Google doplácí na velikost: Má na něj spadeno FTC i EU

Během tří posledních pracovních dní se objevily hned dvě potenciálně závažné kauzy spojené se společností Google, provozovatelem známého vyhledávače a desítek dalších služeb. Oblíbená (zatím) firma začíná doplácet na svou pozici „na očích“. Kvůli Doubleclicku má na krku antimonopolní vyšetřování.

Před více než měsícem a dvěma týdny získala společnost Google za 3,1 miliardy amerických dolarů svého významného konkurenta, společnost zabývající se prodejem online reklamy, Doubleclick. Technologie i obchody Doubleclicku by měly být začleněny do vlastních služeb Googlu. Podle některých spekulací Google doslova vyfouklo Doubleclick Microsoftu (a taká Time Warneru i Yahoo!), který s ním rovněž počítal. Obchod se nevydařil, Microsoft přesto nezůstal pozadu. Šest miliard dolarů mu totiž stačilo k pohlcení další velké reklamní společnosti - aQuantive. K transakci došlo před dvěma týdny a jde svým objemem o historicky největší akvizici provedenou Microsoftem. Krok drží i Yahoo, které se (byť za zlomek částky) také nemohlo obejít bez vlastní reklamní firmy: Za 680 milionů dolarů zakoupilo začátkem května Right Media.

Kromě posílených pozic v internetové reklamě spojuje oba letité rivaly ještě přinejmenším jedna společná vlastnost. Stejně jako Microsoft, u něhož jde o dlouhodobý trend, klesá Google na oblibě - nepřímo úměrně míře vlastního rozvoje. Čím větší firma, tím pomalejší vnitrofiremní procesy, tím těžkopádnější jednání, tím nižší obliba u veřejnosti, a především tím více státních regulací a všelijakých příživníků hledajících snadnou cestu k vlastnímu obohacení či alespoň poškození konkurence.

Pozor na monopol

Včerejší vydání deníku New York Times přineslo informaci o tom, že americký úřad pro ochranu spotřebitele a antimonopolní úřad v jedné instituci - FTC (Federal Trade Commission) - se rozhodl rozšířit standardní proces přezkoumávání vedoucí ke schválení fúze dvou společností - zde Googlu a Doubleclicku. FTC si od Googlu vyžádala další soubor informací, známý rovněž jako „druhý požadavek“. To by mohlo být signálem, že ze strany úřadu vznikly nějaké pochybnosti o přípustnosti schválení spojení obou firem. Někteří experti se však kloní k názoru, že takovýto postup regulátora je pochopitelný vzhledem k významu a objemu fúze a neznamená její ohrožení. Vyšetřováním ze strany FTC navíc starosti Googlu nekončí, do procesu totiž může vstoupit ještě americké ministerstvo spravedlnosti a zahájit vyšetřování vlastní.

Jednou z nejproblematičtějších charakteristik celého spojení ale není obava ze zisku příliš velkého tržního podílu, nýbrž věc spadající do druhé oblasti působnosti FTC. Ta se obává, že kombinací technologií obou společností může dojít ke sledování pohybu jednotlivých uživatelů po webu a tedy prohloubení toho, čemu se někdy říká Google totalita.

A budou se špehovat uživatelé...

Google v dnešní době shromažďuje o osobách procházejících webem nejrůznější informace. Svým vyhledávačem určuje životaschopnost webových projektů, programem AdSense ovládá příjmovou stránku jejich provozovatelů, ve službě Analytics má dokonalý přehled o návštěvnosti webů, je jedním z největších poskytovatelů bezplatných e-mailových služeb a takto bychom mohli pokračovat ještě na několika dalších řádcích.

Konkrétně při spojení s Doubleclickem by se technologie užívané dnes na Googlu (zaznamenávání historie a znění dotazů ve vyhledávání a všechny statistiky poskytované službou Analytics - návštěvnost, čas strávený na stránkách či vstupní stránky webů) spojily se sledováním nejnavštěvovanějších webů, jejž zajišťuje Doubleclick. Ohrožena by se mohlo cítit asi 1,1 miliarda uživatelů webu po celém světě, z toho 314 milionů v Evropě a 233 v USA.

Na svou obranu vydal včera Doubleclick prohlášení, v němž tvrdí, že veškerá data nasbíraná o pohybu uživatele jsou výlučně majetkem daného uživatele a nebudou tudíž jinak využita - bez ohledu na fúzi.

Jak už to tak bývá, konkurence škodí, seč může

Přestože FTC má ochranu spotřebitele v popisu práce, příliš často se případy podobnými tomuto nezabývá. Tentokrát však obdržela silný impuls. Jak jinak než od Microsoftu. Ten požadavek na antimonopolní prověrku vznesl hned třetí den po oznámení akvizice. Záhy se k němu přidaly společnosti AT&T a Time Warner. Žádost se opírala o argument zdůrazňující, že Google získá příliš velký tržní podíl. I přes tento tlak je firma přesvědčena, že uspěje: „Jsme si celkem jisti, že FTC dojde k závěru, že tato akvizice nepředstavuje žádné ohrožení tržního prostředí a nakonec ji schválí“, řekl právník Googlu Don Harrison.

A nejen konkurence...

Strach ze zneužívání osobních údajů návštěvníků vyjádřila i Evropská unie. Eurokomisař Franco Frattini je přesvědčen, že dvouleté uchovávání vyhledávaných řetězců spojených s IP adresou zdrojového počítače je v rozporu s platným právním řádem EU. Problémem zde (zatím) není Doubleclick, ale doba, po kterou Google nasbírané údaje archivuje. Google tato data používá pro zdokonalování svých služeb. Své počínání chce obhájit v odpovědi na požadavek EU. Rád by jej odevzdal ještě před koncem června.

Jak jsme již výše vysvětlili: Google začíná být obětí svého vlastního úspěchu. O vývoji antimonopolního vyšetřování se jistě na Živě.cz ještě dočtete. Kdo ví, třeba si Google ještě udrží svou lehkost a kladené nástrahy snadno překoná.

Zdroj: N.Y. Times, DailyTech [1, 2, 3, 4, 5), BetaNews

Diskuze (22) Další článek: První obrázky Windows Live Messengeru 8.5

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,