Internetová telefonie: druhá etapa dobývání vesmíru

Nepůjde to tak rychle, jak se čekalo, ale přijde to – tvrdí příznivci telefonování přes Internet.
„To vám byla jednou jedna IP telefonie, další z internetových bublin, která rychle splaskla a nikdy se pořádně nerealizovala.“ Tuto nadějnou a kdysi s obrovským očekáváním ohlašovanou internetovou technologii skutečně v dalších měsících čekal osud podobající se splasknutí internetové bubliny – očekávání vysoce přehnaná, technické komplikace naopak zcela bagatelizované, obchodní model nereálný, chování zákazníků naprosto špatně odhadnuté. Internetová telefonie (IP telefonie, telefonování přes Internet) nikdy nebyla zcela mrtvá – jakmile ji první programy typu Net2Phone umožnily, ihned je začaly tisíce „geeků“ používat. Problémem ale je, že jim (na rozdíl od různých prognóz) zůstaly zavřené brány korporací.

Nyní ale tvrdí výzkumné agentury jako třeba Gartner Group, že během dvou a čtyř let bude pro korporace „nevyhnutelné“, aby začaly provádět přechod od tradiční telefonie na telefonii internetovou, založenou na internetovém protokolu (IP). Co přimělo Gartnera, aby náhle používal tak silná slova jako „nevyhnutelný“?

Prvním důvodem jsou neustálé pokroky v technologiích IP telefonie: ty ji zlevňují a zjednodušují. Vždy ve sporu mezi starým a novým přichází otázka – a vyplatí se mně zahodit to staré a pořídit si to nové? Protože to staré se už skoro nevyvíjí, ale to nové se vyvíjí stále a rychle, váhy se postupně převažují: neznamená to, že se definitivně převáží, ale ve prospěch nového hovoří stále více a více argumentů.

Jaké výhody tedy hovoří pro IP telefonii stále silněji? Především klesají ceny: jak u zařízení („IP ústředna“, což je vlastně server), tak u infrastruktury (kabeláže uvnitř firmy a koncových zařízení), tak u konektivity. Zlepšuje se obslužný software, který získává grandióznější koncepci. Místo prográmku typu „Telefon“ ve Windows, který je skutečně pouze namalovaným telefónkem, vznikají komunikační centra (messaging center), která v sobě spojují všechny formy dnešní komunikace na dálku: e-mail, interaktivní komunikace přes klávesnici à la ICQ, normální a IP telefonie, SMS, WAP a funkce groupwarových programů (kalendář, schůzky, projekty, přístup ke sdíleným dokumentům na síti/Internetu atd.). Na to už začínají zejména korporace, které jsou díky své firemní struktuře typickým příkladem komunikační přetíženosti (víc se komunikuje než „dělá“, ale je to těžké odstranit), slyšet – zdá se, že tento koncept by mohl zejména řídícím pracovníkům silně odlehčit, zjednodušit jejich komunikační činnosti, přinést jim výhodu jediného centrálního místa, uzlu.

Dnešní pohled na IP telefonii je jiný než dříve; je dospělejší. V první euforii všude dominoval jediný argument: o kolik to bude levnější, jak se bude volat přes oceán a přes meziměsto za pár šupů. Argument o láci je vůbec tím prvním, který se vytáhne – tak tomu bylo i u internetové komerce. Když se něco nového objeví, nikdo příliš neslyší na nějaké komplikované argumenty, ale na úsporu peněz ano. Realita pak ukáže zcestnost těchto myšlenek, ale „věc“ se už mezitím zrodila, protože na ni někdo dal peníze, a nějak se protlouká vpřed. Internetová telefonie je podobným příkladem: nyní už nikdo nehovoří o revoluci, ale o stále zajímavější možnosti, jak si ve firmě ulehčit život. Gartner to ostatně v doporučení říká přesně: nikdo vás nenutí a také se nutit nedejte – sledujte postupně, jak se IP telefonie vyvíjí, kolik stojí a co přinese, a nasazujte ji v klidu a pozvolna. Jen na ni prosím nezapomeňte.

Diskuze (3) Další článek: Multimediální cédéčko Alenka a věci kolem nás

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,