reklama

Googlu konkurují sociální sítě, které však nevydělávají

Podle Googlu jsou jejich největším konkurentem sociální sítě, především pak Facebook. Sociální média jsou ale mladá a stále hledají ten správný obchodní model.

Internetový veleobr Google se neobává Yahoo! ani se neděsí chystaného útoku nového Live Search od Microsoftu. Jeho největším konkurentem jsou sociální sítě jako Facebook, MySpace a Twitter. Na konferenci v japonském Tokiu to uvedla mluvčí společnosti a nakousla tak otázku současného internetového vyhledávání a rivality na internetovém trhu.

Sociální sítě nabízí doporučení kamarádů

Klepněte pro větší obrázekPodle zástupců Googlu se internetové vyhledávání v současné době potýká s problémy, jaké přesně odpovědi chtějí uživatelé dostávat. Inženýři v Googlu neustále hledají nová řešení, jak vyhledávací algoritmus zidealizovat a přizpůsobit výsledky hledání co nejblíže požadavkům uživatelů.

I proto se firma ze Silicon Valley nejvíce bojí síly sociálních sítí, zejména pak Facebooku. Ten totiž působí jako zcela oddělená síť, do které Google nemůže za pomocí svých robotů nahlížet. Největší sociální síť na světě přitom obsahuje obrovské množství dat svých uživatelů, které pak představují cenné informace. Produktový manažer Googlu Ken Tokusei se pro agenturu AP vyjádřil ve smyslu, že Facebook a jiná sociální média mohou svým uživatelům nabídnout to, co Google ne: informace a doporučení přímo od uživatelů, známých a kamarádů. Uživatelé pak nemusí podobné informace hledat ve vyhledávači.

Google se kromě úpravy algoritmů snaží zlepšit výsledky hledání i díky uživatelům, kteří mohou pomocí ikonky křížku mazat odkazy, které jim nevyhovují. Takto odstraněné odkazy na stránky se pak sčítají a dostávají menší váhu při dalším hledání.

Blog: Papež nechce antikoncepci, Facebook mu ale nevadí

Jednomu z největších fenoménů všech dob se nicméně pokouší konkurovat několik dalších firem se svými vyhledávači. Na americkém trhu je to Yahoo!, které, jak se zdá, pod novým krizovým managementem Carol Bartzové chytá druhý dech. Do budoucna se však nepředpokládá, že by vyhledávání této konkurence nějak Google ohrozilo a firma se bude spíše specializovat na posílení ostatních služeb. Yahoo! totiž těží především ze své formy portálu a podobně jako například tuzemský Seznam.cz se snaží nabídnout svým uživatelům vše, co mohou potřebovat: od zpráv, přes počasí až po vtipy a televizní program.

I Yahoo! nicméně pocítilo sílu a obrovský potenciál sociálních sítí a hodlá se v této oblasti angažovat. Vedení firmy nedávno oznámilo, že má veliký zájem koupit některou ze zavedených služeb v této oblasti. Nikdo však prozatím přesně nespecifikoval, na jaké služby má společnost spadeno a jak veliký rozpočet je na to vyhrazen.

Google vydělává, sociální sítě hledají obchodní model

Klepněte pro větší obrázekNicméně, ať už jsou sociální služby novým a velmi ambiciózním typem médií, spojuje je jeden poměrně zásadní problém – neví, jak svůj potenciál plně finančně zúročit. Google se tak z hlediska výše příjmů prozatím nemusí příliš obávat. Otázka financování sociálních sítí byla jednou z hlavních diskusí investorů a analytiků na technologickém summitu v New Yorku.

Podle mnohých strategických investorů jednoduše sociální služby nemají definovanou jasnou strategii výdělku, což je dáno zejména jejich mládím a nezmapovanými možnostmi. Mnoho z nich poukazuje na skutečnost, že například Facebook se snaží vydělávat podle reklamy, což má být ta nejrychlejší možná cesta k penězům, ale Twitter nehodlá reklamu zavádět vůbec a bude se snažit prorazit cestou prémiových plateb za služby pro komerční sféru. MySpace se pak snaží vydělat například spoluprácí s Googlem pomocí zabudovaného vyhledávání, výdělky a využití však zůstaly za očekáváním.

Zakladatel a současný výkonný šéf Facebooku Mark Zuckerberg prezentoval některé své vize pro další finanční růst. Dle jeho slov sociální sítě nabízejí široké marketingové možnosti pro inzerenty, mohou totiž přesně cílit své aktivity podle údajů. To však naráží na dva relativně silné odpory. Inzerenti jednak často nechtějí být spojováni s amatérským a nahodilým obsahem, na což narazil například i server YouTube při pokusu cílit kontextovou reklamu na základě video obsahu, a druhak se takovéto postupy setkávají s nevolí uživatelů. Cílení kontextové reklamy někteří berou jako narušení soukromí a zneužití osobních údajů. S tímto problémem se setkal i Googlu u zavádění kontextové reklamy ve službě GMail.

Zuckerberg nicméně plánuje rozšiřit možnosti mikroplateb za doplňkové služby a hodlá zavést systém reklamy a placených služeb pro externí aplikace a spolupracující weby. Zároveň dodává, že reklamu vidí jako hlavní zdroj příjmů do budoucna. I přes určité tápání v hledání obchodní strategie je však Facebook považován za silnou společnost. Tento rok počítá s příjmy ve výši 500 milionů dolarů, hodnota akcií firmy se pak pohybuje okolo 6,5 miliardy dolarů. Do Facebooku navíc chce vstoupit ruský investor DST, který by byl ochotný do další rozvoje investovat 200 milionů dolarů.

Chce to uživatele a stále hledat

Klepněte pro větší obrázekAnalytici se shodují v tom, že největší síla a potenciál sociálních médií jsou v uživatelích. Konkrétně v jejich počtu a aktivitě. Čím více uživatelů tyto služby přitáhnou, tím více se nashromáždí dat pro další budoucí využití. I proto by se podle nich měly tyto sítě do budoucna stále zaměřovat na získávání nových lidí. Mohlo by to být rozhodující.

Nejlépe ze všech je na tom z hlediska uživatelů Facebook. V dubnu napočítal 200 milionů aktivních uživatelů. Nejrychleji však roste mikroblogovací Twitter, který je na zhruba 5 milionech aktivních uživatelů, připisuje si však nejrychlejší postup, což je u daného počtu logické, ale chlubí se i vysokým počtem unikátních návštěvníků. Ti chodí například sledovat veřejné profily uživatelů bez registrace.

Čtěte k tématu: Twitter není na prodej, vzkazují jeho majitelé

Investoři a analytici našli společné slovo i u Twitteru. Zakladatel Biz Stone nedávno oznámil, že tvůrci nehodlají zavádět vůbec žádnou reklamu, ale zaměří se především na placené bonusové služby a nástroje pro komerční využití "štěbetací" sítě. A právě to je podle odborníků dobře naplánovaná cesta. Twitter podle nich disponuje a ještě více disponovat bude obrovským množstvím informací, které však v současné době není tak jednoduché prohledávat. Lepší nástroje by údajně mohly být dobrou strategií. O potenciálu Twitteru ví hodně společností. Nedávno se jej pokoušel koupit například Facebook a dokonce i Google.

Témata článku: Google, Byznys, Internet, Sociální sítě, Stone

3 komentáře

Nejnovější komentáře

  • Garanteed 26. 5. 2009 23:08:19
    O business modelech a tedy zpusobech, jak jednotlive soc. site lakaji...
  • Kober 26. 5. 2009 22:30:12
    Tak titulek moc nezaujal, ale ta hrubka rozhodne, treba to ma ucel, jenom...
  • Martin V. 26. 5. 2009 14:49:19
    Správní by hledala, kdyby byla v něčí správě ;-)
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

Včera | Jakub Čížek | 94

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 137


reklama