Google nabízí telefonování přes internet... a tisíc dalších věcí

Kam míří „nejúspěšnější firma třetího tisíciletí“? Přes spoustu aplikací živí Google stále jen reklama a není příliš vidět, že by se to mohlo změnit.

Hned dvě novinky ohlásil Google během minulého týdne – každá je jiná a přitom spolu souvisejí. Firma Google se pustila do oblasti instant messagingu a internetové telefonie s produktem Google Talk a také oznámila plán získat emisí akcií další čtyři miliardy dolarů, na rozvoj a investice.

Je Google vyhledávač, nebo softwarový super-dům? Obě odpovědi jsou stejně správné i nesprávné. Z pohledu podnikání firmy (příjmů a zisků) je vše kromě příjmů z reklamy pro Google zcela nepodstatné, z pohledu množství zajímavých služeb je platná druhá odpověď.

Nové aplikace a služby Google

Poslední novinka v nabídce Google je jen pokračováním současného trendu. Firma příliš nehledí na to, jestli jednotlivé aplikace či poskytované služby spolu nějak souvisejí, zda jsou nebo nejsou z jednoho soudku. Hledá takové aplikace a služby, které jsou na trhu v nekvalitní podobě a které je schopna nabídnout inovativněji a lépe (např. Google Maps nebo Gmail), nebo se nalézají ve významných, do budoucna velmi nadějných segmentech. I když kvalitní konkurence už také existuje – příkladem je Google Talk.

Nové aplikace a služby Google mají slušnou naději na úspěch, pokud ovšem pod tímto pojmem myslíme to, že je bude používat hodně lidí. O vydělávání se zatím vůbec nehovoří, jestliže tím nemyslíme umístění „sem tam“ reklamy do Gmailu či na mapy.

Zejména uvedení Google Talk zamotalo těm, kteří kariéru této pozoruhodné firmy sledují, hlavu. V předchozích aplikacích Google prokázal obvykle mimořádnou nápaditost, často rozlouskl Kolumbovo vejce, kolem kterého chodili u Yahoo, AOL nebo Microsoftu dlouhou dobu bezradně. Google Talk je ale něco úplně jiného – Google přišlo s „já taky“ aplikací, která je navíc poměrně primitivní (oproti konkurentům) a která se odlišuje snad jen tím, že je postavena na otevřeném standardu Jabberu. (Google nicméně často, dá se říci programově, staví své produkty na standardech a zaslouží si za to pochvalu.)

Co Google tímto produktem sleduje? Instant messagingových, a dokonce i VoIP řešení je kolem tolik, že ještě jedno nové vyvolá spíše odmítavé reakce: „Ne, jen proboha ne další IM klient na mém počítači.“ Google si jistě kus trhu „urve“, ale k čemu mu pár procent tržního podílu bude? Kupříkladu America Online má ve vlastnictví kdysi legendární ICQ a zdá se, že spíše neví, co s tímto software dělat dál.

Mezi další produkty Google z posledních týdnů a měsíců patří nová verze Google Desktopu (jiná forma grafického rozhraní, než je desktop Windows) a už poněkud starší program Picasa, určený pro editaci digitálních fotografií. U obou produktů není těžké nalézt důvod „proč“. Desktop „přivazuje“ uživatele k používání služeb Google (a trošku „odvazuje“ od Microsoftu), Picasa zase nabízí zadarmo službu, kterou uživatel často potřebuje a za kterou obvykle platí (produkty Adobe, u nás Zoner atd.).

Přijdou další novinky – zadarmo

Google bude pravděpodobně s uváděním dalších služeb a aplikací pokračovat - ostatně získává nový kapitál právě kvůli investicím do softwarového vývoje. Za dva roky bude mít v nabídce sto produktů a služeb – všechny zdarma.

Dává to podnikatelskou logiku? Z dnešního pohledu příliš ne – nelze srovnávat obchodní model Google s obchodním modelem open source software jen proto, že u obou svítí slůvko „zdarma“ (přesněji „free“).

Google zaměstnává tisíce a brzy začne zaměstnávat desetitisíce lidí, kterým na rozdíl od open source vývojářů nelze říci, že pracují na své nesmrtelnosti, pro lepší svět, a že chtít ještě nějakou mzdu k tomu navíc je nemorální. Firma Google se dobrovolně zařadila mezi megakorporace a její tržní hodnota je zhruba dvojnásobkem automobilky Ford. Těmto přehnaným očekáváním musí dostát, nemá-li se propadnout zase na dno (a být snadno pohlcena konkurentem).

Je možné, že Google jen vrší produkty na hromadu z prostého důvodu, že firmě nic jiného nezbývá. Pokud by byla nucena přiznat, že nic než reklama ji stejně nebude živit, byl by to kolaps hodnoty společnosti. Což dříve nebo později praskne, ale lepší je později než dříve.

Také je možné, že zakladatelé Google „vidí za roh“ a že navršení internetových služeb na hromadu firmě opravdu přinese sladké plody. Z přízemního pohledu (za roh nevidím) se jako nadějné jeví dvě možnosti. Buď zpoplatnění celého Google (tj. chceš-li využívat cokoli z Google, dej padesát dolarů za rok), nebo postupné rozdělení služeb na varianty „basic“ (zdarma) a „professional“ (za peníze).

Převažují minusy

U obou možností je však nabíledni víc minusů než plusů. Google nenabízí nic tak úžasného, aby při zpoplatnění nepřešli uživatelé promtně ke konkurenci. Navíc hlavním „opruzem“ není ani tak zaplacení samotné jako procedura s registrací, online platbou, zaheslovaným přístupem na weby atd. (Spektakulárně neúspěšný byl Microsoft Passport, a to byl zadarmo; lidé nechtějí nikde nic vyplňovat, pamatovat si hesla, i když za to něco dostanou.)

U dělení služeb na základní – zdarma a profesionální – placené musí rovněž existovat tak významný rozdíl mezi službou zdarma a za peníze, aby lidé vše uhradili a navíc ještě prošli registračními procedurami. Marně u současné nabídky Google něco takového hledám.

Témata článku: Google, Internet, Mobilní telefon, Picasa

26 komentářů

Nejnovější komentáře

  • doyen 12. 9. 2005 15:54:58
    Skype používám mimo jiné proto, že se s ním mohu domlouvat s protějškem na...
  • Anunnaki 10. 9. 2005 8:29:05
    oprava! ne google ZASPALO dobu ale ICQ!. Co se tyce SKYPE nebo GoogleTALK,...
  • Anunnaki 10. 9. 2005 8:26:58
    JJ, google zaspalo dobu. Ac se Vam to libi nebo ne, pocet klientu MSN...
Určitě si přečtěte

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 78

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 123