reklama

Hráči počítačových her jsou jako atleti. Trénují každý den a dostávají stipendia

  • Hraní her už není pouze zábavou, která nemá budoucnost
  • Vysoké školy v USA už dávají stipendia profesionálním hráčům her
  • Hráči tak získávají stejnou pozici jako atleti klasických sportů

To co začalo pouze jako jednoduché hraní ještě jednodušších her na televizi, se postupně dostalo k velmi komplexním hrám, které vyžadují nejen rychlý postřeh, ale také rychlé strategické myšlení.

A pokud jde o konkurenční hraní, kdy hrajete proti těm nejlepším lidským protivníkům, je také nutné dlouhé učení a trénování, podobně jako u klasických sportů. To je jeden z důvodů, proč se progamingu přezdívá také e-sport. S větším počtem profesionálních hráčů a fandů se ale pomalu mění celý trh stipendií, tedy podpory pro studenty vysokých škol.

Pět vysokých škol nabízí stipendium, další mají kluby

Stipendia se udělují na základě různých důvodů, jednou z nich je sport, respektive dovednost daného studenta ve vybraném sportu. Stipendium pro atlety vyžaduje pravidelnou účast na tréninku a pochopitelně i v jednotlivých soutěžích.

S rozmachem e-sportu se ale začaly objevovat první vysoké školy v USA, které dávají stipendia i profesionálním hráčům her. Jednou z nich je i univerzita v Kansasu, která nyní provedla výzkum mezi vlastními studenty zaměřených na e-sport. Nutno podotknout, že i když stipendium pro profesionální hráče počítačových her poskytuje zatím pouze pět škol v USA, desítky dalších mají vlastní týmy pro soutěže, ale zatím bez dodatečných stipendií. V tomto směru lze ale očekávat, že se počet bude postupně zvyšovat.

Jak vlastně vypadá život studentů, kteří jsou „herními atlety“?

Tvrdý trénink a specializace

V rámci výzkumu se k profesionálnímu hraní na škole vyjádřilo 33 studentů, kteří získali zmíněné stipendium. Hlavní odlišností mezi nimi jsou hry, které hrají a ve kterých soutěží s ostatními týmy. Mezi populárními hrami jsou dnes například League of Legends, Heroes of the Storm, Halo a další.

Stejně jako u klasických sportů, ani u těch počítačových nemáte šanci uspět bez tvrdého tréninku. Podle vyjádření tak tito studenti běžně trénují šest hodin denně, šest dní v týdnu a sami sebe považují za atlety. Mají dokonce i vlastní trenéry, kteří se snaží odhalit slabé stránky a zlepšit „skill“.

Trénování může probíhat přes internet nebo lokálně, stejně jako soutěže. Ty největší celosvětové zápasy jsou už vždy na speciálních místech, aby se kromě jiného vyloučily i různé formy podvádění.

Jak to vypadá u těch nejlepších hráčů her závislých kromě strategie i na počtu akcí za minutu? Rychlé prsty jsou základ:

Podle posledních informací je současné rozdělení mužů a žen přibližně 70 % vs. 30 % a zájem žen o progaming se stále zvyšuje. I když se na první pohled může zdát, že u e-sportu je větší neutralita, i zde je znát fyzická odlišnost. Proto ženy nesoutěží proti mužům, podobně jako u klasických sportů.

Profesionální budoucnost

Většina dotázaných studentů počítá s tím, že i po škole bude pokračovat v kariéře profesionálního hraní her, případně zůstanou v herním segmentu. Hraním her se dá bez problému uživit a částky za výhry v jednotlivých soutěžích jsou rok od roku vyšší. I to je jeden z důvodů, proč se na dráhu profesionálních hráčů pouští stále více mladých lidí.

Klepněte pro větší obrázek
Hodnoty výher v  soutěžích v jednotlivých hrách v průběhu let (Zdroj: Wikipedia)

Pro hráče má status atleta, který soutěží za vlastní školu, i určitou cennou hodnotu. Dříve se tím totiž mohli chlubit právě například atleti klasických sportů, zatímco hráči počítačových her byli jen za podivné „geeky“.

Šance jak nalákat studenty i zaujmout sponzory

Podpora e-sportů má výhody i pro univerzity. Umožní jim nalákat studenty, s čímž mají problém hlavně ty menší univerzity. Soutěže v progamingu jsou obrovskými akcemi, kde jsou nejen vysoké částky pro výherce, ale také další formy výdělku v rámci ze sponzorství.

Klepněte pro větší obrázek
Hlavní soutěže už znamenají miliony dolarů i miliony fanoušků

V tomto směru je to velmi podobné jako u klasických sportů. Školy tak mohou získat vlastní sponzory a tím si zajistit další propagaci a zájem o budoucí nejlepší herní atlety.

Dle odhadů v rámci roku 2015 trh e-sportu vygeneroval kolem 750 milionů dolarů a v roce 2018 se předpokládá, že půjde o přibližně 1,9 miliardy dolarů.

Otázka do diskuze: kdy e-sport překoná z pohledu popularity ten klasický?

Témata článku: Počítače, League of Legends, Skill, Legends, Apm, League, Halo, Heroes, Storm

72 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Petr_R 16. 5. 2016 13:02:18
    Nekdo tu ohledne tohoto jednou napsal myslenku s kterou ja treba...
  • Dušan Novák 16. 5. 2016 10:26:35
    Wikipedia říká: "Slovo sport je anglosaského původu a odvozuje se od...
  • Nechic 16. 5. 2016 8:27:22
    O e-sportu tu panují docela mylné představy. E-Sport není točení jedné hry...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 104

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 74

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

** V notebooku s cenou nad 20 tisíc nesmí chybět kvalitní displej a rychlé úložiště ** Za dalších deset tisíc můžete dostat navíc styl nebo výkonnější komponenty ** Vybírat můžete z různých velikostí i konstrukcí

8.  12.  2016 | Stanislav Janů | 87

Technosféra naší Země má už hmotnost 30 bilionů tun

Technosféra naší Země má už hmotnost 30 bilionů tun

** Vědci odhadli přibližné množství strukturu vytvořených člověkem, které jsou na Zemi ** Přibližný odhad je, že tyto struktury mají dohromady hmotnost kolem 30 bilionů tun ** Jak to ovliní biosféru?

Včera | Karel Javůrek | 10


reklama