reklama

Google zafinancuje další vývoj OpenOffice

Předpokládaný konkurent Microsoft Office zatím ukázal jen mléčné zoubky a z tržního koláče nijak neukusuje. Na ohlášení Google ale stěží nalezneme více než možné ochuzení klíčového konkurenta.

Nejen díky tomuto ohlášení (viz také paralelní Office Live! a Windows Live!) se zdá, že největšími technologickými konkurenty na světě si dnes jsou Microsoft a Google. Na první pohled je to zcela bizarní. Obě firmy mají svůj současný byznys úplně jinde a člověk by mezi nimi dokonce mohl nalézt mnoho synergií.

Plán dobytí světa

Jenomže obě firmy mají ve své povaze zakódovaný plán dobytí světa (alespoň toho informatického) a to je důvodem jejich střetu. Je jedno, že Google je malá firma a své dobyvačné úsilí halí do hesla „nečinit zlo“. (Ještě jsem neviděl žádného dobyvatele včetně těch sebehorších, který by říkal něco jiného. Přece všichni, kteří kdy vyplenili například českou krajinu, to dělali pro naše dobro.)

Navíc tempo inovací a nových produktů od Googlu v posledních měsících opravdu bere dech. Boj mezi Google a Microsoftem se stal už i sporem personálním. Od Microsoftu ke Googlu v poslední době prchlo několik velmi významných programátorských osobností, což dle kuloárních a nezaručených zpráv „komentoval“ Steve Ballmer demolicí svého kancelářského vybavení baseballovou pálkou.

Firma Google navíc Microsoftu, jak se říká, ukradla hlavní scénu. Jako kdysi u Microsoftu dnes novináři s jásotem, obdivem a předpovídáním růžové budoucnosti vítají kdejakou i málo významnou novou aktivitu této firmy. Naopak o Windows Vista, což bude nejvýznamnější (nejen díky kompletnímu znovunapsání) softwarový produkt od Microsoftu za posledních deset let, probleskne jen občas nějaká zpráva. Obvykle v duchu „co tam zase nebude a o co se to ještě zpozdí“.

Zaplatí si programátory

Google se rozhodl za své peníze najmout programátory, kteří budou dále rozvíjet OpenOffice (tečka org). Produkt OpenOffice, dříve StarOffice firmy Sun (ještě dříve německé firmy Star Software), je bezpochyby nejvýznamnější a nejperspektivnější ne-microsoftí variantou kancelářského softwarového balíku.

Je zdarma (jako to pivo) a je free (jako ta holubice): tím ale jeho přednosti víceméně končí. Ať si říká, kdo chce, co chce, zatím není balíku Microsoft Office (není ani zdarma, ani free), důstojným soupeřem. Jistě vyhovuje méně náročným uživatelům – tak jako jim může vyhovovat i WordPad – ale trpí nedotažeností, nedokonalou kompatibilitou s Microsoft Office. Takže například do rozsáhlých instalací ve firmách či státních institucích si razí cestu velmi obtížně.

Variantě OpenOffice navíc v poslední době chybí i propagace – kupodivu, i dílko, které je zdarma, potřebuje nějaký marketing. Firma Sun, která stála za jeho přetvořením do otevřeného kódu, má svých starostí dost a určité předání otěží vývoje do rukou Googlu určitě dává logiku.

Jen velmi obtížně ale můžeme u Googlu najít důvody, proč chce vývoj OpenOffice(.org) financovat. Google je komerční firma a všechny její klíčové produkty jsou proprietární – i když se často prohlašuje za přítele otevřeného kódu, je to spíše jen v linii marketingové prezentace „jak nebýt zlý“ (čti: zlý = to je ten Microsoft).

Podle projektového manažera bude Google financovat OpenOffice: „… abychom zabezpečili, že otevřený kód zajistí konkurenci v tomto průmyslu“ nebo „chceme pomoci uživatelům“, popřípadě ještě „je to fajn příležitost, jak utratit nějaké peníze“.

To se sice pěkně poslouchá, ale z hrušky jsme přece jenom spadli už před nějakou dobou. Google je komerční firma, která chce být větší, a ještě větší, až se stane největší na celém světě. Prezentování altruistických záměrů lze věřit stejně jako naftařským gigantům, kteří na svých reklamách píší, že činí svět čistším a zelenějším.

Vítězství na trhu by pomohlo

Je samozřejmě pravda, že v širším, či „velmi širokém“ měřítku by tržní vítězství OpenOffice Googlu pomohlo. Stejně jako by mu pomohl například úspěch Firefoxu mezi prohlížeči. Microsoft – jak například prezentuje na nové službě „Live!“ – bude stále více propojovat své softwarové produkty s internetem, tj. rozšíří je o služby („services“), které budou využívat internet, budou jeho a nebudou od Googlu.

To je ale hodně daleká střela. Google musí například nejdříve ve svém podnikání vyřešit malý „detail“, jak vydělat dolar na něčem jiném než na kontextové reklamě zobrazované v Google AdWords.

Investice do OpenOffice.org tak v současné době není skutečně ničím jiným než pokusem potrápit Microsoft. Nebo také příležitostí jak utratit peníze, kterých má Google díky emisím akcií tolik, že možná i takovéto jejich užití je lepší než žádné.

Témata článku: Google, OpenOffice, Google AdWords, Pivo

219 komentářů

Nejnovější komentáře

  • LeonardoCupranek, LeonardoCupranek 18. 11. 2005 10:22:01
    Je treba rozlisovat mezi extremismem a principialni duslednosti.
    Kdyz...
  • LeonardoCupranek, LeonardoCupranek 18. 11. 2005 10:11:46
    ad1) Nikdo netvrdi, ze problemy neexistuji. Ja jen pochybuji jednak o...
  • Platič 18. 11. 2005 1:27:50
    Hele, já ti docela fandím, ale každý extrémismus je na houby...
    "ad5)...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 103

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 74

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

** V notebooku s cenou nad 20 tisíc nesmí chybět kvalitní displej a rychlé úložiště ** Za dalších deset tisíc můžete dostat navíc styl nebo výkonnější komponenty ** Vybírat můžete z různých velikostí i konstrukcí

8.  12.  2016 | Stanislav Janů | 85


reklama