Google stvořil „Matrix“ pro svá auta bez řidiče

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 73

Názory k článku

29. 08. 2014 23:23

Nevím, jak vy ostatní, ale při čtení tohoto článku a diskuze o "rozhodování" roboauta, čí život upřednostnit jsem si vzpomněl na film "Já, ROBOT" na scénu, kdy Will Smith vysvětloval "doktorce" Bridget Moynahan, proč nemá rád roboty
"Co se vám stalo?
Vracel jsem se zpátky na stanici.|Normální den, normální život.
Řidič náklaďáku usnul za volantem.
Normální chlápek, žena a děti. Jel dvě směny bez přestávky.
On nebyl na vině.
Auto, do kterého narazil, řídil Harrold Lloyd.
Jako ta filmová hvězda, ale žádná příbuznost.
On zemřel na místě. Ale jeho dvanáctiletá dcera byla na sedadle spolujezdce.
Neměl jsem příležitost se s ní seznámit, ale na ten obličej nezapomenu.
Sarah.
Tohle bylo její. Chtěla se stát zubařkou.
Kdo se chce sakra ve dvanácti stát zubařem?
Ten náklaďák srazil naše auta k sobě a smetl nás do řeky.
Kov je v takové rychlosti dost ohebný.
Ona je zakleslá, já jsem zakleslý, voda vtéká dovnitř.
Já jsem polda, takže už vím, že jsme všichni mrtví.
Jen ještě pár minut, než nám to dojde.
NS-4 šel okolo, viděl nehodu, tak skočil do vody.
Jste v nebezpečí!
Zachraň ji! Zachraň tu holku!
Ale nezachránil ji.
Zachránil mě.
Mozek robota je diferenční počítač, čte podstatné signály. Musel spočítat, že...
To spočítal. Já jsem byl ta logická volba.
Spočítal, že mám 45% šanci na přežití. Sarah měla jen 11%.
I já jsem byl něčí dítě.
11% je víc než dost.
Lidská bytost by to věděla.
Roboti tady nic nemají. Jen zářivky a mechanismy.
Vy si jim klidně věřte, pokud chcete."
Dokud roboauto nebude "umět" podobnou situaci zvládnout jako člověk, souhlasím s detektivem Delem Spoonerem (Will Smith), "Lidská bytost by to věděla. Vy si jim klidně věřte, pokud chcete. "

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 08. 2014 23:34

Co když by to někdo začal hackovat? Třeba takovej tuning systemu na ostřejší zatáčení, to by byl docela adrenalin si tam nastavit ten nelidštější tsyl jízdy. Nebo virus IF kruhák THEN jezdi pořád dokola...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 08. 2014 16:26

Nepochybujem o tom, že takéto systémy budú o 5 či 10 rokov úplne zrelé do sériovej výroby. Softvéroví inžinieri nebudú riešiť ani tak orientáciu v premávke, ako riešenie kritických situácií, kedy pôjde o život posádky či iných účastníkov premávky: Napr. ako sa auto zachová a čie životy uprednostní?
Už sa vyrábajú 8-jadrové procesory a počet jadier bude ďalej narastať. To umožní, aby sa každej čiastkovej operácii venovalo samostatné jadro - napr. kamery, laserové snímače, GPS údaje, sledovanie jazdných pruhov, sledovanie ostatných áut, sledovanie komunikácie medzi autami - a všetky údaje sa budú potom následne spracúvať a krížovo kontrolovať. Takže ak by aj boli nepresné údaje z jedného či 2 zdrojov, ostatné zdroje tento výpadok dokážu spoľahlivo kompenzovať.
Takže počet nehôd pôjde určite dolu. Bude však jazdenie ešte zábavné?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
26. 08. 2014 16:56

Tato veta je na kristalovu lupuGoogle už roky testuje svůj autonomní vůz, který své pasažéry doveze do cíle bez potřeby točit volantem a zuřivě dupat na pedály.WTF?!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
26. 08. 2014 10:33

Vy tady řešíte techniku, reakční doby a úhly pohledu. To je sice pochopitelné, ale hlavní problém je právní a to je odpovědnost za případné škody. U normálního auta je jasná - za nehodu odpovídá řidič, na stanovení viníka jsou metody a ví se, co s ním dál. Je pojištěný, z fyzické osoby se dá něco vymoci a podobně - to všechno se za desítky let vypilovalo a funguje.
Teď je tady ale nový prvek - počítač, který ten ovládá vozidlo. Počítač není osoba, nemá majetek, není před soudem odpovědný, nedá se z něj vymoci náhrada škody. Bude mít tedy odpovědnost programátor (google)? Pochybuji, že by převzali plnou odpovědnost za veškeré škody, které mohou nastat po naprosto nepředvídatelných situacích, případně po nějaké chybě, v HW nebo SW. Nebo bude za vozidlo odpovídat osoba uvnitř, která nemá možnost nějak zasáhnout do řízení? Tady zkrátka nastává právní vakuum a je to hlavní problém, proč se to nenasadí do provozu. Až se tyhle právní aspekty vyřeší, tak pak možná ano.
Mimochodem, přesně proto jsou v kokpitu letadel piloti, i když fakticky téměř letadlo neovládají a drtivou většinu času letí na automat, pro případ potřeby, kdy velmi rychle převezmou řízení. A stejně tak u automatických drážních systémů, třeba známých automatických tratí nebo metra - někde je velín a tam je trvale člověk s prstem na tlačítku STOP, kterým zastaví provoz, kdyby nastala nečekaná situace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (13)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
26. 08. 2014 09:51

Robot se nikdy neunaví, má reakční dobu v milisekundách, mapuje neustále a detailně 360 stupňů kolem sebe i v neviditelném spektru, dokáže v paměti udržet desítky okolních účastníků provozu, bezchybně vypočítat budoucnost na několik sekund dopředu a když jich bude na silnici víc, dokáže komunikovat s vozidly okolo a díky tomu třeba vidět za roh.Řidič občas nesleduje provoz, reaguje pomalu, snadno se unaví, má omezený výhled, řídí často jen na základě nedokonalého odhadu, je silně ovlivněn emocemi a nerozhoduje se optimálně.Komu věříte víc? Já rozhodně robotu.Nějaké nehody asi budou pořád, ale desítky let testování? Proč? Ze strachu z neznámého? Kdyby takhle uvažovali naši předci, tak furt chodíme pěšky. Jenže oni se nebáli a známé technologie zaváděli ihned, i když to někoho stálo život.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
26. 08. 2014 08:56

Nejlíp by to asi otestovala armáda na zahraničních misích. Kdyby se třeba povstalci zaměřili na hlídkové vozidlo bez řidiče a posádky, poznalo by takové auto nebezpečnou situaci? Buď by se jim vyhnulo, anebo by se bránilo, ale tím by se asi docela urychlil vývoj i testování?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
26. 08. 2014 08:55

Tak se na ten matrix napojme i my a nebudem žádná auta potřebovat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
26. 08. 2014 08:36

Celkem by me zajimalo, jak to ma nastaveno v bezvychodnych situacich, uvedu fiktivni situaci. Uzka lesni cesta kamion v protismeru a z vedlejsi cesty se vyriti cyklista, neni prostor na vyhnuti, je to mozne to strhnout do lesa, sejmout cyklistu nebo navezt na celnak s kamionem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
26. 08. 2014 07:23

Kalifornie ..... evropa .... ČR .....Ať ty automaty vezmou do Itálie a pak do Asijských metropolí, uvidíme kolik metrů ujedou tam Neříkám, že není príma, že někdo na něčem takovém dělá a že to jednou bude realita pro všechny (pro všechny?), ale ten pocit z přetížení když si říznu zatáčku a pak si sám zařadím tu doufám zůstane - aspoň pro automobilové nadšence

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
26. 08. 2014 01:25

Je škoda, že lidé stále nechápou, že podobné automatické systémy mají tisíckrát menší chybovost než člověk a reagují stokrát rychleji. Pokud to splní podmínky pro pořízení řidičského oprávnění a nepojede to jednosměrkou obráceně, tak nevidím problém. A vůbec, rovnou by to mohlo rozšiřovat a neustále aktualizovat street view + informace o dopravní situaci.Zajímalo by mne, jak si to poradí v případě, že bude nějaká silnice uzavřená. Pokusí se to objet jinou známou cestou? Co když budu chtít jet na místo, které není v mapě? Dokáže to pomocí nějakého algoritmu dopočítávat "mapu" z dat, které systém uvidí v okolí a takto zakreslí nové cesty. Z pohledu programátora v tom vidím ještě hromadu zajímavých otázek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
26. 08. 2014 00:44

Tento projekt od Google je hodně odvážný s ohledem na to, že stále ještě nedokážeme napodobit inteligenci a uvažování člověka strojem, robotem nebo počítačem, chcete-li. Za ideálních podmínek věřím tomu, že takovýto autonomní vůz od Google zvládne dojet z bodu A do bodu B třeba stovky km. Děsím se ale těch nestandardních situací, kdy si v poklidu jedete po hlavní a náhle nějaký idiot vystartujete bez rozhlédnutí z vedlejší a zkříží vám cestu ve zlomku sekundy musíte reagovat a odvrátit srážku s blbcem a přitom neohrozit ostatní účastníky. Jedete na kruháku a najednou nějaký namachrovanec vás předjede vnitřním pruhem a náhle vám zavře cestu nečekaným odbočením z kruháku, i když vy pokračujete rovně. Prostě nečekaně vás ohrozí a zkříží cestu. Poslední příklad jede v poklidu 85 km rychlostí dálkovou trasu a najednou nečekaně vjede do protisměru další pitomec se snahou předjet v nepřehledném úseku a během 2 sekund hrozí čelní srážka a vy musíte okamžitě strhnout vůz ke krajnici, aby debil mohl prostředkem silnice projet. Nevím, nevím, jak by ve zlomku sekundy na takovéto situace reagoval autonomní vůz Google. Jsou situace, kdy vás někdo ohrozí, vy musíte okamžitě uhnout, ale v dalším zlomku sekundy vyhodnotit situaci na vozovce a nemůžete uhnout zrovna tam, kde na chodníku tlačí maminka kočárek, tohle Google vůz nikdy nepochopí - najít nejoptimálnější únikovou cestu, nepřejet přitom chodce. Já osobně bych se nechtěl vést tímto robotickým vozítkem dejme tomu z Prahy na Slovensku, já bych měl nervi, že skončím zapasovaný v nějakém kamiónu právě při nějaké nečekané situaci. Jestli Američané chtějí absolvovat tu cestu plné nejistot, jestli dojedou do cíle zdraví, tak prosím, ale já a milióny dalších motoristů si raději tu cestu odřídíme sami. Řídit auto je pro většinu z nás zároveň i potěšení. Tytto systémy od Google by fungovaly tehdy, pokud by v daleké budoucnosti měli všechny vozy v sobě nějaký protikolizní systém, který by nedovolil náhle vjet do protisměru a ohrozit další.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (19)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor