Hyperloop: podrobné detaily o revoluci v cestování

Elon Musk představil detailní materiály k revoluční dopravní technologii, která je levnější než vlak, rychlejší než letadlo a má vysokou bezpečnost.
Kapitoly článku

Elon Musk je takový Tony Stark současné generace. Zatímco většina moderních milionářů a miliardářů se zabývá webovými stránkami a „online projektíky“, Musk použil úspěch v prvním velkém online projektu – Paypal pouze jako odrazový můstek.

Elon Musk stojí za projekty SpaceX pro efektivnější dopravu do vesmíru a také elektrickými automobily Tesla, které zažívají velký úspěch. Do třetice nechybí ani SolarCity. Do projektů investoval všechny své peníze, včetně těch od investorů a nejednou si musel půjčovat i od kamarádů (Peter Thiel a další). Trochu to připomíná slavného Nikola Teslu.

Klepněte pro větší obrázek
Elon Musk řeší samé revoluční projekty, kteér mají ambice změnit svět. Zatím se mu to daří. (Zdroj: Reuters)

Již v minulosti se zmínil, že se okrajově zabývá i dalším projektem na bázi zcela nové formy dopravy – Hyperloop.

Hyperloop: nová forma efektivní mezistátní dopravy

V současnosti máme několik druhů dopravy – auto (především lokální), vlaky (meziměstské, mezistátní), lodě (pouze tam, kde je voda) a letadlo (mezistátní, celosvětové). Když Elon Musk slyšel o kalifornském plánu 60miliardové (v dolarech) stavby kolejí pro „supervlaky“ s průměrnou rychlostí 264 km/h, zvedlo ho to jako technologicky založeného člověka ze sedačky jeho elektrického automobilu Tesla S.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Plánovaná trasa o délce přibližně 570 kilometrů

Není se čemu divit – vlaky tu jsou s námi už od 19. století, od té doby jsme se jako civilizace značně posunuli - létáme do vesmíru, máme robotická vozítka na Marsu, hrajeme si s kvantovou fyzikou v běžně dostupných zařízení, máme stále dokonalejší umělou inteligenci, začínáme více používat efektivní obnovitelné zdroje a podobně. A v roce 2013 chce vláda utratit takto obrovskou částku za stavbu něčeho, co je přes sto let staré.

 Klepněte pro větší obrázek
Efektivita energie pro přenos pasažéra - srovnání různých technologií

Už před rokem tak jako vedlejší projekt odstartoval vlastní nápad- Hyperloop, což je dopravní prostředek zaměřený na mezistátní vzdálenosti, který je rychlejší a levnější než letadlo a je i mnohem bezpečnější. Vychází z dostupných technologií, ale oproti vědeckofantastickým představám je dotažen do reálné podoby.


 

Hyperloop je optimální pro vzdálenost 570 km pro nejfrektovanější trasy

 

Cena za stavbu tratě mezi Los Angeles a San Franciskem by měla být desetinová oproti rychlovlaku – přibližně 6 až 10 miliard dolarů. Jedná se o celkovou vzdálenost přibližně 570 kilometrů, což je optimální vzdálenost, na které je Hyperloop stále lepším řešením, než letadlo.

Klepněte pro větší obrázek

Při kratších vzdálenostech je problém s nedostatečným prostorem pro plynulé zrychlování na téměř nadzvukové rychlosti. V případě delších vzdáleností pak začíná být nadzvukové letadlo efektivnější (cena).

Témata článku: Hardware, Technologie, Hyperloop, Musk, Elon, Tesla S, SF, Ratio, Motors, Nikola Tesla, Rotor, Mach, Obnovitelné zdroje, Obnovitelné zdroje energie, Air Hockey

123 komentářů

Nejnovější komentáře

  • radon 14. 8. 2013 10:41:29
    Je to neoddiskutovatelně skvělé, protože to kráčí správným směrem =...
  • adller99 14. 8. 2013 8:52:27
    efektivnejsi nadzvukove letadlo? ze jich tolik je pro cestovni dopravu....
  • Frankie1814 14. 8. 2013 1:55:31
    Karel Javůrek: Vlaky su tu 180 rokov, ale kto si nevsimol rozdiel medzi...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 56

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

** Před několika měsíci začal Uber nabízet své služby i v Brně ** Nyní ale narazil, soudům se to totiž nelíbí ** Má sdílená ekonomika dostat zelenou?

22.  4.  2017 | Jakub Čížek | 28


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5