Hollywoode, vzpamatuj se! Češi mají pirátský „Netflix“

Producenti filmů a distributoři dělají vše proto, aby warezová scéna i nadále vzkvétala. Warez má totiž ohromný náskok před komerčními službami kvůli zkostnatělosti celého filmového trhu.

Stejně jako kdysi Rapidshare i Ulož.to se před lety stalo synonymem velmi levné internetové videopůjčovny. Stažení filmu, nebo epizody seriálu z tohoto skladiště bylo ve společnosti natolik samozřejmé, že mě na něj kdysi odkázala dokonce i prodavačka v novinovém stánku, ve kterém jsem si chtěl zakoupit žalostně rychle vyprodané levné DVD.

Opravdu tedy věřím tomu, že byla část tuzemské internetové společnosti skálopevně přesvědčena, že stahování filmů z Ulož.to je ve všech ohledech zcela legální a košer. Samozřejmě tomu tak není a často na tento omyl čtenáře upozorňujeme – naposledy před pár dny v článku Stahování není vždy legální, česká legislativa kulhá. Na stejný problém pak letos na jaře upozornil i Soudní dvůr EU, který mimo jiné prohlásil, že tvorbu kopií pro vlastní potřebu z ilegálních zdrojů nelze tolerovat. Tento výklad unijního práva tedy může mít v následujících letech ještě poměrně dalekosáhlé důsledky.

Kradu filmy, protože…

Většina českých surfařů, kteří stahují filmy a seriály z webových úložišť a P2P sítí, si je tedy jistě vědoma, že něco není v pořádku. Stahování si ale vždy dokázala nějakým způsobem morálně obhájit. Nejčastějším argumentem je přitom zpravidla nedostupnost díla, respektive nemožnost si jej v elektronické podobě legálně pořídit.

S tímto argumentem se zcela ztotožňuji, multimediální DVD přehrávač jsem totiž z domu vyhodil už před lety a s nástupem malých 13“ notebooků už málem ani netuším, jak se vlastně používá optická mechanika v počítači. V době mobilů, tabletů, chytrých televizorů a relativně rychlého internetu bych se rád podíval na čerstvou filmovou novinku teď a tady bez nutnosti toho, abych musel kamkoliv běžet pro fyzický nosič.

Podobný argument alespoň částečně padl v okamžiku, kdy se na scéně začaly objevovat první české internetové videopůjčovny. Najednou tu byl Topfun, který nabízí i aplikaci pro chytré televizory, Voyo, HBO Go, iTunes, Seznam začal vysílat své filmové středy, s videotékou to zkusilo i O2, Ivio, 31s, Alza a krátce před vypuknutím letních prázdnin začal o diváky bojovat i Google na své službě Play. Základní shrnutí třinácti českých internetových videopůjčoven najdete v tomto článku.

443601091
České videopůjčovny se snaží nabízet i potenciálně výnosné novinky, snahu ale zabíjí nízká obrazová kvalita. 720 × 576 pixelů a absence původního znění s titulky je voda na mlýn těch, kteří si tak obhájí pirátství. Nezachrání to ani nízká cena okolo padesátikoruny.

Warez je ale vždy o krok – no spíše o tucet kroků – před komerční scénou, současný surfař je tedy pochopitelně a zcela právem velmi rozmazlený. Jistě, Topfun začal za padesátikorunu půjčovat filmy, což je poměrně férová cena, knihovna však byla zpočátku velmi zastaralá a bez magických písmenek HD. A tak se internetem opět šířily posměšky, že by přeci jen blázen platil za mázlé SD, když si může zdarma stáhnout emkávéčko v 1080p a ke všemu mnohem dříve, než se film s ohromnou prodlevou dostane do jakési lokální půjčovny.

Žalostně pomalé videopůjčovny

Nutno podotknout, že rychlosti a nabídce warezu ani dnes nemůže konkurovat jediná komerční internetová videopůjčovna na světě a to včetně tolik skloňovaného Netflixu. Ten sice může potěšit mnohé fanoušky amerických seriálů, letní filmové blockbustery se však i zde objevují až po dlouhých měsících a mnohé ještě později, nebo také nikdy. Pirát se tedy může opět posměšně ušklíbnout, když Netflix nebo třeba Google Play Movies hrdě oznámí, že do své sbírky získaly práva na hollywoodský trhák, který však už měsíce před nimi vypustili skrze torrenty a úložiště snaživí videokodéři. Vášniví filmoví fanoušci z celého světa dnes jen s obtížemi vyjmenují alespoň deset komerčních videopůjčoven, ale každý z nich dobře ví, co znamenají zkratky YIFY, PublicHD aj.

249756712
Je těžké konkurovat pirátské scéně, když nabízí zpravidla vyšší obrazovou kvalitu než většina tuzemských videopůjčoven

Titulky k loňskému snímku Kapitán Phillips si jen z webu Titulky.com stáhlo bezmála 45 tisíc diváků. Ve svém katalogu jej však nemá snad jediná v Česku dostupná videopůjčovna. Opravdu se ještě někdo diví, proč se warezu tak daří?

Situaci si přitom konečně začínají uvědomovat i ti, kteří rozhodují. Šéf studia DreamWorks Animation Jeffrey Katzenberg se nechal v červnu slyšet, že by se měly dostat nové filmy do digitální distribuce co nejdříve. Současné prodlevy v řádu mnoha měsíců jsou naprosto zbytečné, 98 % příjmů totiž kina vydělají během prvních tří týdnů od premiéry.

Malý příklad: Životopisný snímek Klub poslední naděje se dočkal americké premiéry 1. listopadu 2013 a na optickém disku vyšel letos 4. února. Tuzemské premiéry se dočkal 23. ledna a na DVD dorazil až v polovině května. Film má na ČSFD nadprůměrné skóre 81 % a 8 714 hodnocení. Warezová scéna tedy nabídla kvalitní kopie v HD prakticky v okamžiku, kdy se film dostal do tuzemské kinodistribuce a na vydání českého Blu-raye už nejspíše čekali jen ti největší fanoušci.

Pirátské videopůjčovny

Náskok warezové scény ovšem nespočívá pouze v rychlosti. Přizpůsobuje se podmínkám stejně jako komerční půjčovny. První pirátské VOD služby se v zahraničí objevily už před lety, díky mnohem přísnější legislativě než u nás ale zpravidla moc dlouho nevydrží.

292617623
Pirátská videopůjčovna a zároveň politický aktivismus v jednom

Krásným příkladem je třeba katalog SledujuSeriály, který má zároveň i punc politického aktivismu, provozuje jej totiž Česká pirátská strana v rámci kampaně Odkaz není zločin. Jednotlivé epizody seriálů nejsou fyzicky umístěné na serveru provozovatele, ale na všemožných internetových úložištích. Web samotný zobrazuje pouze přehrávač, což není nic jiného než další forma odkazu na data. Celé to tedy funguje podobným způsobem, jako mnohé weby, které vybírají videa z YouTube. ČPS tímto způsobem upozorňuje na to, že právní odpovědnost má (nebo by alespoň měl mít) ten, kdo na webu vystavil původní dílo a nikoliv ten, kdo na něj pouze odkazuje.

Český pirátský Netflix? Sosáč

Na podobném principu funguje celá plejáda dalších českých webů. Jedním z nich je Sosac.ph, který musí majitelům práv nesporně ležet v žaludku. Podobně jako SledujuSeriály nabízí přehrání videí ve webovém přehrávači, disponuje ale kompletním filmovým servisem podobně jako Netflix.

159023343
Pirátská videopůjčovna Sosáč je pouze jakýsi front-end pro videa ze Streamuj.net

Seriály a filmy na Sosáči jsou tedy rozdělené podle žánru, popularity a dalších filtrů. Všechny snímky jsou lokalizované do češtiny. Buď je k dispozici česká zvuková stopa, nebo titulky. Nic z toho ale není uloženo přímo na Sosáči, ale na videoúložišti Streamuj.tv. Právě to umožňuje k nahranému videu připojit titulky, alternativní zvukové stopy a kdokoliv taková videa pak může pomocí kódu vložit na své stránky podobně jako YouTube.

Streamuj už ale zdarma není. Nabízí časové paušály (třeba měsíční za 75 korun) a z nich pak může zase financovat partnerský program (affiliate) pro ty, kteří vloží přehrávač s videem třeba na svůj blog a získají hromadu diváků. Streamuj tedy motivuje komunitu k tomu, aby sama budovala podobné pirátské varianty na Netflix jako Sosáč.

617233376 752686515
Karta s informací o filmu a vloženým přehrávačem

Tyto weby se mohou před právním nátlakem bránit tím, že přeci zobrazují pouze odkazy – tedy vložené přehrávače, no a Streamuj se zase dušuje, že má přeci v patičce e-mail, na kterém mohou majitelé práv hlásit krádeže svých děl, načež je Streamuj smaže. Jedná se tedy o vícenásobné jištění a rozprostření zodpovědnosti na vícero hráčů, čímž alespoň u nás klesá riziko brzkého vypnutí.

Jak se však do lesa volá, tak se i z lesa ozývá. Hlavním motivem surfařů, proč holdují warezu, přes všechny řeči o rychlosti a kvalitě nakonec přeci jen zůstává cena. Lidem se za služby prostě nechce platit, komunita diváků tedy záhy našla zbraň i na Streamuj a pomocí drobného javascriptového kódu zpřístupnila videa na Sosáči a jeho alternativách i bez jakéhokoliv placeného paušálu. První tedy okrádá právoplatné majitele práv a ti druzí zase jeho.

Realita je ovšem zřejmá. Přizpůsobivost pirátské scény ukazuje, že legální systém internetové distribuce filmů musí být mnohem pružnější. Tedy pokud chce uspět. Fakt, že zde máme hromadu internetových videopůjčoven, totiž může být naprosto k ničemu, když na prémiové filmy musíme čekat dlouhé měsíce a často i roky od jejich uvedení v kinech. Zrušte prodlevy, považujte 720p za základní kvalitu videa, vedle dabingu nabídněte i původní znění s titulky, nastavte realistické ceny, které odpovídají kupní síle daného trhu, a snad dokážete to, co se podařilo Spotify a dalším na poli muziky, kterou dnes kradou snad už jen zarputilí fanoušci Flacu a silně konzervativní posluchači.   

Diskuze (95) Další článek: Problém číslo jedna u zařízení na tělo jsou baterie, říká šéf Pebble

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,