace na reseni...
Určitě si přečtěte

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 78

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 123