Hmatatelné virtuální objekty v prostoru? Stačí ultrazvuk

Vědci vytvořili nový ultrazvukový systém, který je schopen ve vzduchu vytvořit neviditelné trojrozměrné objekty, které lze ale nahmatat a cítit podobně jako reálné objekty.

Když jsme ve starších článcích probírali vývoj a budoucnost virtuální reality, narazili jsme i na problematiku zpětné vazby, pro kterou stále není rozumné a levné řešení. Ve virtuální realitě totiž vše uvidíme a uslyšíme stále reálněji, ale jakmile se čehokoli virtuálního budeme chtít dotknout a skutečně cítit tvar a povrch, není pro to zatím dostupná žádná efektivní technologie. Ale možná to změní ultrazuk.

Přesně zacílené ultrazvukové vlny

Vědci z univerzity v Bristolu pod vedením Bena Longa vytvořili nový pokročilý ultrazvukový systém, který je schopen v rámci vzduchu vytvářet pohybující se trojrozměrné objekty v reálném čase tak, aby byly hmatatelné například rukou.

141202123846-large.jpg
Virtuální objekt který nevidíte, ale dokážete ho nahmatat

Pro vytvoření se využívá fenoménu Acoustic Radiation Force, kdy zvuková vlna reaguje s překážkou, kterou je v tomto případě povrch ruky. Tlak je dostatečně velký na to, abychom pomocí senzorů v naší kůži ucítili tlak podobně, jako když se dotýkáme nějakého fyzického objektu.

 2014-12-06 v 9.51.01.jpg
Systém využívá ultrazvukových vln a akustického tlaku na povrchu kůže

Systém používá několik ultrazvukových vysílačů, které velmi přesně vytváří pomocí ultrazvuku objekt v prostoru nad nimi. Takový objekt je neviditelný a jeho pozici v prostoru lze velmi jednoduše a rychle měnit.

 2014-12-06 v 9.52.04.jpg
Vytvořený objekt zobrazený v tenké vrstvě oleje

Dobře je to vidět na ukázce s vrstvou oleje, kde lze efekt částečně zobrazen. Problém není ani několik objektů zároveň, které rychle mění svůj tvar nebo pozici v prostoru. Klíčovou částí technologie jsou algoritmy, které dokáží pomocí ultrazvukových vln takový 3D objekt v prostoru vytvořit.

Hologramy, kterých se lze dotknout i řešení pro virtuální realitu

Technologie je sice na počátku, možná ale ukazuje směr, kterým se lze vydat při řešení zpětné vazby pro virtuální realitu nebo hologramy. V budoucnu by podobné řešení na bázi ultrazvuku mohlo pomoci k tvorbě trojrozměrných hologramů, na které si budeme moci sáhnout a budeme moci cítit jejich tvary a pravděpodobně i různý druh odporu.

V případě zvyšování přesnosti zaměření a sledování pozice třeba našich rukou v prostoru, se ani nemusí jednat o tvorbu v pevně daném prostoru, ale v kombinaci se sledování pozice našeho těla a jeho částí bude možné v reálném čase vytvářit akustický tlak přímo kdekoli na kůži, i když se budeme pohybovat.

To znamená velkou naději na efektivní řešení pro virtuální realitu, kde je zpětná vazba stále nevyřešený problém. Různé mechanické stroje nepřipadají kvůli vysoké ceně a velkým rozměrům v úvahu a případné speciální rukavice řeší pouze zpětnou vazbu pro ruce.

Je velmi zajímavé sledovat, jak se postupně skládají všechny potřebné komponenty pro skutečně realistickou virtuální realitu, která oklame naše oči, uši, hmat a další senzory, kterými je naše tělo evolucí vybaveno a slouží pro interakci s reálným světem. Ještě nás ale čeká doladění všech technologií, jejich integrace a pak už se nám pomalu do reálného světa kvůli řadě fyzikálních omezení nebude ani chtít.

Diskuze (14) Další článek: Broadcom integruje WiFi, Bluetooth i NFC do jednoho čipu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,