Automobily | Autonomní vůz | Investice

GM řeší problém: jeho autonomní auta „přehlížejí“ chodce, přitom mají příští rok vyjet do ulic naostro

Divize Cruise Automation společnosti General Motors, zabývající se vývojem autonomních vozidel, se potýká s technickými problémy. Systém, zajišťující orientaci aut v prostoru, nepracuje podle předpokladů. Anonymní zdroje blízké projektu to prozradily agentuře Reuters.

Bohužel se nejedná o jednu chybu, ale hned několik jen částečně souvisejících problémů. Poměrně zásadní jsou potíže s detekcí pohybujících se objektů. Jako příklad jeden ze zdrojů uvádí situaci, kdy auto míjí řadu zaparkovaných jízdních kol či motocyklů. Občas se stane, že zastaví v domnění, že se objekty pohybují.

Do projektu autonomních vozidel vložili investoři nemalé částky – automobilka Honda investovala 2,75 miliardy dolarů, nadnárodní holdingová společnost Softbank pak přidala dalších 2,25 miliard dolarů. Cílem bylo vyvinout auta, která by koncem roku 2019 dokázala bezpečně jezdit ulicemi San Franciska. Financování japonskými firmami závisí na mimo jiné i na dosahování stanovených cílů.

Kromě toho, že mají automatické vozy potíže odlišit stojící a pohybující se objekty, také občas nedokázaly rozpoznat chodce. V jiných situacích systémy vozu detekovaly jízdní kolo, které však v reále neexistovalo. Vozidlo pak reagovalo chaoticky, zpomalovalo, případně úplně zastavovalo.

Problémy patrně způsobí zpoždění

Podle mluvčího hasičů testovací auta také zatím nemají systémy pro sdílení údajů s hasičským sborem v San Franciscu. To je nezbytné v situacích, kdy má vozidlo reagovat na projíždějící hasičský vůz.

Robotické nástroje s otevřeným zdrojovým kódem, které společnost Cruise použila při vývoji technologie, mají prodlevy, způsobující zpožďování přenosu informací ze senzorů vozu k řídící jednotce. To by však měla vyřešit příští generace hardwaru a softwaru.

Nečekané problémy by mohly znamenat nutnost posunutí původního termínu plného zařazení automobilů do provozu. Dle Reuters je představa, že GM za stávajícího stavu uvede ve velkém měřítku v roce 2019 auta bez řidiče, velmi nepravděpodobná. Již nyní prý došlo k nesplnění několika termínů.

GM však nemusí mít v případě zpoždění původních plánů žádné velké výčitky svědomí. Pokud déle trvající testování vyústí v bezpečnější výrobek pro spotřebitele, je to rozhodně lepší varianta než uspěchaný vývoj s fatálními následky na silnicích.

Diskuze (11) Další článek: 22,5 hodiny na jedno nabití, přitom výkonné procesory i grafika. Nové notebooky HP Spectre x360

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,