reklama

Google nevyvíjí chytré auto jako Tesla a další, ale chytrého řidiče. Proto to bude trvat ještě roky

  • Bezmála šedesát vozů Googlu už nacestovalo dva miliony mil
  • Komerční nasazení je ale stále v nedohlednu
  • Google totiž buduje něco jiného než Tesla a další

Osmapadesát chytrých vozů Googlu na sklonku léta pokořilo další historický milník. Dvacítka lexusů a třicet prototypů městských vozítek budoucnosti nacestovaly v autonomním režimu dva miliony mil. Zatímco průměrný americký řidič by k tomu potřeboval tři sta let, software to zvládl za sedm.

Kde je to chytré googleauto, když Elon Musk to vlastní už dávno prodává?

No dobrá, to je meta, o které se zatím konkurenci může jen zdát, jenže tatáž konkurence své chytré vozy už prodává. Stačí mít pořádný balík peněz a můžete se postavit třeba do fronty na elektrickou teslu s autopilotem.

Stále častěji se tedy objevují výtky, že zatímco ostatní dokážou na trh uvést hmatatelný produkt, autonomní vozy z Mountain View dodnes vozí leda tak své vlastní tvůrce a testovací řidiče. Že by Googlu opravdu docházel dech?

Klepněte pro větší obrázek
BI Intelligence loni předpověděla, že se v roce 2020 prodá pět milionů autonomních vozů

Dmitri Dolgov, který dnes vede sekci chytrých automobilů, si to pochopitelně nemyslí a pro Recode před pár dny pronesl klíčové poselství, které vystihuje vše, co Google peče ve svých automobilových laboratořích: „Nestavíme auto. Vyvíjíme řidiče.

Neděláme auto, děláme řidiče

V tom výroku je obsažené vše. Cílem Googlu totiž není vůz s prvky umělé inteligence – tedy s všemožnými asistenty řízení, o kterých se nám před lety ani nesnilo, ale stále jen asistenty, ale vůz, který se bude skutečně chovat tak, jako kdyby za volantem seděl řidič z masa a kostí.

Může se to zdát jako detail, ovšem jen do chvíle, než srovnáte, co dnes umí sic stále experimentální technologie z Mountain View a prvky autonomie, kterou používá třeba právě Elon Musk ve svých teslách.

Zatímco v případě společnosti Tesla a většiny kvaziautonomních systémů dalších automobilek se jedná opravdu spíše o asistenty, které kombinuji tempomat se systémem sledování vodících čar a překážek v provozu a mapovou navigaci, Google na to jde od úplného základu. Chce software skutečně naučit řídit auto, stejně jako se jeho neuronová síť naučila třeba mluvit.

Klepněte pro větší obrázek
Softwarový řidič Googlu podle blikajících světel a sirény poznal sanitku, která se řítí po silnici zprava a zastavil. To je něco, s čím se dnes žádný jiný autopilot nevypořádá, a přitom je to jedna z mnoha naprosto nezbytných schopností opravdu autonomní jízdy.

Onen koncepční rozdíl v přístupu lze ideálně ilustrovat právě na syntéze řeči. Zatímco doposud nejrozšířenější konkatenativní hlasové syntetizátory včetně Apple Siri a dalších mluví velmi přirozeně, protože software za sebe skládá drobné kousíčky nahraného lidského hlasu, neuronová síť WaveNet dokáže vyloudit jakýkoliv zvuk, který se naučila, nehledě na to, jestli je to lidský hlas nebo třeba klavírní koncert.

Konkatenativní technologie tedy může být zpočátku kvalitnější, dostupnější a levnější, ovšem jen do chvíle, než doba pokročí natolik, že ji univerzální strojové učení jednoduše převálcuje. S auty a jejich řízením je to naprosto stejné.

Jako člověk

Zatímco se drtivá většina komerčních autopilotů vyhne překážce a ovládá tempomat na základě sady jednoznačně daných pravidel, Google vyvíjí software, který se bude chovat jako člověk.

Po více než třech milionech najetých kilometrů se to začíná pomalu dařit. Přestože totiž zejména kalifornské silnice brázdí bezmála šedesátka aut, ve skutečnosti je to stále jeden a tentýž synchronizovaný autopilot. Situace, se kterou se musí jeden den poprvé vypořádat jedno auto, obohatí modely řízení i u všech ostatních lexusů.

Klepněte pro větší obrázek
Další exotická situace – kůň na vozovce na kameře a v radarovém obrazu z LIDARu. I s tímto se musí vypořádat každý autonomní vůz.

Rozdíl mezi strojovým učením pod kapotou Googlu a současnými komerčními asistenty řízení tedy spočívá v tom, aby se program dokázal vypořádat i se situací, kterou nikdy nezažil. A to ne způsobem, že jeho natvrdo naprogramovaný rozhodovací strom přikáže, aby auto raději zajelo ke krajnici a zabrzdilo, ale pokračovalo dál a problém prostě vyřešilo.

Jenže ani to nestačí. Nestačí, aby autopilot perfektně dodržoval pravidla, protože ty často dodržují i oběti dopravních nehod na českých silnicích, kdy je viníkem někdo jiný. Jednoduše řečeno, k tomu, aby softwarový pilot v pořádku dovezl vaše dítě ze školy domů, zdaleka nestačí, aby měl ve své paměti do nejmenšího detailu zpracovanou dopravní mapu, ale musí zároveň rozumět pohnutkám všech ostatních účastníků provozu, ať už je to neurotický řidič spěchající domů, cyklista neznalý předpisů, anebo kokršpaněl, který právě vběhl do vozovky.

Klepněte pro větší obrázek
Z pravého připojovacího pruhu se vyřítilo auto. Vůz Googlu přibrzdil a nechal jej raději předjet a zařadit se před něj, aby nedošlo ke kolizi. Pro lidského řidiče to jsou běžné dopravní situace, takže se s nimi musí vypořádat i robot. A to leda tak, že je všechny zažije a naučí se je předpokládat.

Dmitri Dolgov se pochlubil, že právě v této oblasti v poslední době udělal Google enormní pokrok a na základě tisíců a tisíců dopravních situací, které občas končily i odřeným blatníkem a promáčklými plechy, se naučil vnímat jak mnohdy zcela iracionální chování lidí na silnici, tak nepsaný standard nonverbální komunikace.

Typickým příkladem může být řazení do zipu. Kdyby se Google řídil výhradně formálními pravidly, asi by to nefungovalo, protože by to pochopitelně očekával i od ostatních řidičů. Podle chování jejich vozů nicméně může s velkou úspěšností předvídat jejich záměr, stejně jako to děláte vy sami. Aby mohl stroj řídit, musí prostě nejprve pochopit člověka.

Další miliony mil před komerčním provozem napříč světem

Už dnes je prakticky jisté, že se autonomní softwarový řidič Googlu za svůj sedmiletý život setkal s dopravními situacemi, se kterými se nejspíše za svůj život nesetká většina lidských řidičů z masa a kostí. Ke konečnému komerčnímu produktu však má firma ještě daleko. Celé roky a možná i desetiletí.

Výzkum Googlu na poli autonomního počítačového automobilismu lze tedy považovat nikoliv za aplikovaný a vedoucí k jasnému komerčnímu produktu, ale spíše za primární, který zkoumá možnosti samotného oboru a technologie jako takové, která zasahuje i do oblasti lidské etiky. Podobný výzkum je krajně nejistý, dlouhodobý, vizionářský a může jej dělat jen stát, anebo investor s dostatečně nadšenými akcionáři, kteří nehledí na krátkodobý přínos. Snad to Googlu vydrží i pro další dva miliony mil.

Témata článku: Google, Technologie, Umělá inteligence, Strojové učení, Automobily, Elon, Musk, Self, Pilot

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • kuk 8. 10. 2016 4:28:02
    Takže si to srovnejme pár autíček Gůglu najezdilo pár milionů kilometrů po...
  • pepa489 7. 10. 2016 20:11:40
    No to fakt bude úžasný, pojedu tímhle autem, někdo vygeneruje zvuk co má...
  • twistedTSD 7. 10. 2016 18:59:39
    Jednoduše, Autopilot od Tesly ani vzdáleně není to samé, co autonomní...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 101

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama