Kdo z českých freemailů zkopíruje jeho koncept jako první? Nebudeme čekat dlouho, gigabajt už není, co dříve býval. nabídneme vám i obrázky Gmailu.
Chlapci z Google mají smysl pro dramatický okamžik a umějí překvapit jako dnes málokdo – to se musí uznat. Vybrali si záměrně apríla pro oznámení chystané nové služby – freemailu se schránkou o rozměru jednoho gigabajtu. Zdarma. Přesně, jak čekali, považovala většina redaktorů z jiných médií zprávu za aprílový vtípek, a protože jim to připadalo veselé (tisková zpráva skutečně působí lehce mystifikačně), zhusta o ní jako referovali coby o povedené taškařici. Jelikož zpráva druhého dne nezmizela, začalo jim to být podivné, i zavolali do Google a tam si ověřili, že se jedná o zprávu pravdivou; psali o ní tedy nanovo. Tak se dělá marketing světové úrovně a zdarma.
Google tedy hodlá uvést freemail s rozměrem schránky 1 gigabajt. Největší konkurenční služby, ať už je to Yahoo či Hotmail v USA nebo freemaily v ČR, nabízejí nanejvýš několik megabajtů, přes deset se dostává málokdo. Větší schránku naopak všichni využívají jako pobídku ke zpoplatnění: chceš dvacet mega, plať třicet dolarů ročně. Jeden gigabajt je rozměr, který snad ani komerční maily nemají ve svých cenících – něco, co se vymyká slovnímu spojení e-mailová schránka, spíše tomu můžeme říkat datový skládek.
Je nutno smeknout klobouk: u Google přišli, tak jako s fulltextem, s pravým produktem v pravý čas. Freemailové služby jsou všude na světě už pár let stejné – malá schránka, nepříliš kvalitní fungování, záplava reklamy od provozovatele a ještě větší záplava spamu, pop-upy. Z provozovatelů freemailů doslova čiší: je to zadarmo, tak co chcete. Maličké schránky zůstávají i přes to, že cena za gigabajt diskového prostoru klesla během posledních pěti let třicetkrát, a přestože podobným tempem roste počet uživatelů broadbandu, velikosti schránek se nezvětšují. Poslat někomu mailem soubor o velikosti 300 MB je vnímáno jako „nemožné, použij ftp“. Ale proč by mělo? Gmail vám to přece umožní…
Gmail nezná složky, místo toho klade důraz na klíčová slova a vyhledávání. Toto je standardní pohled na Inbox, ve kterém jsou zprávy řazeny dle vláken diskuze. Všimněte si dole údaje o volném místě pro zprávy.
Jak a z čeho ale chce Google tuto službu zaplatit? Gigabajt pořád vyjde asi na dvacet korun (jako kousek pevného disku); je ale jasné, že průměrné zaplnění schránek bude podstatně menší, hlavně ze začátku – možná stokrát menší, takže to nakonec bude dvacetihaléř. Bude jistě časem narůstat, ale ceny disků budou zase průběžně klesat. Googlův gigabajt je tedy velice vtipný marketingový tah, který bude navíc účinný. Google vám říká – a opět se trefuje do neuralgického místa – že nemusíte své maily mazat, nechejte si je na Gmailu odložené, jak dlouho chcete. Google vám v nich totiž bude vyhledávat, když budete potřebovat něco najít. Na vyhledávání jsme my u Google experti, však víte.
Google umí vyhledávání a roubuje ho i na Gmail. Takto vypadá vyhledávací formulář současné betaverze.
Dvacet korun nebo dvacetihaléř – stále to něco bude stát, zejména když uživatelů budou miliony, a ty na sebe nedají dlouho čekat. Google zde přichází s myšlenkou, která je stejně tak novátorská jako kontroverzní, a dokonce možná protizákonná (to se ještě uvidí). Firma totiž bude procházet obsah mailů, které vám přicházejí a které si prohlížíte, a na základě analýzy textu mailu vám bude zobrazovat reklamu populární a úspěšnou technologií AdSense (textové reklamní políčko zobrazené na základě kontextové analýzy webové stránky). AdSense spolu s AdWords jsou velkými fenomény současné internetové reklamy – spojují naprosto přesné cílení s minimálním obtěžováním; milují je tedy jak inzerenti, tak provozovatelé webových stránek.
Google dnes umísťuje bločky AdSense hlavně na cizích webech, kterým musí z reklamy platit provizi. Gmail je tak pokus o „vygenerování“ miliard vlastních stránek, kde je vše v režii Googlu. Ovšem je zde jeden háček: není úplně jisté, zda se tím společnost nedopouští porušení čehosi jako je „listovní tajemství“. Na rozdíl od webové stránky je e-mailová zpráva naprosto osobní; nevadí, když se na stránce s přijatou zprávou objeví nějaký slepě umístěný banner, ale může sakramentsky vadit, když se tam objeví kontextové textové sdělení. Například obdržíte tragickou zprávu (o násilné smrti blízkého člověka - kupříkladu) a v kontextu vyskočí veselý bloček zvoucí vás na Texaský masakr motorovou pilou. Čtení zpráv, i automatické, vlastně znamená konec anonymity ve freemailu. A co vám robotek podstrčí za reklamu, když se v textu objeví „teen porn“? Nebo rovnou zavolá policii?
Jsme rovněž zvědaví, jak zareagují české freemaily. Soutěžení už není, co bylo; zdá se, že někteří poskytovatelé neinovují a víceméně nechávají služby jet setrvačně. Nejsilněji freemail prosazuje Seznam, pasivní také není Centrum; službu podobnou AdSense ovšem zatím nikdo nenabízí, komerční užitek z freemailů jde hlavně přes masové mailování uživatelům. To je ale už vyčpělé, protože nabídkové maily si lidé zvykli automaticky mazat a cílení je mizerné. Zadavatelé reklamy také uvádějí tuto formu marketingové komunikace jako neúčinnou, často i z důvodu, že ceny za mass mailingy jsou neúměrně vysoké (někteří poskytovatelé stále žádají okolo jedné koruny za jeden ve skutečnosti jen velmi málo cílený mail). Není vůbec pochyb, že přesně zacílená kontextová zprávička může mít účinnost i stonásobně menší, a inzerent platí až za klik, nikoli za zobrazení. Odvážím se tedy prorokovat, že s něčím podobným jako Gmail někdo z místních podnikatelů také přijde, a zřejmě to bude některý z velkých portálů.