reklama

Google+ Místa: Začnou konkurovat službě Foursquare?

Foursquare si jedni zamilovali a druzí jen nechápavě kroutí hlavou. Jenže jde tu přeci o data a provozovatel se raduje. Radovat se chce i Google a vylepšil svůj vlastní systém.

Na populární službu Foursquare můžete pohlížet z několika úhlů. Na jednu stranu je to hra, kde se s ostatními přetahujete o tzv. majora, který je pánem libovolné lokality – třeba oblíbené hospůdky. Majitel hospůdky se zároveň může stát součástí herního plánu a těmto majorům a obecně častějším návštěvníkům nabídnout třeba slevu. Forma propagace může mít ale různé podoby. Brněnská pojízdná kavárna Kofi-Kofi tak třeba častým návštěvníkům na Foursquaru nabízí zapůjčení elektrického kola.

Na stranu druhou je to výborný doporučovací systém. Chcete jít na pivo s přáteli? Kouknete na Foursquare, kde mají to nejlepší a kde k pivu dostanete tu největší nivovou kouli. Výborná symbióza funkcí. Nakonec zároveň vidíte, kde se vaši známi přihlásili naposledy a kam se (dobrovolně) přihlašují nejčastěji.

Klepněte pro větší obrázek
Takto vypadá místo na Foursquare. Po přihlášení vidím známé, kteří toto místo navštívili, jsou zde fotky návštěvníků, samozřejmě „major“, který sem chodí nejčastěji a dole jsou pak tipy – stručné recenze. Vše je přehledné a jednoduché – žádná křeč.

Lidé si pomáhají, majitel má data – to musí chtít i Google

Hra na majory a marketingové akce obchodníků motivují lidi, aby službu používali, přihlašovali se v místech na svém mobilu, psali recenze, nahrávali fotky a zakládali nová místa. Foursquare jako provozovatel za odměnu získá crowdsourcingově budovanou obří a hojně aktualizovanou databázi od uživatelů, kteří to dělají s láskou.

Taková data jsou cenná i pro Google, jeho databáze míst v Google Maps se totiž svou čerstvostí s Foursquarem nemůže často vůbec srovnávat. Když ve větším českém městě otevřou zajímavý podnik či jinou atrakci, do několika dnů ji navštíví hráč Foursquaru, založí ji v databázi, možná i nafotí a napíše tip – rychlou minirecenzi. Kdy se objeví v mapách od Googlu? V lepším případě za pár měsíců, možná ale také nikdy, z velké části totiž doposud záleželo hlavně na majiteli. Jednu takovou hospůdku máme i poblíž kanceláře. Na Foursquaru jsem ji založil hned první den, v mapách Googlu není ale dodnes, přestože to jsou už dva roky.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
„Meníčková“ obědová hospůdka poblíž kanceláře je ve Foursquaru od prvního dne, mapy od Googlu o tomto místě ale stále nemají ani páru

Google to má také, neumí to ale prodat uživatelům

Je s podivem, že Foursquare nevymyslel právě Google, s něčím podobným totiž koketuje už dlouhé roky, ale nikdy, opravdu nikdy, to nedokázal smysluplně prodat svým uživatelům právě jako Foursquare. Už nějaký rok můžete hodnotit místa na mapách a už nějaký pátek se můžete také přihlašovat v místech po vzoru Foursquaru, takže vaši známí uvidí, že jste zrovna v hospůdce XYZ. Dnes to umí mobilní mapy (součást Latitude) od Googlu a mobilní klient pro Google+.

Problém ale spočívá v tom, že se to v našich končinách tak trochu minulo účinkem. Geeky zasáhl Foursquare a svého času Gowalla, Latitude byl ale nepřehledný a moc toho neuměl. Přihlašovat se sice můžete také v populárnější mobilní aplikaci Google+, ta ale zase neumí místa vytvářet. Trestuhodné chyby.

Klepněte pro větší obrázek    Klepněte pro větší obrázek
Recenze míst jsou v mapách už mnoho let a nějaký pátek se mohou uživatelé do těchto míst přihlašovat a tato místa vytvářet v aplikaci Latitude, která je součástí mobilních map – zde podoba na Androidu. Check-iny umí také mobilní Google+. Možná by to jen chtělo schopnějšího designéra, aplikace Foursquaru je totiž mnohem přehlednější a přívětivější v detailech.

To všechno už tedy jde a teď si dal Google za úkol svá místa trošku více přiblížit komunitě, trošku více je propojit se svou sítí Plus. Tento krok má nalákat nové recenzenty, v důsledku z toho má ale těžit každý návštěvník map od Googlu, v ideálním případě by totiž měl objevit nová aktualizovaná místa s českou smysluplnou recenzí, fotkami a třeba i tipem, co si dát v oné knajpě za pivo.

Platforma Googlu je větší než Foursquare a Google Maps jsou univerzální mapový nástroj, určitý potenciál zde tedy je. Ale ani to není zárukou jistoty, že se místa chytnou. Foursquare má věrnou komunitu a hezkou přehlednou mobilní aplikaci pro všechny mobilní platformy. Zároveň je ideologicky neutrální. Není to ani velký Google, ani velký Facebook, ani velký Apple, ani velký Microsoft, a proto je blízký v podstatě všem a snaží se prosadit opravdu všude.

Profily míst s recenzemi jsou nyní součástí Google+

Tak a teď konečně k tomu propojení s Google+. Uživatelé sítě objeví v postranním panelu novou ikonu Místa. Je to vlastně katalog míst v okolí a principiálně se tedy podobá seznamu okolních míst na Foursquaru. Jsou to lokality, které jste doposud mohli vyhledat i v mapách a ve vyhledávači, v G+ se ale chovají trošku jako komunitní stránky třeba jako naše stránka Živě.cz.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Místa jsou nyní součástí Google+. Na první kartě je aktivita mé komunity,  vidím zde tedy jejich recenze, není to ale seznam check-inů, nemuseli tam tedy být. Pouze napsali recenzi třeba klidně právě odtud, z mobilu aj. Na druhé kartě je pak seznam restaurací – vyhledat mohu cokoliv a kdekoliv.

Místa mají svou vlastní profilovou fotku, album fotografií, kontaktní údaje, hotely mají ceník, je zde mapa a samozřejmě recenze a hodnocení uživatelů. Vy k tomuto místu můžete připojit také komentář, můžete nahrát fotografie (ze svých alb na G+, z počítače, Google Disku aj.), místo můžete samozřejmě sdílet a dát mu +1. Jen se nemůžete stát majorem – jaká škoda. No, a pokud jste skutečně majitel tohoto místa, podobně jako na Foursquaru jej po autorizaci můžete spravovat.

Klepněte pro větší obrázek
Profilová stránka konkrétního místa, ať už ho vytvořil skutečně majitel, nebo někdo v aplikaci Latitude. Je to tedy podobný profil jako na Foursquaru. Pokud v mapách od Googlu klepnete na detail nějakého místa, dostanete se nyní také na Google+.

Místa tedy doplňují dva základní profily na síti Google+. Nyní zde můžete navštěvovat uživatelské profily, obecné stránky (podobný význam jako na Facebooku) a stránky míst.

Pouze katalog míst s recenzemi, check-iny chybí

Místa na Google+ nyní fungují pouze jako katalog s recenzemi a hodnocením. Nejsou ale stále propojené se systémem přihlašování – check-iny z mobilních map a klientu G+. Na kartě místa tedy nevidíte, kolik zde skutečně bylo přátel, kolikrát jste zde byli vy a to všechno, co je naopak samozřejmostí na Foursquaru.

Check-iny se stále zobrazují pouze na „zdi“ kontaktu jako samostatné příspěvky. Je to tedy tak trošku rozsypaný čaj a snad to Google všechno logicky seskupí do jedné srozumitelné aplikace.

Klepněte pro větší obrázek
Check-iny se stále zobrazují pouze na vašem profilu a na rozdíl od Foursquaru zatím nejsou nijak spojené s novými stránkami míst.

V tuto chvíli je tedy zřejmé, že je celá inovace kdesi na půli cesty a ještě to není úplně sjednocené a takové, jaké by to mohlo a mělo být, aby se snad celý systém stal dostatečně atraktivní i pro rozmazlené fanoušky Foursquaru. Je to ale přinejmenším ukázka toho, jak se skutečně G+ stává spíše než zcela běžnou sociální sítí průsečíkem všech služeb a funkcí Googlu. Tedy alespoň výhledově.

Jak z toho všeho ven? Dva možné scénáře:

  1. Google by měl koupit Foursquare a poučit se
  2. Google by měl kompletně sloučit Latitude a klient Google+ do jedné jediné jednoduché aplikace a to samé by měl udělat na webu
  3. V případě čísla 2 by si měl zaplatit schopného UX designéra

Témata článku: Google, Web, Sociální sítě, 222, Pivo

8 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Martin Melka 31. 5. 2012 15:15:07
    Jak vytvořit nové místo? Mobilní aplikace to prý neumí, ale jak ho...
  • Juraj Kováč 31. 5. 2012 15:07:38
    A to je bohužiaľ typický Google. Po technologickej stránke super, ale...
  • Adam Křivánek 31. 5. 2012 9:19:42
    Nojo, ale co teď, pokud mám místo na Gmapách ... a zároveň stránku na G+...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 99

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 140

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

Včera | Jakub Čížek | 32


reklama