reklama

Hudba z počítače: Dejte přednost kvalitě

Doba, kdy bylo potřeba komprimovat jedno CD na desetinu jeho původní velikosti, je dávno pryč. Při dnešních kapacitách pevných disků si můžeme dovolit daleko větší komfort. Můžeme si dovolit být rozmazlováni kvalitou. Můžeme poslat empétrojky na odpočinek a zaměřit se na bezeztrátové formáty.

Bezeztrátové formáty audiosouborů

Chceme-li zmenšit velikost zvuku ripovaného z CD, obvykle používáme kompresi. Pro kompresi audia existují speciální kodeky, protože obecné kompresní formáty (ZIP, RAR apod.) nejsou v případě zvukových dat dostatečně efektivní. Kodeky pro audio rozlišujeme na ztrátové a bezeztrátové. Výhodami prvních jsou bezesporu rozšířenost, podpora v různých typech zařízení a dosahovaný kompresní poměr.

Bezeztrátové (lossless) formáty naopak nabízejí nezměněnou kvalitu zvuku a z ní plynoucí možnost obnovy do původní nekomprimované podoby. Daní za to jsou několikanásobně vyšší nároky na místo na disku. Velikost komprimovaných dat se obvykle pohybuje kolem 60 % velikosti originálu. Při plném Audio CD tak naměstnáme jeho obsah na cca 350 – 400 MB diskového prostoru.

Ztrátová komprese funguje na principu odstranění některých – pro lidské ucho zdánlivě neslyšitelných – frekvencí ze zvukového záznamu. To se v případě bezeztrátových kodeků neděje. Proto při jejich zpětném převodu do nekomprimované podoby (WAV nebo Audio CD) neschází žádná informace a výsledný zvuk je identický s originálem.

V současnosti je rozšířena v podstatě jen čtveřice bezeztrátových kompresních souborových formátů pro audio. Jde o formáty Free Lossless Audio, Monkey’s Audio, Shorten a WavPack. Setkat se můžeme i s bezeztrátovou variantou formátu Windows Media Audio. Ta je však velmi neoblíbena kvůli uzavřenosti, podpoře DRM a zaměnitelnosti se ztrátovým WMA kvůli stejné příponě. Detailní porovnání veškerých bezeztrátových formátů lze najít na specializovaném serveru HydrogenAudio.

Free Lossless Audio Codec

FLAC je zřejmě nejoblíbenějším bezeztrátovým formátem. Je preferován především příznivci otevřeného software, protože sám do této kategorie spadá. Kompresní algoritmus není chráněn žádným patentem. Kodek konvertuje vzorky zvuku do sérií malých nesouvztažných čísel, která jsou ukládána pomocí Golomb-Riceova kódování. Pro zajištění bitové přesnosti vůbec nepoužívá vzorky s plovoucí desetinnou čárkou.

Klepněte pro větší obrázek

Podporuje 1 – 8 zvukových kanálů při vzorkovacích frekvencích o libovolné výši mezi 1 Hz a 1 048 570 Hz. To vše ve 4 až 32 bitech. Výhodou tohoto formátu je možnost streamování a malá hardwarová náročnost. Informace o souborech se ukládají do FLAC tagů. FLAC je podporován i některými výrobci přenosných přehrávačů. Z u nás běžně dostupných si jej poslechneme například v přístrojích Cowon iAudio. Přehrávače iPod a iRiver jej podporují při použití neoficiálního firmwaru Rockbox. Aktuálně můžeme stahovat verzi 1.1.2.

Monkey’s Audio

Monkey’s Audio je proprietární bezeztrátový kodek, který ukládá do souborů s příponou APE. Podporuje tagy typu ID3 nebo vlastního formátu APE. Opičky nabízí kompresní poměr kolem 55 %, což je nejlepší hodnota mezi všemi zde jmenovanými kodeky. Ostatní přesahují 58 %. Za o něco nižší velikost souborů (rozdíl je řádově v jednotkách megabajtů) však zaplatíme delšími časy potřebnými pro kompresi a dekompresi a tudíž i větší hardwarovou náročností. Aktuální verzí kodeku je 4.01 b2.

Klepněte pro větší obrázek

Shorten

Kompresní schéma formátu Shorten vytvořil Tony Robinson z univerzity v Cambridgi již v letech 1992 a 1993. Vývoje se později ujala společnost SoftSound, jejímž je Robinson obchodním ředitelem. Shorten se často používá i pro distribuci legálně pořizovaných nahrávek. Soubory .SHN se vytvářejí v druhém nejdelším čase v tomto porovnání. Shorten zároveň dosahuje nejhoršího kompresního poměru – 67 %, přičemž navíc nepodporuje tagování skladeb. Kodek je poskytován pod bezplatnou licencí.

WAVPack

WavPack je otevřený formát použitelný na široké paletě platforem. Vyvíjen je od roku 1998 a v současnosti již stejně jako konkurenti podporuje většinu standardních funkcí mj. vícekanálový zvuk, seeking (posouvání ve skladbách) apod. Při práci je o něco pomalejší, než FLAC, ovšem rychlejší, než Shorten, přičemž dosahuje kompresního poměru jen nevýrazně horšího, než FLAC. V současné době je používána čtvrtá generace WAVPacku. Soubory kódované tímto kodérem mají příponu WV.

Klepněte pro větší obrázek

WavPack nabízí specialitu v podobě možnosti vytvářet při kompresi dva soubory. Jeden obsahuje vysoce kvalitní, leč ztrátovou nahrávku, druhý potom doplněk, který obsahuje ztracené informace. Přehrávat lze samozřejmě jak ztrátovou variantu, tak obě dohromady při zachování kvality originálu. U tohoto kodeku najdeme podporu pro ukládání ID3 a APE tagů. Je oblíben zejména pro ukládání záložních kopií DVD-Audio. Při použití firmwaru Rockbox si WavPack vychutnáme i na přehrávačích iPod a iRiver.

Ověřování kvality

Kvalitu bezeztrátového souboru lze samozřejmě ověřit. To je užitečné zejména pokud chceme mít jistotu, že například soubory stažené z internetu či nagrabované z CD jsou opravdu bezeztrátové komprese originálů, nikoli pouze rekomprimovaná původně ztrátová data. Ověření lze provádět ručně či pomocí specializovaného nástroje.

Ruční ověření je pracnější a navíc k němu potřebujeme originály. Musíme bezeztrátově komprimované soubory převést na WAVy a poté porovnat MD5 hashe originálů a dekomprimovaných souborů. Pokud jsou hashe identické, prokážeme, že komprese byla opravdu bezeztrátová. Tato metoda je vhodná spíše právě na průkaz bezeztrátovosti, než pro ověřování například stažených souborů – od těch nám totiž obyčejně schází originál.

Klepněte pro větší obrázek

Betaverze druhé generace programu Audiochecker

Pro automatickou kontrolu i bez potřeby vlastnit originál můžeme využít například programu Audiochecker. Ten kontrolované soubory analyzuje pomocí metody auCDTect a dokáže matematicky vyhodnotit jejich původ, který udá v procentech pravděpodobnosti. Metoda auCDTect je vysoce přesná a umí pracovat s nahrávkami bez ohledu na jejich stáří či žánr hudby. Audiochecker podporuje formáty APE, FLAC, SHN, WAV a LPAC.

Klepněte pro větší obrázek

Část logu audiocheckeru 1.2

CUE Splitter

Mnohdy se přihodí, že se člověku dostane do rukou rip Audio CD v podobě jediného souboru bez rozdělení na jednotlivé stopy. Některé undergroundové skupiny takto vydávají své releasy hudebních alb. Pokud nechybí soubor .CUE popisující rozložení jednotlivých skladeb na CD, máme vyhráno. Některé přehrávače (Foobar2000, Winamp se speciálním pluginem atd.) umí přímo CUE načíst a zacházet pak s ním jako se seznamem stop.

Klepněte pro větší obrázek

Chceme-li z nějakého důvodu spojitý soubor rozdělit, využijeme specializovaný nástroj. Program CUE Splitter podporuje mj. formáty MP3, APE, FLAC, OGG, WAV (včetně DTS) a WMA. Podle popisu v .CUE přesně rozřeže spojitý soubor na jednotlivé stopy v podobě, v jaké byly na původním Audio CD.

Software a hardware

Pokud se rozhodneme vyměnit sbírku nekvalitních MP3 za bezeztrátové poslechové skvosty, je žádoucí, abychom je přehrávali na kvalitním vybavení. Jedním z nejkvalitněji hrajících přehrávačů je u audiofilů oblíbený Foobar2000, který kvalitou reprodukce značně převyšuje populární Winamp.

Klepněte pro větší obrázek

Přehrávač Foobar2000 má velmi široké možnosti nastavení a existují pro něj stovky pluginů

Svou sbírku hudby je dobré utřídit. K tomu nám pomůže řada programů, které umí automaticky vyplňovat tagy hudebních souborů. V této kategorii vysoce vyčnívá produkt českého autora Ladislava Dufka MediaTagger. Jeho vývoj se již před více než rokem zastavil, přesto jej lze díky širokým možnostem nastavení považovat za jeden z nejlepších „značkovačů“ hudby.

Klepněte pro větší obrázek

MediaTagger: Zeleně označenou skladbu právě přehrává Foobar, takže k ní MT nemůže přistupovat

Na stránce hardwaru je pro dokonalý poslech potřeba vlastnit kvalitní zvukovou kartu a reprosoustavu. Mezi zvukovými kartami excelují poloprofesionální výrobky značek M-Audio či Terratec. Obecněji lze říci, že velmi dobrý zvuk za ještě lepší cenu nabízí karty postavené na čipu Via Envy24 / HT. Výběr reprosoustavy je potom otázkou především osobních preferencí a finančních možností, kdy cena těch nejkvalitnějších reproduktorů prakticky nemá rozumnou horní hranici.

Klepněte pro větší obrázek

Témata článku: Software, MD5, Audio, Flac, Monkey, Splitter, R.I.P.

278 komentářů

Nejnovější komentáře

  • tombik99 2. 12. 2009 1:35:12
    No tak to je pak otázka jakou placku a na čem jste poslouchal. Dnešní...
  • tombik99 2. 12. 2009 1:29:19
    Me by zajimalo kde tyhle zkusenosti berete. S SACD a DVD-A nemam vzhledem...
  • Iva 9. 2. 2008 19:24:21
    Ekvalizér - na co, proboha? Naučte se poslouchat rovnou čáru!
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 104

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 74

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

** V notebooku s cenou nad 20 tisíc nesmí chybět kvalitní displej a rychlé úložiště ** Za dalších deset tisíc můžete dostat navíc styl nebo výkonnější komponenty ** Vybírat můžete z různých velikostí i konstrukcí

8.  12.  2016 | Stanislav Janů | 85


reklama