Historie IT firem: Sto let bouřlivého vývoje

Diskuze čtenářů k článku

12. 06. 2009 22:20

Jak můžeš Linux posuzovat s Windowsem ? Windows už od MS-DOS byl určen především normálním lidem, tvz. laikům, které neměli extra zkušenosti s PC. Za to Linux byl vyvíjen trošku více pro ty lidid s více znalostma o PC. Pokud chceš srovnávat Linux a Window, tak jedině Windows Server a Linux. Uznávám ale, že někteří uměj Linux i bez extra znalostí .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 23:49

DOS a pro laiky? pánové to zapoměnte. To už jste zapoměli na ekvilibristiku s uvolňovámím paměti, s přesouváním ovladačů do horních 365kB paměti? na expanded memory pro XT stroje extended memory pro AT stroje, na ovladače expanded memory, abyste slustili LOTUS, ma přepínání reálného modu?

Dos byl stejně složitý možná vzhledem k svým omezením složitější jak Linux na příkazové řádce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
13. 06. 2009 00:42

Dos? Trivialni

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 06. 2009 09:00

Niky? Triviální.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
13. 06. 2009 00:41

"Windows už od MS-DOS byl určen především normálním lidem, tvz. laikům, které neměli extra zkušenosti s PC. Za to Linux byl vyvíjen trošku více pro ty lidid s více znalostma o PC."

To je mozne. Tak proc spousta lidi dnes cpe linux onem normalnim lidem?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 06. 2009 11:06

Protože dnešní Linux se liší od Linuxu před pár lety? Ano, je to tak. Některé distribuce, jako třeba Ubuntu nebo Suse, jsou dělané pro lidi, kteří počítačům nerozumí tolik jako ty (ironie).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 06. 2009 14:23

kde cpou normálním lidem linux? Zatím jsem se s tím nesetkal, ale zato každému doslova cpou windows,dnes člověk prakticky nekoupí PC ani NB bez windows.

Ale já sám jako uživatel Linuxu bych se chtěl zasadit o jeho rozšíření, pokud by dosáhl alespoň polovinu trhu, změnila by se i kvalita windows k lepšímu. Microsoft tu nemá prakticky s kým soupeřit a tak trochu usíná na vavřínech a Vista je tomu příkladem.Já sám jsem díky tomu přešel z Visty na svižnější Mandrivu a s klidem můžu říct že Linux už hodně pokročil vstříc normálním klikacím uživatelům natolik že instalace a odinstalce programu v linuxu je otázka jednoho kliknutí.A v mém případě jsem nemusel ani instalovat jediný ovladač HW nebo cokoli nastavovat v terminálu.A grafické rozhraní KDE4 je prostě luxus.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 21:52

Zaujmavé, čítať tie obmedzené názorý ľudí pre ktorých sú produkty Microsoftu symbolizmom dokonalosti. Na vśetko ostatné treba nadávať, zakopávať to pod zem, aj keď netušia, čo odsudzujú. Taký názor má kamarát, predavač v našom obchdoe s počítačmi, susedova mačka a aj Bill Gates. Wau. Tak prečo by som nerobil to isté aj ja? O bod viac v ich rebríčku ak sa k tomu systému alebo aplikáciám dostali nelegálne. Ale tu už Bill nesúhlasí. Už ani zákony. Je mi to jedno. Ops, už si serieme do huby....Ale aj tak je Windows stále najlepší :) Týmto mi niekoho pripomínajú, nacistov, rasistov a tak..

Mám len 16, ale veci čo tu čítam ma celkom zabavili, niektorý mi pripadáte, ako fakt hrozne zakomplexovaný. Vyskúšal som pár operačných systémov, začal som s Windowsom XP, a tiež mi postačoval, kým som pochopil základy práce s pc, nevýhodnosť, zbytočnú komplikovanosť a niektoré ďalšie vychytávky Microsoftu..Až kým som sa nezačal cítiť obmedzovaný, ohrozený a môj systém začal byť nestabilný, vtipné hlášky striedali zamrznutia a iné chyby spojené s týmto "úžasným a neustále sa vyvíjajúcim sa systémom". Až som si nakoniec povedal dosť, a skúsil Linux. Áno, nieje to systém ktorý je neuveriteľne komerčný a "prispôosobí" sa vám za každú cenu, treba pri ňom trochu rozmýšľať, hladať, upravovať a riešiť..Ale nato treba hlavu, nestačí len download -> install -> go No prináša to so sebou veci, kvôli ktorým sa fakt sem tam pri sedení za PC oplatí použiť motog Ale to vám asi nikdy nič nebude hovoriť.....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 23:42

Docela zdravé názory. Buhužel jednou se ti třeba stane, že pro svoji práci budeš potřebovat program jako je například AutoCad, nebo Inventor a tyto programy na jiném OS nespustíš. Na emulaci můžeš zapomenout jsou tak komplexní a propojené s win, že se jim prostě nevyhneš.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 06. 2009 21:22

Určite som tým nechcel odsudzovať Windows, pretože sám viem, aké je to s niektorými aplikáciami a preto je podľa mňa najlepšie riešenie dualboot

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
17. 06. 2009 16:06

To bych resil GNU/Linuxem jako vychozi platformou a pri potrebe proprietalniho programu spoustel virtualni stroj s woknama nejlepe v bezeslem modu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
13. 06. 2009 00:41

Sam jsi zakomplexovany.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 14:35

Tímto vývojem se proplétá firma Xerox, která posloužila jako unikátní vývojová laboratoř pro dnešní technologie, které ale nedokázala komerčně využít - zbohatli na nich jiní. Ať se již jedná o okenní GUI plus myš, na kterých se udělali Apple a Microsoft, nebo Ethernet, na němž vyrostl 3Com. A nakonec i to kopírování - ještě před dvaceti lety by bylo možné vynášet Xerox do brandingového nebe, neboť jméno firmy bylo synonymem pro kopírku a častěji se říkalo oxeroxovat než okopírovat, ale tato firma jednak dnes již ani není jedničkou ve svém stěžejním segmentu, navíc dokázala i promrhat tak cennou brandingovou výhodu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 17:55

Tak tak... A podobne dopadol Kodak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 13:30

>> Příkladem produktu HP mohou být třeba cesiové atomové hodiny HP5060A s odchylkou 1 s za 3 000 let.

Kdyby ty hodiny ridily Windows Vista, tak by mely odchylku 3000 let za 1 s.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 15:30

A kdyby je ridil Linux, tak se kompiluje jeste ted a open source fanatici by po nocich programovali vlastni drivery.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 12:46

Co znamena prva hra so skutocnym 3D? To, ze bola akcelerovana? Tak to Quake ani nahodov nebol, podpora bola dodana az neskor a mam dojem, ze ine hry mali taketo prerabky dokonca skor.

Ze to bola prva hra, ktora mala vsetko kompletne 3D, vratane nepriatelskych objektov? Opat mylka, v roku 1995 vydala spolocnost Interplay hru od Parallax zvanu Descent - to bolo skutocne prve komplet 3D. A to nielen co sa tyka objektov, ale aj co sa tyka pohybu (bojovalo sa totiz v lodi v jaskyniach proti robotom, takze nie len 2D pohyb, ale komplet 3D pohyb so vsetkym co s tym suvisi - rotacie, strafe nielen dolava a doprava, ale aj hore a dole a pod.. Quake bol vydany az v roku 1996..

http://en.wikipedia.org/wiki/Descent_(video_game)...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 14:16

Jaký Quake nebo Descent? Ty nestály ani za starou bačkoru. Jestlí první skutečné 3D hry, tak jedině ty postavené na enginu Freescape. Např. Dark Side, Total Eclipse apod. První skutečnou 3D hrou byl Driller.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 15:41

Přesně tak. Driller z roku 1987 to je klasika 3D žánru. Je smutné, že tu o historii píši děcka, pro která evidentně historie počítačů začíná jejich první 386kou...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 15:47

No a co? Takze o 15. stoleti by podle tveho nazoru mel psat pouze ten, kdo v teto dobe zil?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 06. 2009 11:48

Pozor na vec, Drillera si pamatam este zo spectra. Je pravda ze bol "3D", ale bol nehratelny. A pokial sa pametam, napriek tomu, ze sa zobrazoval 3D, tak sa pohyboval len 2D. Descent je myslim prvy v tom, ze je komplet 3D, t.j. nielen ze zobrazuje a nepriatelia, ale aj pohyb je skutocne 3D.

Este ma napada, ze mozno daky vektorovy letecky simulator, mohol byt pred descentom, ale Driller je len 2D hra s 3D zobrazenim..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 06. 2009 11:58

> Este ma napada, ze mozno daky vektorovy letecky simulator, mohol byt pred descentom, ale Driller je len 2D hra s 3D zobrazenim..

Este ze si to spomenul F29 Retaliator, rok 1989

http://en.wikipedia.org/wiki/F29_Retaliator...

http://images.google.sk/images...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 12:34

A jaka je historie Linuse a jeho Linuxu? Lze ji shrnout do ctyr slov:

Socka tehdy, socka dnes

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 12:51

pochybuju, ze by byl linus torvalds socka.

ale i kdyby byl ekonomicky "chudy" tak urcite neni chudy dusevne ani inteligenci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 15:28

Nezlob se, ale v porovnani s lidmi zminovanymi ve clanku... je socka

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 12:53

No to je takový Gándhí taky... Peníze nemusí být nutně měřítkem úspěchu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 15:28

Gándhí nepodnika v IT.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 13:35

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 19:29

Řekl Niky, kterej "koupil" windows na rapidu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
13. 06. 2009 00:36

Jo? A jak to vis?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 09:12

Pěkné shrnutí předešlého století,děkuji za to .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 02:44

a ne jedna... microprofessor II u applu, sunyvalley misto sunnyvale a mohl bych pokracovat do rana :)

clanek zajimavej, ale zbytecne dofixovanej wordem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
16. 06. 2009 10:43

Ona se ta věc opravdu jmenuje Microprofessor.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 00:55

K té historii je podle mne vhodné dodat, aby bylo na vždy jasno, že Bill Gates prodal operační systém IBM, který v té době neměl a pak ho koupil od Seattle Computing Product a už tento produkt byl defakto vykradený CP/M. A tak se historie opakovala mnohokráte, samotný Microsoft nikdy neprojevil žádnou inovaci, kromě té v prapodivných obchodních praktikách, kdy dokázal prodat a protlačit řádově horší produkt než má konkurence a tím vždy zpomaloval vývoj a nemá žádné pozitivní zásluhy na stavu softwaru dnes, leda v propagaci nejhoršího možného obchodního modelu pro uživatele a licencích na které musí zřizovat poradní linky jak jsou složité.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 02:33

už jsou tady!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 02:35

Je dobre vedet, ze na pocatku uspechu dost casto stoji nejaka krivarna.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 11:01

Křivárna? Normální obchod. A co se týče CP/M, Linus také "vykradl" Minix a Apple Xerox a s jádrem OS X BSD, takže zrovna v tomto nemá nikdo čisté ruce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 11:08

"Linus také "vykradl" Minix"

Ale houby... http://www.minix3.org/doc/faq.html...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 11:19

Proto ty uvozovky. Něco, co je bez licence, se moc vykrást nedá. Ale rozhodně se inspiroval. Linux = Linus's Minix.

Ale když už jsme u toho, ani Microsoft kód CP/M nevykradl, to maximálně Paterson z SCP, od kterého chlapíci od malé modré QDOS koupili.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 13:01

V dobe psani Linuxu nebyl Minix uplne volny a ac se Linus z Minixu inspiroval a pouzival ho jako vychozi platformu, tak je v mnohem od Minixu odlisny a sam Tanenbaum (autor Minixu) se vyjadril na toto tema: "I told him that MINIX had clearly had a huge influence on Linux in many ways, from the layout of the file system to the names in the source tree, BUT I DIDN'T THINK LINUS HAD USED ANY OF MY CODE."

A co se tyka CP/M, tak vsak rikam, ze ho KOUPILI od SCP za smesnou castku, vzhledem k smlouve s IBM a to jaky byl puvod QDOSU sem zminil navíc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 22:33

Nejenom, ze si Andy Tanenbaum nemyslel, ze Linus Torvalds pouzil v Linuxu nejake kody z Minixu, ale pro jisteho Kena Browna (boss v thinktanku zvanem "Alexis de Tocqueville Institution") udelal jeho podrizeny Alexey Toptygin obousmernou analyzu kodu a (jake prekvapeni) nenasel zadnou cast zkopirovanou z Minixu do Linuxu, ani naopak.

Doporucuji precist si http://www.cs.vu.nl/~ast/brown/codecomparison/...

Duvody, jez Browna vedly, jsou nejspise podobne tem v SCO Group's "FUD Business".

http://en.wikipedia.org/wiki/Samizdat_(book)...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 11:10

Ale no tak... Vykradnut nieco pod BSD licenciou sa snad ani neda

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 12:32

Nepouzivas Linux?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 13:03

jak si to poznal

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 15:48

Podle toho, ze vy vzdycky mate "debilni" nazory

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 16:04

Jo to pak jo no a ty budeš asi používat wokna, podle toho, že nemáš žádné rozumné argumenty a jen hloupoučké výkřiky, viď. :D

Dělám si srandu nemyslím si, že na to má vliv operační systém, ale tak věřím, že se z toho dostaneš, kdybys potřeboval pomoct řekni :D.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 16:20

Mimochodem, je celkem zajímavé, že pouhou změnou user agenta lze radikálně změnit váhu argumetu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 17:18

nebo spis je to tim ze kdyz si nekdo zmeni user agent tak pise takove prispevky jake by se ocekavaly od uzivatele za ktereho se vydava

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 17:18

No, abych reagoval na tvuj prvotni prispevek. Pises, ze MS nikdy neprojevil vlastni invenci. Linux ji nepochybne projevuje hodne, ne? Bohuzel tento OS nikdo nechce a to ani zadarmo. No, 1% za 18 let existence. To neni mizerie, ale katastrofa.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 17:46

No celé odvětví OpenSource jí právě projevuje až moc, takže mnohdy co platilo včera dnes už neplatí a vše je úplně jinak.

Co se týká podílu na trhu desktopů tak je dán tím, že tento segment nebyl přinejmenším v počátcích pro nasazení Linuxu klíčoví a ani do něj nebylo velkými hráči na tomto poli investováno. Dalším důvodem je, že Microsoft si dnes svoji pozici drží setrvačností lidí a monopolními praktikami. Dalším faktorem je vliv rádoby počítačových odborníků co se maximálně o Linux otřeli a šíří polopravdy (jsou takoví i v redakci tohoto serveru) a instalují všem raději cracklé Windows než legální systém. Na a posledním důvodem je školství, ale i government, který je mnohdy pevně svázán s jednou platformou a nebo dokonce uzavírá pochybné smlouvy jako Íčko na vnitru.

Každopádně i přesto to to 1% není taková zásadní nevýhoda, natož katastrofa, protože aspoň není Linux ovlivněn příliš mnohdy pochybnými požadavky BFU a ani na něj nejsou cíleny útoky využívající BFU chování. Ono neřekl bych, že Linux extrémně postrádá testery, ale spíše potřebuje vývojáře a tich 99% by většinou tvořili tu množinu testerů a dokonce ani tu ne, ale spíš jen pasivní uživatele co nevytváří ani zpětnou vazbu a když už tak mnohdy dost neodbornou a nepoužitelnou a spíže zatěžující.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
13. 06. 2009 00:39

"Dalším důvodem je, že Microsoft si dnes svoji pozici drží setrvačností lidí a monopolními praktikami" - KEC

"Na a posledním důvodem je školství, ale i government, který je mnohdy pevně svázán s jednou platformou" - No a co? Kdyby nekdo meho syna ucil ve skole pracovat s Linuxem, protestoval bych, protoze nevidim smysl se ucit pracovat v naprosto minoritnim OS, stejne jako delat si ridicak na rypadle (ackoliv chcete jezdit osobnim autem)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
13. 06. 2009 14:18

KEC :D, no tak to někdy sleduj všechny právní kauzy Microsoftu a to ať v USA, Evropě či teď v Rusku, podívej se na to jaký přístup má Microsoft ke standardům, aby znemožnil spolupráci s čímkoli jiným, podívej se na úplatky a nestandardní postupy při schvalování ooxml a co se setrvačnosti týče podívej se do zrcadla.

Ve školství se především nemá učit konkrétní software, ale obecná práce s počítači, textovým editorem, internetem a podobně, u programování se má učit myslet jak programovat, způsoby programování a k tomu všemu používat nejlépe multiplatformní řešení. Student by neměl být vázán na konkrétní software a platformu, neb použitelnost takových dovedností je bez tak krátkodobá. Open source je i mnohem, pro již dnes tak chudé školství, ekonomicky výhodnější. Co se týká tvého a dalších synů a dcer, aspoň by nemuseli mít doma tuny kradeného softwaru a učitelé by se nemuseli dopouštět nabádání k takové trestné činnosti, jak je dnes běžná praxe.

U governmentu to je v zájmu všech občanů platících daně, všech občanů co chtějí vyrovnaný rozpočet, aby stát přešel ve většině svých řešení na Open source. Open source je výrazně především v dlouhodobé perspektivě levnější, při komunikaci s občany nenutí nikoho krást software, je méně vázaný na konkrétní řešení a jednu firmu, která se pak mnohdy vybírá bez jakýkoliv výběrových řízení, je standardizovaný a tak umožňuje bezproblémovou výměnu, ale i uchovávání a zpracování dat i po dlouhé době, je bezpečný a těžko může obsahovat neočekávané ukryté funkce a tak dále.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 06. 2009 14:01

Podle mě ve školách neučí ani tak pracovat s operačním systémem jako spíš ovládat aplikace způsobem klikněte na to či ono.Já absolutně nevidím rozdíl jestli pracovat ..s internetem,psát dokumenty,tabulky,učit se základy programování,grafiky, ovádat klikáním souborový systém,komprimovat soubory atd..jak ve windows nebo v linuxu. Ono je průšvih když se žáci učí způsobem..klikněte na to modré E na ploše a spustíte internet atd..takové znalosti jsou pak k ničemu,vidím to v práci když sekretářka neumí ani klikáním nainstalovat program jen proto že tohle se ve škole neučili a na kdejakou blbost volat pomoc. A ještě horší je když se nainstaluje novější verze OS kde není tlačítko start..ale kolečko..(viz. Vista) tak jsou v háji úplně..Nechci tu propagovat Linux nebo tak nějak ale jde mi o to aby se ve školách učilo ovládat operační systém tak jak se má, pak se budou schopni trochu orientovat jak ve windows tak v linuxu, Macu atd..protože podstata práce s OS je všude naprosto stejná.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 18:57

Niky, Niky. Nejak sa v tych svojich pokusoch o argumentaciu stracas

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
13. 06. 2009 00:40

Zatimco ty kozec se o argumentaci vubec nesnazis. No, ne, ze by ses nekdy snazil. Pokud je nejaky linuxak vypatlany, pak jsi to prave ty, abych, tak, rekl.. no

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 06. 2009 00:49

To vies, tebe sa posmievat ma uz tak nebavi a nejak som v tejto diskusii nezbadal nic ine, co by za argumentaciu stalo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 00:09

cha cha!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 06. 2009 00:24

tak si z toho nestříkni.

jinak super článek, díky za něj :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 06. 2009 00:24

jestlipak budou i ostatni v necem "prvni" jako treba bill, brin nebo jobs ?!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor