Jako každý rok i letos Google zveřejní žebříček těch nejtypičtějších termínů, které jsme v Googlu po celý rok vyhledávali a které tedy tak trochu charakterizují a definují dobu, ve které žijeme.
Ve středu 10. prosince vyhlásí česká pobočka Googlu tradiční tuzemský Zeitgeist – „Duch doby“, čili jakýsi žebříček těch nejčastěji používaných výrazů ve stejnojmenném vyhledávači – lépe řečeno těch, které v průběhu roku co nejvíce poskočily v pomyslné hitparádě. A kdo bude vítězem? O čem se posledních jedenáct měsíců psalo a kdo nebo co se tedy mohlo těšit zájmu návštěvníků jednoho z nejvlivnějších vyhledávačů na světě? Možná vám odpoví letmý pohled do minulých Zeitgeistů a souhrn těch nejpopulárnějších událostí pomalu končícího roku.
Zeitgeist 2006
Duchem doby roku 2006 byla v Česku německá kapela Tokio Hotel, mnohem zajímavější ale byla druhá příčka, kterou obsadil termín „prasopes“ jako hrdý zástupce českých politických Google bomb, které sice postupem času z webového vyhledávače vymizely, jejich odkaz ale v podobě desítek a stovek článků přežívá dodnes.
Česká Google bomba podle Wikipedie Jako Google bomba se označuje jistý způsob „zneužití“ vlastností internetového vyhledávače Google (případně, v přeneseném významu i jiného), po kterém je výsledkem vyhledání nějaké fráze webová stránka, která danou frázi neobsahuje, ale útočník na ni tak odkazuje, obvykle s humorným nebo politicko-kritickým úmyslem. K nejznámějším českým G-bombám v minulosti patřily třeba: Velký bratr (Stanislav Gross), Namyšlený buran (Jiří Paroubek), Senilní ješita (Václav Klaus), Prasopes (Zdeněk Škromach), Zločinci a vrazi (KSČM) nebo výraz David Rath, na který Google odpověděl webovou stránkou s katalogem rakví Pohřebního ústavu hl. města Prahy. Google později změnou algoritmu většinu bomb eliminoval. |
Třetí místo obsadil termín „digi tv“ a není vůbec zřejmé, co tehdy měl představovat, jestli satelitní televizní službu Digi TV nebo jednoduše zkrácený název pro obecné digitální televizní vysílání. Pokud tento pojem zadáte do Googlu dnes, drtivá většina výsledků bude souviset právě s tou druhou možností.
Z první desítky stojí za zmínku ještě fenomén amerických seriálů – do žebříčku se totiž dostal jak Prison Break, tak Lost, ale také tehdejší boom v podobě logické hry Sudoku. Svůj díl slávy získal i ruský multiprotokolový IM klient QIP.
Český Zeitgeist 2006 |
1. Tokio Hotel |
2. prasopes |
3. digi tv |
4. oblivion |
5. seznam |
6. prison break |
7. qip |
8. files |
9. sudoku |
10. lost |
Zeitgeist 2007
O rok později už německé hudební formaci na českém vyhledávači odzvonilo a na prvním místě ji vystřídal YouTube, jeden z nejnavštěvovanějších komunitních webů současnosti – přinejmenším v celosvětovém měřítku. YouTube by ostatně mohl významně zasáhnout i do letošního Zeitgeistu, na podzim totiž byla spuštěna jeho česká verze, už delší dobu se mluví o živém vysílání a jeho autoři plánují nabídnout divákům také některé seriály a filmy. Ostatně jen na Živě.cz letos o YouTube vyšlo bezmála třicet článků a bleskovek.
YouTube už rozumí česky a najdete na něm i naše původní videa
Na druhém místě loni zabodoval se slovem „O2“ největší český telefonní operátor Telefónica O2, třetí místo pak patřilo s největší pravděpodobností bulvárnímu magazínu AHA. Seriál Prison Break povýšil o dvě pozice, třetí místo mu uniklo jen o fous a musel se tedy spokojit s „bramborovou medailí“.
Polepšil si také QIP, do desítky se dostal aukční internetový dům Aukro, encyklopedie Wikipedia (nikoliv v české formě „Wikipedie“), Vodafone a vyhledávač dopravních spojení IDOS.
Český Zeitgeist 2006 |
1. YouTube |
2. O2 |
3. Aha |
4. prison break |
5. aukro |
6. qip |
7. superhry |
8. wikipedia |
9. vodafone |
10. idos |
A Duchem doby se stává... iPhone?
A jaké jsou šance letošních skokanů? Pokud navštívíte stránku Google Insights for Search, kde se můžete podívat, co se v dané zemi za určité období vyhledávalo, zjistíte, že skokanům za posledních dvanáct měsíců jednoznačně vládne iPhone, jehož popularita ve vyhledávači v průběhu tohoto období vzrostla o celých 400 procent. Velmi dobře je na tom kupodivu i komunitní Facebook (+200%), jehož náhlá popularita je spojená pravděpodobně s relativně nedávným počeštěním jeho uživatelského prostředí. O více než sto procent si polepšil také RapidShare, na čtvrtém místě se pak nachází YouTube následovaný aukčním domem Aukro. Do této desítky se vlezl opět QIP, eBay a poměrně praktické slovní spojení „sms zdarma“.
To jsou tedy skokani, samotným termínům ve vyhledávači co do počtu hledání za stejné období ale vévodí výrazy „mp3“, „seznam“, „tv“ a „torrent“.
Google Trends pro Česko a několik výrobců chytrých mobilů
Podzimní skok iPhonu i přes pozdější pád možná bude stačit
Původní graf najdete na této adrese
Google Insights for Search není jednoznačnou odpovědí na to, kdo nebo co se stane Duchem doby, skutečný algoritmus výpočtu totiž zná pouze samotný Google, pokud ale srovnáte výsledky této statistiky s Duchem doby dejme tomu z minulého roku, zjistíte, že se mu v mnohém podobají.
Možná to budou mapy
A jaké další události letošního roku mohou ovlivnit žebříček těch nejtypičtějších výrazů, které den co den zadáváme do vyhledávače?Je jich skutečně mnoho, rok 2008 byl totiž v mnohém unikátní. Desítkou by tak mohla hnout třeba „chobotnice“ architekta Kaplického, mohou to být ale i „mapy“, kterým letos na českém trhu dominoval právě Google. Život konkurenci zkomplikoval hned z jara, kdy své Google Mapy oficiálně uvolnil pro Čechy, Moravu a Slezsko, posléze pak zabodoval leteckými snímky od brněnského Geodisu, které na podzim pokryly celé území republiky rozlišením 20 cm/pixel, Praha pak získala na české poměry exkluzivní rozlišení 10 cm/pixel.
Katastrální mapa na 1188.cz, Betaverze Počasí.cz od Seznamu, Eye on Earth a pražská Ruzyně podle Google Map
Mapy ale nabídl i portál 1188.cz, který se jako jediný z velkých portálů může pochlubit katastrální mapou. Seznam pro změnu tak trochu po vzoru portálu Panoramio nabídl uživatelům možnost vkládání geografických fotografií přímo do mapy a relativně nedávno spustil i betaverzi nové předpovědi počasí napojené na mapový portál. A ozval se i Microsoft s mapovou aplikací Eye on Earth, kde si můžete v jednoduché mapové vrstvě Water Watch zkontrolovat kvalitu vody na několika českých jezerech a vodních nádržích.
Některé webové mapy ovšem zanikly – třeba Supermapy na portálu Centrum, jehož majitel dal po fůzi s Atlasem přednost webu Amapy.cz.
Možná také LOH v Pekingu
Poměrně unikátní událostí letošního roku nakonec byly i LOH v Pekingu. Záznamy z Her se totiž objevily na YouTube i MSN, na kterém Microsoft poprvé ve velkém stylu vyzkoušel technologii Silverlight. Google pak pro změnu připravil několik olympijských gadgetů a speciální 3D modely stadionů pro svůj virtuální glóbus Earth.
Pražský Google v říjnu oslavil druhé narozeniny, do Česka přišel „baby boom“ a shořelo jedno z křídel pražského výstaviště. Volilo se v krajských a senátních volbách, Čechy ale možná více zajímaly prezidentské volby v USA – termín „Obama“ je ostatně na nejlepší cestě stát se globálním Zeitgeistem pro rok 2008 (v globálním Google Insights zatím na prvním místě).
Obama na YouTube, LOH podle Googlu, Internet Explorer 8 a instantní kecátko QIP pro více protokolů
Americká hypoteční krize přerostla v celosvětovou krizi ekonomickou, cena akcií mnoha IT společností celý rok klesala, z kauzy „Microsoft vs. Yahoo!“ se stal seriál na pokračování, Microsoft představil Internet Explorer 8, Firefox se dočkal třetí generace, QIP je stále oblíbený, do seriálových evergreenů možná letos zasáhne Heroes a českým „Duchem“ se v této souvislosti nakonec možná stane dvousloví „filmy online“, které podle Google Insights for Search v průběhu roku 2008 poskočilo o 1050 procent.
Nechme se tedy překvapit, výsledky tu jsou ostatně už za čtrnáct dní. Stane se českým Zeitgeistem iPhone, nebo třeba RapidShare? Podělte se se svým názorem v diskuzi pod článkem.
A nakonec ještě tři střípky z loňského amerického Zeitgeistu.
Střípky z amerického Zeitgeistu 2007
- Pokud Američané v roce 2007 do vyhledávače napsali spojení „who is…“, nejčastěji se ptali na to, kdo je to Bůh nebo Ježíš. Do první desítky se dostal ale i Satan.
- Pokud naopak do Googlu napsali „what is...“, zajímalo je nejčastěji, co je to láska, RSS, bluetooth nebo SAP. Nutno podotknout, že na lásku se nejčastěji ptali v období Valentýna a na podzim.
- Pokud Američané do vyhledávače napsali „how to...“, chtěli nejčastěji vědět, jak líbat, jak kreslit, ale třeba také jak levitovat (9. místo).
Webové stránky Google Trends
Webové stránky Google Insights for Search