HoloLens: Tajemné hologramy Microsoftu na vlastní oči

Vyzkoušel jsem HoloLens. Technologickou novinku Microsoftu, která umožní vidět ve volném prostoru holografické objekty. Seznamte se s budoucností!

Moje kroky neslyšně dopadají na koberec táhnoucí se dlouhou hotelovou chodbou. Jsem napjatý, nic moc nemluvím, jen tiše pozoruju. Ponurá chodba je lemována strážnými, téměř u každých dveří stojí jeden. Jejich přísné výrazy mě znervózňují. Bylo nás osm, ale naše skupina už pomalu řídne. Jeden po druhém jsme odváděni do hotelových pokojů. U každých dveří čeká jedna dívka ve stejnokroji, usmívá se a láká dovnitř. Míjíme další dveře, do kterých zapadl polský kolega, teď už jsem na řadě já. V tu chvíli mi dochází, jak bizarně to celé působí. Ale to už se mě ujala Kate, vcházíme dovnitř a já okamžitě cítím vlnu vzrušení… Ale ne, tady nejde o Kate, ale o HoloLens.

Klepněte pro větší obrázek

Nejen rozšířená, nejen virtuální, tohle je „holorealita“

Příběh bude pokračovat, ale nejprve malý flashback. Jsem v San Francisku, na vývojářské konferenci Build 2015, kterou pořádá Microsoft. V úvodní přednášce jsme toho slyšeli hodně o Azure, Visual Studiu, Windows 10 a mimo jiné také o HoloLens. Technologii Microsoftu, která si dává za cíl přivést holografické zobrazování do běžného života uživatelů počítačů.

HoloLens Microsoft ukázal poprvé v lednu a vzbudil tím patřičný rozruch. Že zrovna Microsoft přijde s něčím tak inovativním, že to nebude jen nějaké demo do šuplíku a že to celé navíc dokáže tak pečlivě utajit, to asi nečekal nikdo. Brýle pro zprostředkování dynamické rozšířené reality však byly na světě a Microsoft dal jasně najevo, že to nebude jen nějaká hračka.

Klepněte pro větší obrázek 
S HoloLens uvidíte v prostoru víc než ostatní 

Ne, není to Oculus Rift. Brýle HoloLens vás neodříznou od reálného světa a stále jej uvidíte. Ale zároveň to není nic tak triviálního jako Google Glass, tedy jen nějaké informační okénko zobrazované před očima. HoloLens vám do reálného světa promítnou digitální objekty, které se budou chovat tak, jakoby existovaly v tom reálném světě.

Microsoft technologické pozadí svého výtvoru pečlivě tají a jen tak nikoho nepustí, aby si HoloLens vyzkoušel. Několika americkým novinářům se to poštěstilo už v lednu a teď na konferenci Build dostali šanci další. Stejně tak první vývojáři. Vše ale stále pod přísnými podmínkami, které například zamezovaly cokoli fotit nebo natáčet.

Senzory a holografický hardware

O parametrech HoloLens víme zatím jen něco málo. Zařízení tvaru brýlí má robustní tělo vytvářející téměř celistvý prstenec. Uvnitř je schovaný celý počítač. HoloLens ke svému chodu nepotřebují být spárovány s nějakým „dospělým“ počítačem, všechno si dokážou spočítat samy. A běží v nich Windows 10.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Futuristické brýle HoloLens. Vyboulené krycí sklo skrývá projekční skla před očima a také řadu kamer a senzorů.

Co je uvnitř za procesor, kolik paměti, jaké je rozlišení nebo jak velká baterie. Nic z toho Microsoft neprozradil. Víme jen tolik, že uvnitř je klasicky procesor (CPU), k němu grafická jednotka (GPU) a navíc ještě samostatná holografická výpočetní jednotka (HPU). Ta se stará o zpracování „vidění prostoru“. Sbírá data z kamer a dalších senzorů a vytváří z toho digitální obraz prostoru, objektů v něm i jejich povrchů. K tomu dopočítává vaši polohu v prostoru a zpracovává gesta prsty, kterými můžete HoloLens ovládat.

HPU je základním hardwarovým tajemstvím Microsoftu, které si sám vyvinul. Tato jednotka z pohledu systému vytváří 3D dotykový monitor. Říká, kam je možné umístit zobrazované objekty a co a jak lze v systému zobrazit, kde je zrovna uživatel a kam kouká, případně jaké gesto použil. Tento přístup je důležitý zejména pro programátory – ti při vývoji svých 3D aplikací pro HoloLens nemusí řešit vlastní mapování prostoru, pohyb v něm či fyziku. Stačí říct, kde se co má zobrazit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Kamery musí snímat celé kolí. Jejich obraz a data z dalších senzorů zpracovává Microsoftem vyvinutá holografická výpočetní jednotka 

Zařízení má pět klasických kamer, dva další optické senzory a uvnitř pak akcelerometr, gyroskop a magnetometr. To vše poslouží ke skenování prostoru a pohybu hlavy v něm. K promítnutí obrazu slouží rovná skleněná destička tvaru podobném klasickým brýlím, na kterou je pro každé oko zvlášť projektována scéna. Zobrazovač i kamery jsou pak schovány za velkým, lehce zatmaveným oblým sklem. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Skrze tato sklíčka se promítá obraz. O rozlišení zatím nevíme nic. Pod červenými krytkami jsou reproduktory. Hrají ploše, ale prostorově. 

Pro záznam zvuku poslouží mikrofon, pro reprodukci dvojice reproduktorů umístěný u uší. Chlubí se tím, že umí věrně podat prostorový zvuk.

V druhé kapitole už to přijde! Kate mi nasadí HoloLens na hlavu

Témata článku: Microsoft, Technologie, Počítače, Windows, Nositelnosti, HoloLens, Hologram, Kate, Trimble, Sketchup, Virtuální 3d brýle, 3d brýle pro virtuální realitu, Flashback, Globus, Walt Disney

60 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Ondřej Majer 8. 5. 2015 1:23:24
    Využití určitě nejen ve firmách. Myslím, že různé ty Skypy a sociální sítě...
  • Poltergeist 6. 5. 2015 16:54:45
    to budes zase pruser, jako Surface
  • QWERTYUI 5. 5. 2015 21:02:50
    Jestliže se neprokáže, že elektromagnetické pole z procesorů a obvodů a...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 57

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

** Acer na konferenci v New Yorku představil velkou spoustu novinek z oblasti počítačů, notebooků i monitorů ** Notebookové novinky se dotkly řad Predator, Swift, Switch i Aspire ** Herní notebooky dostaly nový typ chlazení

Včera | Karel Javůrek | 7

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5