Inzerce na Seznamu pro každého

Největší český portál a katalog stránek spustil veřejné testování nové služby Sklik. Na stránkách Seznamu může nyní inzerovat své stránky prakticky kdokoliv.
Inzerce na Seznamu pro každého

Služba Sklik, kterou do veřejného testovacího provozu spustil portál Seznam.cz, je novým způsobem propagace webových stránek pomocí tohoto vyhledávače. Podobné nástroje jsou sice k dispozici u většiny portálů a vyhledávacích serverů, Sklik však vyniká jednoduchostí použití a rychlostí, s níž je přístupný i v oblasti webové reklamy jinak nevzdělaným zájemcům.

Placené vyhledávání

Sklik (http://www.sklik.cz) je obdobně jako v současnosti běžné reklamní služby vyhledávacích serverů založen na kontextovém zobrazování textových inzerátů. Inzerát není představován bannerem nebo grafickým prvkem, ale textovou informací. Ta má pevně stanovenou strukturu. Skládá se z hlavičky, dvou řádků popisu a zobrazovaného URL. Za tímto URL se nachází další, skutečné. Právě to je  aktivováno v případě, že uživatel na inzerát klikne.

Každý inzerát dále obsahuje seznam klíčových slov, či slovních spojení. Na jejich základě je zobrazován (svou roli hrají i další kritéria, jak si ještě povíme). Princip fungování je tedy následující: Uživatel portálu Seznam.cz zadá do políčka pro vyhledávání klíčová slova svého požadavku. Vyhledávání jeho dotaz zpracuje.

Jestliže se klíčová slova překrývají se slovy obsaženými v popisu daného inzerátu, je tento inzerát zobrazen. Na stránce Seznamu jsou odděleny od skutečných výsledků vyhledávání a identifikovány jako placené odkazy, což znemožňuje, aby si je uživatel spletl s legitimními výsledky vyhledávání.

Klepněte pro větší obrázek

Vytvoření inzerátu

Cena za úspěšnost

Na rozdíl od klasických kampaní, kde zadavatel inzerátu platí především za množství zobrazení své nabídky konzumentům, se v případě služby Sklik platí prokliky. Samotné zobrazení inzerátu uživateli nic nestojí, pokud uživatel inzerát nepoužije.

V okamžiku, kdy klepne na obsažený odkaz, je zadavateli odúčtována částka. Tato částka je variabilní a určit si ji může samotný inzerent. Minimální cena za proklik je v současnosti stanovena na 0,2 Kč. Maximální cena, kterou je uživatel služby za kliknutí ochoten dát, současně spoluurčuje jeho „vážnost“ v systému.

Místo, kde se inzerát zobrazí, je totiž dáno jednak nabízenou cenou a dále pak současnou úspěšností, tedy procentuálním poměrem úspěšnosti daného inzerátu ve vztahu k počtu jejich zobrazení. Pokud se sejdou dva servery s podobným obsahem a úspěšností, lépe bude ve výsledcích umístěn ten, který nabídne větší sumu. Na druhé straně ale velká úspěšnost inzerátu může výrazně snížit jeho cenu pro zadavatele (a naopak).

Klepněte pro větší obrázek

Kontrola inzerátu

Použití služby

K přihlášení do služby stačí mít u Seznamu e-mailovou schránku. Vzhledem k tomu, že se jedná o placenou záležitost, musí mezi zadavatelem a Seznamem existovat platební kanál. K tomu slouží nástroj Seznam Peněženka (penezenka.seznam.cz).

Tento nástroj představuje virtuální účet, na nějž je možné převádět peníze z banky a který také lze dobíjet prostřednictvím mobilního telefonu. To je ale možnost vhodná spíše k otestování schopností aplikace, neboť znamená značnou ztrátu financí v průběhu převodu.

Účet na Skliku je spojen s účtem v elektronické peněžence daného uživatele. Základním nastavením reklamního systému je výše maximální částky, kterou jste ochotni za prokliky denně utratit. Peníze za realizované prokliky se odečítají od zůstatku na účtu, dokud není vyčerpán, nebo nedojde k naplnění povoleného limitu.

V rámci jednoho účtu může existovat více reklamních kampaní. Ty jsou centrálně administrovány z webového rozhraní. Rozhraní odpovídá konvencím aplikací na Seznamu.cz a je zcela intuitivní, včetně jednoduchého průvodce nastavením po první registraci.

Jakmile je definován inzerát i kampaň a na účtu uživatele se nachází dostatek peněz, začíná samotné  zobrazování inzerátu. Díky administrační stránce má zadavatel neustále přehled o svém inzerátu. O míře prokliknutí, o počtu zobrazení i úspěšně „ulovených“ uživatelích.

Parametry kampaně je možné měnit v jejím průběhu, stejně tak jako uživatelská nastavení. Aplikace je velmi pohodlná a zvládne ji i relativní laik. Jediným nedostatkem je nutnost pracovat se dvěma rozhraními – s Peněženkou pro vkládání financí a Sklikem pro samotnou správu kampaní. Jinak je ale systém, ačkoliv zatím v nehotové verzi, velmi přívětivý a snadný.

Klepněte pro větší obrázek

Zobrazení inzerátu ve vyhledávání Seznamu

Prozatím…

Betaverze systému Sklik s sebou nese některé nedostatky. Seznam například proklamuje to, že kvůli zjišťování kvality inzerátů – pravděpodobnosti prokliků – bude čas od času náhodně měnit pořadí inzerátů mimo definovaná pravidla.

Tou horší skutečností je ale fakt, že se prozatím inzeráty ze systému zobrazují na prakticky nepoužitelné pozici – na konci druhé a dalších stránek výsledků vyhledávání. To znamená, že je fakticky navštíví zřejmě jen málokterý uživatel, a to i v případě, že mu je stránka s inzerátem zobrazena.

S tímto omezením je potřeba počítat, pokud se rozhodnete systému Sklik v současné době využívat. Přesto se však jedná o zajímavý systém, který by neměl ujít pozornosti autorů webových projektů. Bližší informace o něm a jeho vlastnostech naleznete v nápovědě, inzeráty si můžete prohlédnout (a prokliknout) ve výsledcích vyhledávání Seznamu.

14 komentářů

Nejnovější komentáře

  • monika 11. 8. 2006 10:27:07
    Seznam diky bohu moc sikovne okopiroval adwords, jeste kdyby se mu to...
  • triceratops 18. 7. 2006 12:42:00
    hm tak to ses asi **** protoze za a) to bylo testovani a nyni je to uz na...
  • noname 23. 6. 2006 0:00:29
    je to hezké ale prostě je to zatím zcela nepoužitelné, protože pod organic...
Určitě si přečtěte

Nové úlovky kamer Googlu: Šmírovačka na Street View nepřestává bavit

Nové úlovky kamer Googlu: Šmírovačka na Street View nepřestává bavit

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

19.  5.  2017 | redakce | 38

WannaCry se neměl vůbec rozšířit. Stačilo, abychom používali Windows Update

WannaCry se neměl vůbec rozšířit. Stačilo, abychom používali Windows Update

** WannaCry se masivně rozšířil kvůli zranitelnosti ve Windows ** Ta mu umožnila, aby se pokusil sám napadnout další počítače ** Jenže ta chyba už je dva měsíce opravená!

22.  5.  2017 | Jakub Čížek | 90

Nastal čas znovu vynalézt klávesnici. Anebo vám ta současná opravdu vyhovuje?

Nastal čas znovu vynalézt klávesnici. Anebo vám ta současná opravdu vyhovuje?

**Měli bychom provést revoluci klávesnice? ** Anebo je její dnes už hodně zastaralý koncept prostě nejlepší? ** Budeme na klávesnici odkázaní už navždy?

20.  5.  2017 | Jakub Čížek | 58


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5