Grooveshark v nesnázích. Ničí ho právníci i konkurence

Kdysi legendární Grooveshark ztrácí dech. V zámoří jej drtí legální streamovací služby jako Spotify a Pandora i zástupy právníků Universalu, Sony a Warneru. Blíží se konec?
Grooveshark v nesnázích. Ničí ho právníci i konkurence

Na začátku května jsme připomněli složitou životní cestu pirátského trackeru a později torrentového katalogu The Pirate Bay. Služba měla mnohokrát namále a nikdy se netajila tím, že aktivně vystupuje proti nahrávacím společnostem a jde ji také o politiku. Ostatně právě lidé okolo The Pirate Bay před lety ve Švédsku zakládali první pirátskou stranu na světě.

Grooveshark buduje vlastní P2P síť

Pirátské zátoce se alespoň co do houževnatosti v mnohém podobá kontroverzní hudební služba Grooveshark. Vznikla na přelomu let 2006 a 2007 a zpočátku si dala do vínku nabídnout poněkud naivní legální hudební síť. Muziku by dodali sami uživatelé, kteří by se zapojili do speciální distribuční P2P sítě. Zájemce by si ji pak koupil za určitý obnos, ze kterého by šla část provozovateli, část tomu, kdo ji nabízí (při více lidech by se částka dělila), a poslední část majitelům autorských práv.

Takhle to samozřejmě nemohlo v praxi dlouhodobě fungovat a Grooveshark později přešel na dnes již osvědčený obchodní model. Hudbu přestal prodávat a začal ji naopak zdarma streamovat přímo z webu. Příjmy měla tvořit klasická obrazová reklama a pak prémiové předplatné. Majitelé práv by opět dostali nějaký ten bakšiš a všichni by byli spokojení.

Grooveshark streamuje… Bez jediné licence

Zní to skvěle, ale má to jeden háček. Grooveshark měl sice už tehdy obří databázi nahrávek získanou z původní P2P sítě a měl tedy nakročeno k tomu, aby se časem stal největší streamovací hudební službou v Americe, ale chybělo mu to nejdůležitější – licence od hudebních vydavatelů. Grooveshark se s tím příliš netrápil. Poplatky platil jen drobným autorům, kteří na jeho hru přistoupili, a těm ostatním (tedy zbývajícím 99,9 % hudebního průmyslu) prý licenční poplatky schovával do kasičky na dobu, kdy se s konkrétním vydavatelem definitivně dohodne.

Grooveshark.png
Hudba na Groovesharku pochází od komunity, některé desky tedy nejsou kompletní a některé skladby mají špatně vyplněný popis (ID3)

Jenže mezitím dál zvesela nabízel k poslechu jejich chráněnou muziku, tedy warez. Proč si vydavatelské domy nedaly říci a do systému nevstoupily? Odpověď je nasnadě – výši autorského poplatku stanovil Grooveshark, nebyl tedy pochopitelně takový, jaký by očekávali právě majitelé práv. Po několika letech nahrávacím společnostem došla trpělivost a začalo mnohaleté kolečko žalob a soudních tahanic.

Děláme stejně legální byznys jako YouTube!

Obranná politika Groovesharku byla v tomto směru relativně jednoduchá, principálně totiž funguje podobně jako YouTube. Grooveshark samotný je pouze úložiště a přehrávač multimediálních dat někoho druhého, tedy uživatelů. Toto schéma je z hlediska americké legislativy DMCA naprosto v pořádku, pokud autor služby na žádost majitele práv odstraní závadný obsah.

Grooveshark tedy obsah po nahlášení poctivě mazal, nicméně komunita jej prakticky okamžitě znovu nahrála. Majitelé práv si záhy začali stěžovat, že se smazané skladby v systému objevily dokonce během pouhých několika sekund.

Americká služba jen na oko

Grooveshark také neotřelým způsobem zachází s geografickou působností práva. Ačkoliv je populární po celém světě a je přeložený i do češtiny, oficiálně své služby nabízí výhradně pro americké posluchače. Když tedy v podmínkách služby zabrouzdáte do sekce International, dozvíte se, že službu můžete používat pouze v souladu s americkou exportní politikou a v souladu s místní legislativou, která ale může být pochopitelně diametrálně odlišná od DMCA a dalších amerických zákonů.

První velká dohoda s EMI

Toto vše nakonec službu zahnalo do kouta a v roce 2009 byla pod pohrůžkou obrovské pokuty přinucena podepsat licenční ujednání s EMI. Navenek vše vypadalo skvěle. EMI poskytla Groovesharku své nahrávky, které pokryly čtvrtinu celé databáze hudebního rádia, a zástupci obou společností v tiskových zprávách utvrzovali svět, jak se nyní Grooveshark posune dál a oba hráči si navzájem pomohou.

Ve skutečnosti se ale radoval jen vydavatelský dům EMI, Grooveshark totiž přislíbil platit pochopitelně mnohem vyšší licenční poplatky, než zprvu zamýšlel. Tento krok zároveň nadobro legalizoval pouze čtvrtinu jeho databáze a to opět pochopitelně pouze pro posluchače z USA. Grooveshark nicméně ani po tomto kroku geograficky nikterak neomezil své služby a byl široce dostupný.

Do USA přichází zabiják Spotify

V roce 2011 byl Grooveshark na vrcholu. Měsíčně jej navštívilo na třicet milionů posluchačů a firma podle svého zakladatele Sama Tarantina zaměstnávala na 140 pracovníků v několika státech USA. Jenže pak přišlo do země Spotify a Grooveshark zalapal po dechu.

Spotify.png Spotify.png 
Spotify se spouští podobně jako český MusicJet v desktopové/mobilní aplikaci. S občasnými reklamami je zcela zdarma. Najdete zde jak britské kytarovky, tak Helenu a Karla. U nás nicméně Spotify ještě není a nejspíše se sem ani v dohledné době nechystá.

Švédská hudební služba se od svého počátku nepohybovala na hraně zákona a měla uzavřené licenční smlouvy se všemi vydavatelskými domy. Stejně jako Grooveshark nabízela jak bezplatný poslech s reklamou, tak ten placený a čistý, a především nemusela řešit často nekvalitní a špatně pojmenované nahrávky, DMCA a stížnosti majitelů práv.

Velké společná žaloba proti Groovesharku

Další rána pak přišla na přelomu let 2011 a 2012. Apple a později Google začaly kontroverzní Grooveshark blokovat ve svých mobilních obchodech a Universal už podruhé zažaloval autory služby z pirátství. Podle Universalu totiž za rychlým opětovným nahráváním smazaných písniček stáli přímo zaměstnanci služby. Na seznam se dostali všichni včetně managementu a v roce 2012 se pak k žalobě připojily také společnosti Sony a Warner. Grooveshark také pod tlakem lokálních autorských svazů zablokoval své služby pro posluchače z Německa a nakonec na něj podalo žalobu i EMI.

EMI sice v roce 2009 uzavřelo se službou partnerství, nyní ale Grooveshark vinilo z toho, že mu neplatí dohodnuté licenční poplatky. V dubnu pak vydavatelský dům dohodu definitivně zrušil a Grooveshark byl opět na začátku. Nutno podotknout, že tou dobou už vrcholilo jednání o prodeji EMI právě Universalu, který měl s Groovesharkem nevyřízené účty, jakákoliv spojitost je nicméně čistě spekulativní.

Grooveshark na kolenou

Loni v létě byl Grooveshark na kolenou. Americké i západoevropské posluchače mu ubíralo Spotify a další hráči. Jeho aplikace chyběla v mobilních obchodech Applu i Googlu a ignoroval jej také Facebook. Služba neměla uzavřenou dohodu s jediným velkým hráčem, Universal definitivně pohltil EMI a společně s ostatními dusil hudební rádio žalobami.

Grooveshark se však přesto nepoložil a snažil se přežít. Firmě se drasticky propadly příjmy z reklamy, propustila polovinu zaměstnanců a smířila se se skutečností, že už ji každý měsíc nenavštěvuje třicet milionů posluchačů, ale pouhých dvanáct.

Sam Tarantino to ale nezabalil a dostal se na mobilní platformy oklikou. Celý Grooveshark dnes totiž funguje bez potřeby doplňků, mobilní verze tedy nepotřebuje Flash Player a vystačí si s podporou HTML5. Později pak nabídl další funkce jako možnost vysílání uživatelských rádií.

Grooveshark na mobilu.png Grooveshark na mobilu.png Grooveshark na mobilu.png
Grooveshark na mobilním webu díky HTML funguje i tehdy, když je vypnutý displej, nebo je spuštěná jiná mobilní aplikace

Poslední měsíce tedy počet posluchačů opět začal růst, přestože je to vše možná skutečně jen labutí píseň a předzvěst blížícího se konce. Pro nahrávací společnosti už totiž není Grooveshark tak atraktivní jako dříve. Jeho pozici na americkém trhu nahradila Pandora, Spotify, aktuálně pak také Google a další streamovací služby. Universal a další už tedy nemají potřebu se s GS domluvit a chtějí ho prý jednoduše zlikvidovat.

Napovídá tomu dohoda mezi čtyřmi bývalými a jedním stávajícím zaměstnancem Groovesharku, která má ukončit spor z přelomu let 2011 a 2012. Dohoda jasně označuje byznys Groovesharku jako pirátskou činnost a obžalovaní podepisují, že se už nikdy nebudou dopouštět porušování autorských práv.

Grooveshark nezabijí právníci ale legální konkurence

Zakladatelé služby Sam Tarantino a Josh Greenberg dohodu nepodepsali, Grooveshark tedy funguje i nadále a jeho provozovatelé slibují, že se bude rozvíjet. Otázkou ale zůstává, čím hodlá Grooveshark opravdu konkurovat.

Dnes je totiž situace diametrálně odlišná než před šesti lety. V USA nabízejí konkurenční služby mnohem větší katalog skladeb, mobilní aplikace a jistotu, že služba do druhého dne neskončí. V USA je dnes tedy Grooveshark do určité míry opravdu zbytečný. Jeho jedinou devizou je propracované webové rozhraní a nasazení HTML5.

Grooveshark je dnes tedy díky své geografické dostupnosti populární hlavně tam, kde nefungují ostatní hudební služby s dostatečným katalogem. To je částečně případ i České republiky, i když ani zde to zdaleka neplatí. Tolik kritizovaný MusicJet vlastně docela funguje a stejně tak další služby. Zdejší relativně zanedbatelná komunita posluchačů Groovesharku jej tedy z problémů asi nevytrhne.

Článek patří do rubrik: Web, Hudba, filmy, seriály

55 komentářů

Diskuze

  • Garfield73 , 25. 5. 2013 13:28:12
    komu nevadí rozsypaný čaj... http://y.qq.com/#type=index zadejte do...
  • rataf , 23. 5. 2013 9:15:41
    Neva, udrbem si ju inde.
  • teoburger , 23. 5. 2013 7:33:42
    Zdravim, porad nechapu, jak si tu nekdo stezuje, ze u nas neexistuji...

Určitě si přečtěte


Týden Živě s Mapy.cz: Navigace, výlety, kompletní offline a další chystané novinky

Týden Živě s Mapy.cz: Navigace, výlety, kompletní offline a další chystané novinky

** Mapy.cz chystají mobilní navigaci ** Dočkáme se také lepšího plánování výletů ** A postupně také kompletního offline a dalších specialit

26.  6.  2016 | Jakub Čížek | 58

Česko vs. Slovensko v grafech. Kdo má lepší internet podle obřího Akamai?

Česko vs. Slovensko v grafech. Kdo má lepší internet podle obřího Akamai?

** Průměrná rychlost českého internetu není vůbec špatná ** Podle Akamai patříme ke světové špičce ** Jak vypadá srovnání se sousedním Slovenskem?

29.  6.  2016 | Jakub Čížek | 40


Aktuální číslo časopisu Computer

Testy nejnovějších produktů na českém trhu.

Informace ze světa internetu i bezpečnosti.

Plné verze programů zdarma pro všechny čtenáře.