Google má nový motor pro svůj vyhledávač

Google Caffeine je název nové generace vyhledávače Googlu. Už nyní ji můžete otestovat – je rychlejší a dává lepší výsledky. Pokud měl Bing nějaký náskok, zřejmě ho brzy ztratí.

Microsoft Bing vs. Google

Když 1. června Microsoft spustil nový vyhledávač Bing, začalo se o něm mluvit jako o první vážné konkurenci pro zatím neohrožený vyhledávač Google. Nikdo si samozřejmě nemyslel, že by Bing dokázal ze dne na den, ba ani z roku na rok, získat polovinu uživatelů Googlu. Ale první reakce na Bing byly velmi pozitivní a sám Sergey Brin, jeden ze zakladatelů Googlu, vyjádřil obavy z nového vyhledávače Microsoftu a posílil vývoj vlastního vyhledávače (více zde).

Také na Živě.cz jsme Bing vyzkoušeli a zanechal na nás celkem dobrý dojem. V české lokalizaci bohužel nemůžeme využívat hlavní vymoženosti nového vyhledávače, ale v Americe si našel mnoho příznivců. Pomineme-li doprovodné funkce a způsob prezentace výsledků hledání, které jsou často otázkou subjektivního hodnocení na základě zvyklostí a vkusu uživatelů, Bing si často připisoval chválu za základ, tedy relevantnější výsledky hledání.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Český Bing a Google: úvodní obrazovka

A aby toho nebylo málo, Microsoft spojil síly s druhým nejsilnějším hráčem na poli vyhledávačů, tedy s Yahoo. Vyhledávání nového Bingu bude implementováno do vyhledávače Yahoo a Microsoft díky této dohodě získal více prostředků na další vývoj vyhledávače (více zde). Šéf Microsoftu Steve Ballmer také prohlásil, že do nového vyhledávače hodlá investovat až 10% z příjmů společnosti. Nic naplat, ve vyhledávání je zkrátka schováno mnoho peněz spojených s kontextovou reklamou a Ballmer je rozhodně nechce nechat jen Googlu (více zde).

Ale Google nezahálí a postupný nárůst podílu Bingu hodlá zarazit. Jeho zbraní v tomto boji bude inovovaná vyhledávací technologie, kterou zanedlouho nasadí do svého vyhledávače. Zatím je k dispozici v testovací verzi a nese pracovní název Google Caffeine. A podle prvních ohlasů je nové vyhledávání rychlejší, přesnější a má větší index. Jinými slovy, je to nová verze Googlu.

Nový Google v praxi

Google Caffeine si můžete sami vyzkoušet, a to na adrese www2.sandbox.google.com. Sám jsem samozřejmě pár testíků udělal, nejprve s běžným nastavením Googlu pro českého uživatele.

Hned první test ukázal, že je nový vyhledávač rychlejší a přitom prohledává větší index. Řazení výsledků hledání mého jména je v obou verzích téměř identické, ale ani doména odpovídající mému příjmení nedostala můj profil na první pozici. Tam vyšplhal seznam mých článků na blogu Živě, což je pravděpodobně způsobeno mou včerejší aktivitou (přidal jsem dva články). Nový Google možná sleduje „čerstvost“ výskytu hledaného výrazu na stránce o něco lépe, protože můj profil na Živě.cz je upřednostněn před tím na MobilManii, kde se však moje jméno vyskytuje bezpochyby častěji, ale už ne tak aktivně.

Upozornění: na obrázcích je stávající Google vždy vlevo a nový Google vždy vpravo. Záměrně výsledky hledání prezentujeme v rámci jednoho obrázku, abyste mohli snadněji zkoumat změny.

Klepněte pro větší obrázek 
David Polesný ve stávajícím a novém Googlu

Dále jsem zkusil vyhledat takový běžný výraz, jako je název hradu. Zde je opět jasně vidět, že je nový engine rychlejší a dává více výsledků. U stávajícího vyhledávače výsledky hledání doplňují fotky, ale předpokládám, že ani s novým enginem nebudou chybět. Zatím je určen výhradně na posuzování relevance odkazů.

Klepněte pro větší obrázek
Více výsledků za kratší dobu – první stránka je však prakticky identická

Na příkladu s vyhledáním výrazu IE6 je vidět, že zdroje a pořadí výsledků se může dost lišit. Zajímavá je tady až druhá půlka výpisu po odkazech na web Microsoftu a Wikipedii.

Klepněte pro větší obrázek
Ale nová verze umí dát i zcela odlišné výsledky, jak ukazuje především druhá půlka výpisu

Abych eliminoval možné nedostatky v regionálním hledání a mohl přímo srovnávat s Bingem, přepnul jsem stávající i nový Google do americké verze a stejně tak Bing. První testovací hledání směřovalo na mé oblíbené auto.

Opět rychlejší hledání a více výsledků. Výsledky hledání v rámci videí jsou seskupeny do přehledného pole a před nimi jsou dva nejdůležitější weby – web výrobce a Wikipedia. Bing ale hlásí ještě více nalezených výsledků, které rovnou třídí do skupin – zajímám se o Hondu NSX a jsou mi proto nabízeny skupiny prezentující ojeté NSX, inzeráty na prodej, prodejce náhradních dílů, prodejce doplňků a weby s technickými specifikacemi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Nový Google nabídne přehlednější prezentaci nalezených videí • Bing třídí výsledky do tématických skupin

Nový Google by měl rozeznat weby internetových obchodů a ve výsledcích hledání je nepustit na přední pozice, které jsou určeny webům výrobců, magazínům, zpravodajským či fandovským webům. Zkusil jsem proto vyhledat informace o telefonu Nokia N97, který se před nedávnem začal prodávat. V tomto směru však nemá problém ani stávající Google a první stránka výsledků jsou jen poctivé zdroje informací.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Nokia N97 - obchody nemají šanci • Bing nenabídne oficiální stránku produktu

Všimněte si ale jedné maličkosti u třetího a čtvrtého výskytu, které jsou na obou verzích stejné – nový Google nezobrazuje datum příspěvku. A to se někdy může hodit.

Bing se v tomto případě moc nevyznamenal. Sice opět třídí do vhodných skupin a na první pozici nabízí užitečný odkaz na vlastní vyhledávač zboží, ale na první pozici není oficiální stránka výrobce tohoto telefonu. Ba dokonce není na první stránce vůbec (ve skupině software je jen odkaz na oficiální stránku podpory produktu).

Google je proslaven svým superrychlým indexováním důležitých webů a prezentací aktuálních zpráv ve výsledcích hledání. To jsem si ověřil na hledání jména Michaela Schumachera, který včera plnil titulní stránky. V tomto případě se jen těžko hledají rozdíly mezi novým a stávajícím Googlem, výsledky jsou téměř identické – ale můžete si všimnout, že nový Google byl sice tradičně rychlejší, ale kupodivu nabídl méně výsledků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Podle zjištění některých zahraničních redakcí by měl nový Google méně upřednostňovat Wikipedii a na přední pozice preferovat oficiální weby. V průběhu svých hrátek s novým Googlem jsem toto nezaznamenal, i když nějaké drobné případy by se našly:

Klepněte pro větší obrázek
Oficiální weby mají být v novém Googlu upřednostňovány před Wikipedií

Kde však Wikipedii na první pozici očekáváme, to je obecný vědecký výraz. V tomto případě máme opět rychlejší hledání a více výsledků, první stránka s nimi se však prakticky neliší od stávajícího Googlu.

Klepněte pro větší obrázek
Takové běžné hledání... s novým Googlem rychleji a s větším indexem

Kdy, jak, co?

Kolem nového Googlu, jak už jsem si zvykl Google Caffeine nazývat, je mnoho otázek, ale Google na ně neodpovídá. Zatím na svém blogu pouze oznámil vývoj nové generace vyhledávacího mechanismu a vyzývá k vyzkoušení. Cílem získat názor uživatelů na spokojenost se změnami výsledků hledání oproti stávajícími Googlu.

Kdy bude nové jádro vyhledávače implementováno zatím nikdo neví. Zda dojde i k nějakým drobným změnám designu vyhledávače nebo v prezentaci doplňkového obsahu (obrázky) také nevíme, ale zde se mezi odbornou veřejností žádné změny neočekávají.

Již odhalenou zajímavostí tak zůstává pouze odlišná úvodní stránka českých verzí – nový Google má u loga doplněk česky, zatímco ten stávající Česká republika.

Klepněte pro větší obrázek
Česká republika nebo česky? Hlavně, že hledá...

Ani s novým Googlem nezapomínejme na Bing

Hodí se říci: „Už bylo na čase.“ Google provedl poslední velkou aktualizaci jádra svého vyhledávače v roce 2006 a přestože vyhledávač dobře fungoval, Bing ukázal, že může fungovat ještě o něco lépe. U Googlu jistě na novém vyhledávacím jádře pracovali dlouhou dobu, ale bez Bingu bychom si pravděpodobně na výsledky jejich práce museli počkat o něco déle. Nezbývá než doufat, že si i přes vylepšení Googlu získá Bing nové a věrné uživatele a konkurenční škádlení hned tak neskončí. Vydělá na tom každý uživatel internetu.

Témata článku: Google, Web, Internet, Sergey Brin, Nokia N97, Honda, Michael, David, Relevance

35 komentářů

Nejnovější komentáře

  • yanick 17. 8. 2009 20:00:07
    Neaktualizoval sa program Google, ale jeho vyhladavacie jadro a tomu sa...
  • ge0rge 17. 8. 2009 7:34:09
    Nechapu jak vubec muze ms zozive stavet proti googlu ten nicotny vyplod...
  • ge0rge 17. 8. 2009 7:28:12
    Od te doby co nejaka soucast se stane naprosto klicova .. od te chvile je...
Určitě si přečtěte

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

** Dobrý monitor s kvalitním panelem lze pořídit pod tři tisíce korun ** Pod deset tisíc si můžete koupit pracovní 27" monitor nebo nejlevnější použitelné 4K ** Vybrali jsme také ideální model pro vícemonitorovou konfiguraci

27.  11.  2016 | Stanislav Janů | 13

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 76