Gogoro: jak vypadá Tesla mezi skútry

Za chytré se dnes označuje leccos, tak proč ne skútr. Když má chytrý pohon i dodávání energie a funkce má propojené s aplikací v mobilním telefonu, tak jasně!

Živě.cz z Tchaj-pej: Gogoro je chytrý elektrický skútr s ještě chytřejším systémem dobíjení. Byl představený letos v lednu na veletrhu CES, ale máš už za sebou tři roky vývoje. Se vstupem na trh autoři projektu neváhali a v Tchaj-pej už je dnes první prodejna těchto inovativních skútrů. Neváhal jsem a cestou na veletrh Computex jsem se na skútry budoucnosti zašel podívat. Věřím, že vás tato tematická odbočka od počítačů zaujme, nakonec s těmi počítači, respektive mobily a internetem, má totiž také něco společného. 

Klepněte pro větší obrázek 
Toto je Gogoro Smartscooter. Jen o samotný skútr nejde.

Skútr bez výfuku

Za projektem stojí Horace Luke and Matt Taylor, oba s kariérní historií u HTC a Microsoftu, kteří sehnali investory a prvních 100 milionů dolarů na vývoj. Vize elektrických skútrů, které nabídnou levný provoz a vyčistí města, se začala naplňovat.

S projektem začali právě v hlavním městě Tchaj-wanu, tedy v Tchaj-pej, kde je pro Gogoro ideální uplatnění – je to typická asijská metropole, kde je skútrů jak mravenců v mraveništi, zároveň moderní a vysokou kupní sílou. Pokud Gogoro uspěje tady, rozšíří se do dalších měst – prioritně v Asii, ale také v Evropě a jinde ve světě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Elektrický skútr Gogoro v nově otevřené prodejně v Tchaj-pej

Nejprve k samotnému skútru – ten vychází z klasického tvaru a od tradičních skútrů jej odlišuje především absence spalovacího motoru a čoudícího výfuku. Pohon je řešen elektromotorem, který dává sílu přes osm koní a dokáže skútr rozpohybovat až devadesátikilometrovou rychlostí a na 50 km/h se rozjede za 4,2 s. Uveze dva lidi a v boxu pod sedlem i nějaké menší zavazadlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pohled do útrob: jednoduchá konstrukce a elektrický motor s řemenovým pohonem

Právě pod sedlem jsou ale šikovně schované také dvě Li-Ion baterie. Jedná se o zásuvné moduly velikosti dvoulitrové PET lahve, které jsou ovšem hranaté a opatřeny masivním úchytem. Za ten můžete baterii vzít a během sekundy odejmout. Okamžitě můžete nasadit jinou nabitou baterii a jet dál. Dojezd je cca 100 km.

„Natankováno“ za pár sekund

Jenomže nejde jen o samotný skútr. Právě baterie a jejich rychlá výměna jsou druhým klíčovým prvkem projektu. Ten počítá s tím, že po městě vyroste hustá síť dobíjecích terminálů, ve kterých bude hromada připravených baterií. Uživatel skútru s téměř vybitými bateriemi dojede, rychle si akumulátory vymění a odjede. Výměna bude rychlejší, pohodlnější, bezpečnější a čistší než stávající tankování.

Video:

Idea je tedy taková, že by si uživatel koupil jen samotný skútr bez baterií a ty by si de facto pronajímal od města, které by ve svých ulicích síť dobíjecích stanic pro skútry Gogoro provozovalo. Vyšlo by to ve finále levněji než tankování pohonných hmot a samotný skútr by bez baterií mohl být o to levnější. Jenomže do naplnění tohoto ideálu ještě zbývá právě to nejpodstatnější – dobudovat síť stanic. A tak se prvotní majitelé skútru Gogoro musí o baterie a jejich dobíjení postarat sami.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Takto by měla vypadat dobíjecí stanice. Zde je poměrně malá, může být ale i libovolně větší. • A toto je samotná baterie

Třetím prvkem do trojlístku tohoto projektu je vedle samotného skútru a systému obíjení akumulátorů také mobilní aplikace. Tu má uživatel provázanou se svým skútrem a může na ni sledovat veškeré provozní údaje. Aplikace rovněž okáže analyzovat jízdní styl a doporučit, kdy a kde baterii vyměnit. Samozřejmostí je navigace na nejbližší dobíjecí stanici s akumulátory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Mobilní aplikace najde cestu k nejbližší stanici s čerstvými akumulátory, hlídá stav akumulátorů a analyzuje jízdu. 

Jinak už asi nepřekvapí, že přístrojová deska skútru je zcela digitální, že se startuje přes NFC a veškerá světla jsou z úsporných důvodů diodová.

Tesla na dvou kolech

Gogoro je promyšlené pojetí elektrického skútru budoucnosti a je velmi často srovnáváno s automobilkou Tesla. Ta dokázala nastartovat rozvoj elektromobilů a Gogoro má ambice podobně zapůsobit ve světě skútrů. Zatím to vypadá nadějně, protože projekt už není jen v říši snů, ale v skútry už si v Tchaj-pej můžete objednat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Gogoro Smartscooter na oficiálních fotkách

Vzhledem k jednoznačným výhodám se snad podaří přimět i města k nezbytné finanční podpoře při rozjezdu a snad se najde i dost kupujících, kteří si budou ochotni připlatit za technologickou novinku. Obzvlášť v asijských městech přeplněných skútry se spalovacími motory by to mohlo velice pomoci. A v Evropě by to mohlo zvednou zájem o městskou dopravu prostřednictvím skútru. 

Témata článku: Technologie, Mobility, Automobily, Elektromobily, Computex 2015, Matt

35 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Axel_foley4 7. 6. 2015 10:24:54
    Ti lidi jsou fakt zdechlí, kolo musí stačit každému B-] Já jen doufám, že...
  • Dýzl 6. 6. 2015 14:49:39
    Za člověka který má rád hezké věci, palec nahoru. Za Skota který především...
  • Jakub Loudát 4. 6. 2015 21:08:07
    Tak si tak říkám, co na to jejich logo asi říká arduino.cc?
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 52

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

** Google ve svém překladači roky používal statistickou technologii ** Nyní zavádí strojové učení a neuronové sítě ** Rozdíl by měl být zvláště na větších textech patrný už nyní

20.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

** Máte nápad, ale chybí vám stroje a pořádná dílna? ** Chcete postavit ptačí budku, nebo krabičku pro Arduino? ** Brno otevřelo svůj FabLab – laboratoř pro bastlíře

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?