Hledá se konkurence pro Flash Player 11. Zatím marně

Adobe představil jedenáctou generaci Flash Playeru. V plné síle ukázala nedostatky HTML5. Epic Games přepsal Unreal Engine 3 i pro novou verzi Flash Playeru. To ale není všechno.

Druhá keynote konference Adobe MAX byla věnovaná současnému webu. A Adobe se snažil všechny pro jednou přesvědčit, že je zbytečné jej spojovat pouze s Flash Playerem, ale stejně tak s aktuálním vývojem HTML5. V duchu HTML5 se vedla celá první část konference, až se zdálo, že nezazní ani slovo o tom (dle mého názoru) nejdůležitějším, tedy o Flash Playeru 11.

Přibylo tabletů, ubylo Applu

Ale pěkně popořadě. Nejprve Adobe oznámil, že brzy pohltí firmu Nitobi, která vyvíjí PhoneGap -- systém pro tvorbu nativních mobilních aplikací skrze HTML5, CSS3 a Javascript. PhoneGap je open-source a nabízí SDK nástroje, pomocí kterých můžete hotový kód přeložit jak pro Android, tak iOS.

A tady na začátku hned trošku odbočím. Na konferencích Adobe bylo vždy vidět, že na prvním místě je počítač od Applu. To se ale mění, teď je totiž nejcitovanější Android a prakticky všechny technologické ukázky řečníci předváděli na Galaxy Tab 10.1. Samsung je sice jedním z partnerů, čili by to dávalo určitý smysl, nicméně když do velkého sálu Nokia Theatre vstoupil i zástupce Googlu, všem muselo být jasné, kdo nyní bude referenčním hráčem i pro Adobe. Ostatně zástupce Google se musel vypořádat i se vtíravou otázkou, proč raději nezašel na představení nového iPhonu. Sál poté proťal bujarý smích, který byste spíše očekávali na konferenci Microsoftu či LinuxExpu. Toto se dřív prostě nedělo.

flash html5.png
Flash Player a HTML5 jsou kamarádi... Jeden učí druhého

Zpět ale k samotnému programu druhé keynote. Po ohlášení akvizice PhoneGapu přišlo na řadu představení nové testovací verze Adobe Edge Preview 3. Edge se do budoucna stane něčím, co dnes představuje Adobe Flash. Jedná se tedy o animační software, který ovšem neanimuje pro Flash Player, ale pro HTML5, CSS3 a Canvas. Zatím se v podstatě jedná o nejpokročilejší nástroj svého druhu na trhu, pokud tedy některý ze čtenářů žije v přesvědčení, že je HTML5 pro Adobe konkurence, je tomu přesně naopak. Adobe je v tuto chvíli v podstatě jediná firma, která vůbec nějaké profesionální nástroje vytváří.

CSS Regions

Dalším bodem první části zaměřené na HTML5 bylo představení technologie CSS Regions, na jejichž standardizaci v rámci W3C pracuje Adobe s Microsoftem a dalšími. CSS regiony nabídnou pokročilé textové obtékání, které zatím jazyk HTML neumí. S technologií si poradí nejnovější verze Chromu a bude ji rozumět i Internet Explorer 10 (o tom jsme už psali -- CSS3 Floats) a snad i další hráči na trhu.

CSS Shaders

Mnohem zajímavějším příspěvkem Adobu jsou ale CSS shadery. V podstatě jde o přepsání pokročilých efektů Adobe Pixel Bender, které firma v minulosti představila pro After Effects, Flash Player a Photoshop. PokudCSS shadery přijmou i výrobci prohlížečů, webové stránky budou moci dělat s DOM objekty skutečně psí kusy, což ukazuje i video níže.

Video: CSS shadery a běžná mapa Googlu

AIR 3 a úspěch hry Machinarium pro iPad

Desktopová technologie AIR pro vývoj aplikací v Actionscriptu (programovací jazyk Flash Playeru) byla komunitou přijata všelijak. Někteří si stěžovali, že multiplatformní aplikace napsané v AIRu (většina desktopových twitterových klientů) pojídá příliš mnoho systémových prostředků – zejména RAM, a že neoslní ani svým výkonem. To se ale postupně mění a Adobe se s AIRem začíná stále více zaměřovat spíše na mobilní svět.

AIR aplikace totiž může běžet jak na Androidu, tak na iOS, takže jeden jediný kód bez dodatečných úprav jede na obou platformách. Nová verze nabídne napojení na nativní kód dané platformy (třeba některé fyzikální knihovny, které už existují pro Android, iPhone aj.) a sestavení v jednom balíku, nebo ve sdíleném prostředí. V tom prvním případě se potřebné knihovny AIRu zabalí přímo do balíčku APK (na Androidu), takže uživatel nebude muset instalovat AIR samostatně z Marketu. V tom druhém případě pak bude aplikace naopak menší, ale bude se předpokládat, že uživatel už AiR má.

Video: Ukázka hry Machinarium

 

Pokud o mobilním AIRu stále pochybujete, podívejte se třeba na českou hru Machinarium pro iPad. Nedávno se stala nejpopulárnější hrou na iTunes, je plně akcelerovaná a na počátku je přitom v podstatě stejný kód Actionscriptu, který používá hra i ve své flashové verzi. Samozřejmě s potřebnými úpravami na odlišný form-faktor tabletu. Machinarium brzy zamíří i na Android.

Flash Player 11 a Unreal Engine 3

Na konci keynote přišla řada na slibovaný Flash Player. Představený byl už včera, tentokrát se ale mohlo celé auditorium podívat na některé ukázky, co všechno dokáže.Jedenáctá generace nabídne především výrazně rychlejší hardwarově akcelerovanou grafiku díky novému nízkoúrovňovému systému Stage3D. Nový framework Starling zase umožní vývojářům pracovat s akcelerovanou 2D grafikou.

angry birds.png
Šéf Rovia pro Severní Ameriku představil vylepšenou verzi Angry Birds pro Flash Player 11

Přítomný zástupce z Rovia ukázal, co v novém Flash Playeru dovedou Angry Birds (animované pozadí, lepší a jemnější animace s frekvencí až 60 Hz, lepší fyzika), zástupce z Epic Games si pak ve Flash Playeru 11 zahrál Unreal Tournament. Unreal Engine 3 je tedy plně podporovaný i ve Flash Playeru a to otevírá cestu poněkud náročnějším „flashovkám“, než na které jsme byli doposud zvyklí.

Nejvíce se mi ale líbila aplikace Nissan Juke, což je vlastně designér automobilu a nakonec i jednoduchý automobilový simulátor. Používá Stage3D a já se těším, až něco takového na svém webu nabídne i tuzemská Škodovka.

Video: Unreal Engine 3 a Flash Player 11

 

Stage3D a nový Flash Player 11 s vylepšenou akcelerací docela výrazně ukázal, proč Flash Player jen tak nezahyne. Jeho současný nejvýraznější konkurent – WebGL – je totiž stále ve velmi raném vývoji, není podporovaný napříč prohlížeči, má bezpečnostní problémy a zatím nedosahuje ani takových možností. Především ale postrádá potřebné vývojové a návrhové prostředí.Jednou to jistě všechno bude mít a nejspíše to všechno opět vyvine Adobe.

„Plug-in free“ Internet Explorer

A co říká Adobe na „plugin-free“ verzi Internet Exploreru v prostředí Metro? V podstatě by to zase až tak nemělo vadit. Windows 8 se na trhu objeví až za relativně dlouhou dobu a do té doby snad pokročí i práce na HTML5 a příbuzných technologiích. Pokud Microsoft zablokuje doplňky, bude okolnostmi přinucen implementovat co nejvíce nových technologií z rodiny HTML5, jinak bude jeho dotykový Explorer prakticky nepoužitelný. Nejde přitom pouze o „normovanou normu“ W3C, ale i návrhy z pracovních skupin, které jsou stále ve vývoji a se kterými si dnes pohrávají hlavně Chrome a Firefox. IE se jim spíše vyhýbá. Pouze W3C HTML5 jednoduše nestačí, protože toho zase tolik nenabízí.

Proč Flash Player nezahyne

HTML5 v každém případě není nepřítel Adobe. Ač si to mnohdy neuvědomujeme, panuje tu naopak docela zajímavá symbióza. Flash Player je v podstatě už celou dekádu jakýmsi technologickým inkubátorem. Jako první zpropagoval asynchronní web (dnes AJAX) a jako první přinesl na web pokročilou typografii, drag&drop, paralelní pracovní vlákna, multimédia a 3D. bude tomu tak i nadále, jelikož standardizační vývoj HTML je procesně příliš náročný a ještě zdlouhavější je pak zavádění technologií HTML do praxe. O HTML5 se mluvilo už před pěti lety a přesto jsme stále na začátku. XHTML se pak zavádí už celé desetiletí a validita přitom stále není samozřejmostí.

Pokud se tedy něco nezmění, výrobek jedné firmy s rychlejším vývojem bude na trhu vždy dříve, než standard, na kterém se musí shodnout všichni hlavní tvůrci webových prohlížečů, což vůbec není jednoduché. Krásným příkladem je HTML5 video, kde zatím doposud chybí shoda na podpoře kodeků a producenty odrazuje absence jakékoliv licenční politiky (DRM u internetových streamovacích videopůjčoven typu Hulu, Netflix aj.). Z této nejednoty pak přirozeně těží technologicky jednotný Flash Player a je to také důvod, proč se sice o HTML5 videu mluví, ale zavedl jej do praxe a pro geeky zatím pouze YouTube a několik dalších portálů.

Více si o novinkách představených v průběhu druhého dne Adobe MAX můžete přečíst na této adrese.

Diskuze (48) Další článek: Video: Podívejte se na Unreal Engine 3 a Flash Player 11

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,