I/O 2015: Cardboard už nechce být parodií na Oculus Rift

Máme za sebou hlavní keynote letošního I/O. Google představil Android M, bude chtít ovládnout domácnost a IoT a jeho papírový Cardboard není jen hračka za pár dolarů.

První a hlavní keynote letošní vývojářské konference I/O je za námi. Jestli jste čekali nějaký nový zázračný gadget, usnuli jste nudou. Jestli jste čekali na překvapení a pravidelně čtete Živě.cz, začali jste klimbat už v první třetině, protože se (zatím) splnila většina z toho, co jsme předvídali. Ten zbytek Google možná představí dnes večer.

Podívejte se na záznam úvodní přednášky

Abych načerpal tu správnou atmosféru, ani letos jsem si nenechal ujít společné sledování úvodní keynote – I/O Extended, které se opět konalo v několika českých městech. V brněnském Impact Hubu se nás sešlo několik desítek a každý příchozí dostal nejen tradiční tričko, ale také papírový Cardboard, který nakonec bude takovým dvojsmyslným symbolem letošního I/O.

Klepněte pro větší obrázek
Kdo přišel na I/O Extended, dostal tričko a Cardboard

Ale pěkně popořadě. Úvod patřil už tradičnímu vychloubání, takže to zkrátím. Ano, Android je už opravdu všude, a když vylezete na půdu a otevřete první zaprášenou krabici, nejspíše na něj narazíte i tam. Mnohem zajímavější je pohled na jeho novou verzi M.

M

Google na I/O stejně jako loni představil Android (M) Developer Preview, přičemž ta finální dorazí později společně s novým telefonem Nexus. Teprve tehdy také dostane Android M své finální kódové označení. Snad to bude Marshmallow, možná Milkshake, třeba Macaron, Mars nebo snad Milky-Way? To je ale úplně jedno, podstatné jsou novinky.

Klepněte pro větší obrázek
Android a Chrome OS napříč form-faktory

Android M nejspíše nepřinese žádné revoluční proměny GUI – proč by to také Google dělal, když teprve loni představil svůj designový jazyk Material. Namísto toho se soustředil na vyšší bezpečnost, delší výdrž baterie a hromadu drobných vylepšení. Patří mezi ně třeba lepší práce s právy aplikace. V komentářích na Play Storu se často objevují dotazy, proč má aplikace na úpravu fotek práva ke čtení kontaktů. Nyní ji toto právo nemusíte udělit, ale ta další ano.

Klepněte pro větší obrázek
Pay – přítomnost Visa a Mastercard zní nadějně pro globální rozšíření

Jak jsme předvídali, do Androidu také zamíří nativní podpora čtečky otisku prstů a Google na I/O představil svůj nový mobilní platební systém Pay, který se nejspíše prolne s dosavadním Walletem. Pay opět začíná jako ryze americký systém. Optikou českého uživatele to trošku připomíná proměnu telefonní služby Voice v Hangouts, aniž by se v plné síle kdy dostala i k nám, nezbývá tedy než doufat, že Pay k nám nakonec přeci jen zamíří. Mělo by to smysl, český a slovenský trh totiž podle karetních společností Visa a Mastercard patří k těm relativně největším, co se bezkontaktních plateb týče. NFC karty dnes u nás přijímá prakticky každý karetní platební terminál.

Klepněte pro větší obrázek
Lepší práce se spotřebou třeba během noci – sníží se počet synchronizací a operací na pozadí

Nižší spotřebě má zase pomocí využití dat z akcelerometru/gyroskopu. Když se telefon nebude delší dobu pohybovat, Android usoudí, že někde leží a zrovna jej aktivně nepoužíváte. V takovém případě může utlumit některé služby a ještě o něco snížit spotřebu než v klasickém pohotovostním režimu.

Klepněte pro větší obrázek
Now on Tap a získání kontextových informací o podniku Evvia, který je předmětem diskuze v aplikaci

Zmínku si zaslouží i vylepšený asistent Now, který bude dostupný i v aplikacích a na vyžádání. Když vám dorazí e-mail třeba se zmínkou o filmu, můžete vyvolat Now on Tap a ten zjistí, co je to za film, nabídne přehrání traileru aj.

Android@Home je Brillo

Ve včerejší upoutávce jsme si přáli, aby se Google zase vrátil k internetu věcí a chytré domácnosti. Firma už v roce 2011 slibovala, že v rámci iniciativy Android@Home dostane svůj mobilní systém i do chytrých spotřebičů a letos se k této vizi opět vrací. Už to není Android@Home, ale projekt Brillo – odlehčený Android s minimálními nároky na výkon hardwaru, a komunikační protokol Weave, pomocí kterého by si měli jednotlivé prvky IoT předávat příkazy. Od chytré žárovky po lednici s čtyřjádrovým Atomem.

Klepněte pro větší obrázek
Protokol Weave pro komunikaci mezi jednotlivými prvky IoT je ostavený na JSON

Oproti Android@Home by se měli vývojáři dočkat skutečných hmatatelných ukázek systému a protokolu už letos na podzim.

Fotky

Dočkali jsme se také nového archivu pro vaše fotky a videa (která nechcete veřejně publikovat na YouTube). Google Photos (Fotky) je soukromé a bezplatné úložiště pro váš fotovideomateriál. Můžete zde uskladnit libovolné množství snímků s rozlišením do 16 megapixelů a videa do 1080p. Rozměrnější obsah se adekvátně zmenší. Pokud už dnes používáte na fotky Picasu/Google+, všechny fotky najdete i v nové službě.

Poté se na obsah vrhnou roboti, pokusí se jej indexovat podle EXIF (čas, poloha v GPS), ale i obsahu (automatické rozpoznávání osob a jejich katalogizace). Služba je dále vybavená jednoduchým editorem, nástroji pro tvorbu videa a různých koláží a nechybí sdílení napříč sociálními sítěmi.

Klepněte pro větší obrázek
Automaticky rozřazené fotografie podle obsahu, místa...

Jelikož Fotky primárně fungují jako soukromý archiv, postrádají veřejnou prezentační vrstvu – veřejný uživatelský profil. Tím je v tuto chvíli opět pouze profil na Google+, čili v tomto směru se služba od sociální sítě Googlu neodpoutala.

Fotky ale na druhou stranu můžete snadno sdílet na cizích sociálních sítích, případně si pro celé výběry můžete vygenerovat veřejný odkaz, a pak jej komukoliv předat.

Klepněte pro větší obrázek
Hledám psy ve své záplavě fotografií

Pokud roboti fotografie správně rozpoznají, docela dobře může posloužit i vyhledávač. Já sám mám dnes na Googlu tisíce fotografií, a když jsem zadal do vyhledávače slovíčko pes, skutečně se mi zobrazily snímky, na kterých byl (převážně) pes a to včetně ilustrací.  

Klepněte pro větší obrázek
Editor

Fotky si zaslouží ještě hlubší průzkum. Takže prozatím jen doplním, že je správce k dispozici vedle webu ještě na Androidu a iOS.

Vývojáři především

Google I/O je pochopitelně především vývojářská konference, Google zde tedy stručně představil své vylepšené IDE pro Android – Android Studio 1.3, Cloud Test Lab pro testování aplikací napříč zařízeními skrze internet, Polymer 1.0, Play Services 7.5 a další technologie, které jsou již nad rámec tohoto shrnutí a najdete je na příslušných blozích pro vývojáře.

Cardboard, Jump a expedice

Závěr patřil experimentování s virtuální realitou. Google ale na rozdíl od Microsoftu nepředstavil žádné vlastní vysoce sofistikované zařízení ve stylu HoloLens, ale vrátil se ke své papírové hračce z loňského I/O – Cardboardu. V kosmeticky upravené podobě pro větší uhlopříčku jej dostali jak všichni přítomní v San Francisku, tak široká komunita těch, kteří dorazili na lokální večírky I/O Extended po celém světě včetně České republiky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Cardboard + telefon s VR přehrávačem = levné řešení, jak otestovat VR technologii v masovém měřítku

Jistě, může to znít jako vtip – to opravdu hodlá Google konkurovat Oculusu a dalším jakousi papírovou skládačkou? Jenže ta skládačka stojí pár dolarů, mozkem je váš výkonný telefon se speciálními aplikacemi, a tak je to vlastně výhodné pro obě strany. Lidé dostanou laciný přístup k jednoduché VR a Google komunitu testerů, na kterých může zkoušet svoji technologii a to všechno bez toho, aniž by musel investovat miliony dolarů do sofistikovaného, dedikovaného a drahého hardwaru, se kterým to nakonec nemusí vůbec dopadnout dobře. Google s tím má čerstvou zkušenost – vzpomeňte si na jeho Glass.

Pokud by stejný osud potkal i softwarovou technologii za Cardboardem, způsobí to Googlu minimální škody. Pokud by ale naopak technologie uspěla, papírovou skládačku s mobilem uvnitř může časem nahradit úplně jiný a mnohem pokročilejší hardware s prvky z projektu Tango aj.

Nesmějme se tedy Googlu, jako jedinému se mu totiž podařilo za pár drobných dostat primitivní VR brýle k milionu uživatelů. To nemá Oculus, ani nikdo jiný v tomto segmentu.

Tento milion testerů googlí virtuální reality by nyní ráda firma ještě rozšířila, na I/O tedy představila Expeditions – školní synchronizované expedice, kdy si školáci nasadí Cardboard a učitel jim řízeně ukáže třeba Pražský hrad. Optikou školních nákladů se bude jednat o lacinou a dostupnou pomůcku. Ostatně představte si, že by měla škola kupovat třeba třicítku brýlí Oculus Rift. To je u většiny z nich naprosto nemyslitelné.

Aby se nabídka podobných expedic a vůbec VR obsahu co nejvíce rozšířila, Google jej začne ve větší míře publikovat skrze YouTube. Má mu k tomu posloužit i nový způsob snímání reality pomocí technologie Jump – systému šestnácti kamer a softwaru, který vše složí dohromady. Na Jumpu bude s Googlem spolupracovat GoPro a o prezentaci se opět postará YouTube.

Klepněte pro větší obrázek
Sada kamer GoPro tvoří VR kameru Jump

Cardboard byl nakonec i onou pověstnou tečkou za večerem. Na žádný nový hmatatelný produkt nezbylo místo. Jenže oním novým produktem je vlastně samotný Cardboard a skutečnost, že už to opravdu není jen hračka pro jednu konferenci, ale něco, s čím má Google ještě hlubší plány a co je tedy součástí nějaké komplexnější vize virtuální reality. Papírový Cardboard je samozřejmě jen pouhopouhý držák na telefon, ale jeho softwarová technologie má očividně mnohem větší ambice.

Pokud jste první keynote I/O sledovali také, jistě teď namítnete, že jsem zdaleka nezmínil vše. Ano, nezmínil, bylo toho totiž nakonec opravdu docela dost, a tak vás odkážu na náš textový a obrazový přepis v režii Karla Javůrka.

14 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Axel_foley4 29. 5. 2015 18:13:07
    Carboard reaguje na muslimskou invazi do Evropy a tak cílí na své budoucí...
  • Poltergeist 29. 5. 2015 18:03:01
    zive.cz nehce byt parodii na extrahardware ?:-D:-D:-D
  • cejvik 29. 5. 2015 17:23:39
    Nějak mi přijde že toho Google spíš víc v poslední době ukončuje, než...

Určitě si přečtěte


Deset tipů, jak ovládnout Google: Vyhledávejte jako mistři

Deset tipů, jak ovládnout Google: Vyhledávejte jako mistři

** Vyhledávače jsou natolik dobré, že si poradí i s frází v běžné češtině ** Pokud to ale nebude stačit, můžete vyzkoušet pokročilé funkce ** Vybrali jsme ty nejzajímavější

Včera | Jakub Čížek | 10

Pojďme programovat elektroniku: Vyzkoušíme IR, ovládneme světýlko přes Bluetooth a vyšleme zprávu na sto metrů

Pojďme programovat elektroniku: Vyzkoušíme IR, ovládneme světýlko přes Bluetooth a vyšleme zprávu na sto metrů

** Budeme odposlouchávat IR ovladač klimatizace ** Vyrobíme laciný rádiový vysílač ** Vyzkoušíme komunikaci pomocí Bluetooth a v pásmu 433 MHz

21.  9.  2016 | Jakub Čížek | 18

Nejlepší programy pro střih videa na doma: 10 video editorů, ze kterých si vyberete

Nejlepší programy pro střih videa na doma: 10 video editorů, ze kterých si vyberete

** Adobe Premiere Pro ani Final Cut se pro běžné uživatele příliš nehodí ** Programy na domácí střih většinou stojí do dvou tisíc ** V desítce nejzajímavějších najdete i 3 videoeditory dostupné zdarma

19.  9.  2016 | Stanislav Janů | 37

Vymazat se z internetu není možné, velkou část osobního obsahu však odstranit můžete

Vymazat se z internetu není možné, velkou část osobního obsahu však odstranit můžete

** Online stopy i se svým jménem zanechá většina uživatelů internetu ** Jejich smazání nikdy nebude stoprocentní ** Poradíme, jak odstranit jejich větší část

20.  9.  2016 | Stanislav Janů | 21

Jak zastavit nechtěné programy na Windows? Koukněte na Plánovač úloh

Jak zastavit nechtěné programy na Windows? Koukněte na Plánovač úloh

** V systému se mohou periodicky spouštět nechtěné aplikace ** Anebo si vyberou tu nejméně vhodnou chvíli ** Prozkoumejte Plánovač úloh na Windows

23.  9.  2016 | Jakub Čížek | 121