Internetové rádio Last.fm se dočká nového kabátku

Znáte Last.fm? Propadli jste kouzlu jeho statistik? Jeden z nejoblíbenějších evropských komunitních webů se brzy dočká zcela nové podoby. Za dvě eura si ji můžete vyzkoušet už dnes.
Kapitoly článku

Last.fm za 2,50 euro měsíčně?

Last.fm je sice bezplatná služba, zdrojem příjmů je především reklama, za pár euro (doslova) si ale přesto můžete pořídit placený účet. Dokonce i zpoplatněné členství usiluje o komunitní rozměr, ve vašem profilu se totiž zobrazí výsostná modrá ikonka, která vás nadobro odliší od neplatící masy. V ceně jsou ale samozřejmě i některé praktičtější výhody, i když jich není mnoho. Už nenarazíte na žádnou otravnou reklamu, na stránce vašeho profilu budete mít přehled o tom, kdo k vám všechno chodí na návštěvu, budete mít přístup do osobního rádia – poslouchat tedy můžete pouze své oblíbené hudební skladby, a pokud budou servery přetížené, vy budete mít vždy prioritu. Ostatně díky datové náročnosti k občasným výpadkům opravdu dochází.

Tip: Seznam všech benefitů placené verze najdete zde.

Last.fm se dočká zcela nové podoby a mnoha drobných vylepšení

Aby toho nebylo málo, získáte ještě přístup do exkluzivní betazóny, kde můžete testovat nejnovější zkušební verzi uživatelského rozhraní. A tak se konečně dostáváme k předmětu tohoto článku. Současná betaverze totiž oproti zažitému prostředí, které během posledních let prošlo jen kosmetickými změnami, nabídne zcela nový web.

lasfm_uzivatel_beta.png  lasfm_interpret_betaverze.png
Nová podoba Last.fm, kterou najdou platící uživatelé na adrese http://beta.last.fm, se dramaticky liší od předchozí
Vlevo pro srovnání stránka s uživatelem a vpravo profil interpreta

Nová podoba je velmi dobře zpracovaná, statistiky jsou všechny na jednom místě a stačí mezi nimi pouze přepínat. V pravém horním rohu si pak nejoblíbenější skladby uživatele nebo vybraného interpreta můžete poslechnout v integrovaném flashovém přehrávači. Na uživatelském profilu přibyl také blok Activity Feed se seznamem veškeré vaší aktivity na webu Last.fm, tedy jaké profily jste navštívili, kde jste zanechali komentář aj.

lastfm_library.png lastfm_activityfeed.png lastm_integrovany_prehravac.png
Library, Activity Feed a integrovaný přehrávač, který najdete na každém profilu

Novinkou na stránce s uživatelským profilem je také Library, kde najdete v podobě miniatur interpretů vaší oblíbenou hudbu, kterou si můžete pustit v přehrávači. Obsah své knihovny můžete libovolně upravovat. Pokud máte na svém profilu povolený shoutbox, do kterého vám může kdokoliv napsat krátkou veřejnou zprávu, najdete ho nyní v hlavním panelu pod statistikami. V shoutboxu se tak zobrazí mnohem více zpráv.

lastfm_hudba_betaverze.png lastfm_poslech_betaverze.png  lastfm_dashboard_betaverze.png
Stránka se všemi interprety, poslech rádia ve flashovém přehrávači a nová nástěnka, která se nyní nejmenuje Dashboard ale Home

V nové verzi se objeví mnoho vylepšených drobností, převratné novinky ale neočekávejte – samozřejmě vyjma zcela nové podoby webu, na kterou si ale velmi brzy zvyknete, je totiž mnohem přehlednější než v současné stabilní verzi. Design je prostý a funkční, a kdyby jeho autoři nabídli i modrou variantu, kdekdo by si jej při troše nepozornosti spletl s Facebookem.

lastfm_freemp3.pnglasfm_skupina_betaverze.pnglastfm_diskuze_betaverze.png
Zdarma dostupné MP3 nahrávky můžete v nové verzi získat i ve formě běžného podcastu (RSS) a nechybí ani podpora Apple iTunes přehrávače; změn se dočkala také podoba stránky uživatelských klubů a jejich diskuze.

Mnoho základních funkcí ještě nový design neovládá, na uvedení si budete muset tedy ještě nějakou chvíli počkat. Přesné datum Last.fm nezveřejnil, diskuze jsou tedy plné nepublikovatelných spekulací. Je však velmi pravděpodobné, že testování a implementace ještě zaberou přinejmenším pár týdnů.

Službě se na evropské poměry daří. Pravidelně vítězí v mnoha anketách o nejlepší Web 2.0 službu. Last.fm je nakonec úspěšným projektem i v ekonomické rovině – pro své londýnské sídlo stále hledá nové zaměstnance a v květnu 2007 ji autoři umě prodali nadnárodní skupině CBS Interactive, která je součástí konglomerátu CBS Corporation (Viacom), za pohádkových 280 milionů amerických dolarů.

 

fsc.jpg

 

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,