Tvůrci funkce Prioritní pošta v Gmailu tvrdí, že služba dokáže oddělit důležitou poštu od méně důležitého. Otestovali jsme ji v praxi.
Google nedávno uvedl službu pro automatické rozeznávání prioritní služby v Gmailu. Chtěli jsme jí otestovat, ale kolegové z webu Živé.sk byli rychlejší. Proto jsme převzali tento jejich článek a zkušenosti slovenských kolegů krátce doplnili o zkušenosti vlastní.
Kliknutím na odkaz vpravo nahoře "Novinka! Prioritní pošta" jsme začali využívat novou službu Gmailu. Hned po jejím spuštění se nám Gmail pokusil poštu roztřídit. Z jednoho sloupce vytvořil hned tři.V prvním uvidíme důležité a nepřečtené zprávy, hned pod ním umístil e-maily označené hvězdičkou a na konci jsou všechny ostatní přijaté zprávy. V ostatních zprávách jsou také zvýrazněny ty důležité nenápadnou šipkou před předmětem. Tuto značku si můžeme v nastaveních vypnout.
Na první pokus se nedá očekávat perfektní rozeznání důležité pošty od méně důležitého. Je tedy samozřejmostí, že výběr obsahuje chyby. Při prvním pohledu můžeme vidět, že algoritmy se nespoléhají pouze na odesílatele. V případě starších e-mailů upřednostňují ty, na které jsme odpověděli. Bohužel, není tomu tak v každém případě.S některými odesilateli jsme vícenásobně komunikovali a přesto se ocitli v ostatní poště. Zatím je výběr více než náhodný, mnozí z odesílatelů, kteří byli pro adresáta důležití, pro Gmail prioritu nepředstavovali.
Nové roztřídení pošty
Po novém i po starém
Služba umožňuje vrátit se jednoduše zpět, protože složka doručená pošta se vedle prioritní ponechává. Můžeme si tak vedle prioritní pošty prohlížet i běžnou doručenou poštu, na kterou jsme zvyklí. Pokud je s ní uživatel velmi nespokojen, může si ji v nastavení, konkrétně v části prioritní pošta, úplně vypnout.
Možnosti nastavení prioritní pošty
E-maily se dají přesunout i manuálně, pokud je označíme šipkami s označením + a - umístěnými v horní části. Gmail by měl na těchto akcích poučit a příště chybu napravit.
Menší změnou oproti běžné poště na Gmailu například je, že nezobrazuje přesné množství doručené pošty a chybí i odkaz na starší e-maily. Uživatel se tedy musí prokliknout na doručenou poštu a tam si prohlédnout dávno přijatou poštu. Jednou z těch hezčích stránek je možnost zabalit nové sekce prioritní pošty, čímž se zvyšuje přehlednost v případě většího množství přijatých e-mailů.
Sekce je možné sbalit a prioritní poštu určovat ručně
V nastavení si můžete kromě výchozích kategorií vybrat i složku Důležité či Nepřečtené. Do prvního z nich vám Gmail následně zařadí všechny důležité, ale již přečtené zprávy. V tom druhém najdete všechny své e-maily, na které jste zapomněli.
Přidali jsme čtvrtou sekci s důležitými, ale již přečtenými e-maily (můžete vybrat i jiné kritérium, například výpis určitého štítku)
První pokroky, někdy se však logika vytrácí
První roztřídění není příliš přesné, ale algoritmy Gmailu se na základě vícenásobného manuálního přesouvání pošty postupně učí. Po předchozích označeních Facebooku jako neprioritních odesílatele je tedy po delším čekání konečně zařazen do zbývající pošty.
Jeden z odesílatelů konečně přeřazen k neprioritních poště
Objevují se však i první nedostatky. Je zvláštní, že služba na začátku bez problémů rozlišila přeposlány e-maily s cílem pobavit příjemce a zařazovala jejich mezi neprioritní. Později je však bez logiky klasifikoval do prioritní pošty. Naopak některé důležité e-maily se ocitly v ostatní poště. Rozhodli jsme se dát Gmailu šanci a poštu jsme si znovu roztřídili manuálně.
Přeposlané "oddychové" e-maily zařazeny do prioritní pošty
Je pravda, že Gmail je silný v rozlišování spamů.Existoval tedy předpoklad, že bude schopen rozlišit i nedůležitou poštu tak, jak to slibovalo propagační video. Bohužel, nemůžeme tyto informace potvrdit. Navzdory opakovanému manuálnímu přesouvání e-mailů označoval Gmail podobně zaměřenou poštu nesprávně.
Odesílatel, se kterým proběhla mnohonásobná výměna e-mailů během několika dnů, byl v některých případech označen za neprioritní. A to platilo i naopak. Po vícenásobném manuálním snižování priority jednoho z odesílatelů, byl po čase zařazen zpátky do prioritní části. Oprava přišla až přibližně po týdnu a mnoha manuálních přesunech.
Poštu si budeme dále třídit sami
O své poště ještě nějaký čas budeme rozhodovat sami, protože na automatické roztřídění pošty se zatím naplno spolehnout nedá.Abychom však Google pouze nekritizovali, jednou z výhod prioritní pošty je alespoň její větší přehlednost oproti běžnému soupisu e-mailů. Seznam pošty si můžeme rozdělit na čtyři kategorie, do kterých můžeme manuálně uklidit své důležité a méně důležité zprávy. Snad se časem fungování prioritní pošty upřesní a budeme mít o starost méně.
David Polesný:
Asi největším zklamáním je pro mě absence služby v Gmailu vedeném v rámci Google Apps, tam bych ji mohl otestovat naplno. Ale i na svém běžném Gmailu bylo co pozorovat. Prvotní roztřídění je skutečně značně nepřesné, ale s manuálním tříděním se systém ledacos naučí. Ovšem asi to chce pořádný přísun pošty a především pečlivé ruční třízení po několik prvních týdnů, aby služba spolehlivě fungovala.
Jakub Čížek:
Třídění spamu jde Googlu velmi dobře, je to dobrý žák. Ovšem naučit se rozlišovat důležitou a běžnou poštu? To chce hodně velké sebevědomí, protože zde už nejde o slovíčka, ale o mnohem hlubší analýzu textu. Je tedy logické, že první nadšení vystřídá zklamání. Po několika týdnech jsem ale Gmail poměrně vycvičil a mí přátelé mě od té doby nemají rádi, jejich nedůležitou poštu jsem totiž přestal číst. Nene, zpátky na zem, stejně jako David používám soukromou poštu poměrně zřídka, asi tedy nebudu ten nejlepší betatester.
Téma do diskuze: Jaké máte zkušenosti s Prioritní poštou v Gmailu vy?