Nvidia představila dvě nové grafické karty určené pro náročné hráče – GeForce GTX 970 a GeForce GTX 980. Jak si vedou ve srovnání s Radeony od AMD?
Zatímco Nvidia představila novou generaci architektury Maxwell už před nějakou dobou, jednalo se pouze o střední modely. I když jsou čipy stále vyráběny pomocí 28nm technologie, oproti konkurenčním Radeonům ve stejné třídě mají nižší spotřebu při zátěži.
Dlouho se tak čekalo na okamžik, kdy Nvidia představí i výkonné grafické karty s Maxwellem a čekání je konečně u konce.
GeForce GTX 970 a 980: vylepšený Maxwell a 28 nm
Jak se už dlouho spekulovalo, nové hi-end modely grafických karet s architekturou Maxwell jsou založené na čipu GM204. Nvidia ale používá mírně vylepšenou architekturu Maxwell, takže karty podporují spoustu novinek, které starší modely s Maxwellem ještě nemají.
Čip GM204 má pouze 5,2 miliardy tranzistorů, ale výkon vyšší než minulá generace s 7,1 miliardy tranzistorů
Čipy jsou stejně jako rok staré modely vyráběny 28nm technologií, což je především problém společnosti TSMC, která nestačí pokrývat poptávku s 20nm výrobním procesem a zpoždění nasazení a odladění znamená i zpoždění výroby pro oba výrobce grafických karet. Čip je složen z 5,2 miliardy tranzistorů a má plochu 398 nebo 416 mm2. To je oproti minulé hi-end generaci s 7,1 miliardy tranzistorů téměř neuvěřitelná optimalizace.
Nvidia GeForce GTX 980
Nvidia používá u obou modelů (GeForce GTX 980 a 970) 256bitové paměťové rozhraní, které je připojeno k 4 GB paměti GDDR5 s frekvencí 7 GHz.
GeForce GTX 980 má čip na frekvenci 1,126 GHz (Boost až 1,216 GHz) a TDP pouze 165 W. Nižší model GeForce GTX 970 používá čip se základní frekvencí 1,050 GHz (Boost až do 1,178 GHz) a TDP má tak i o trochu nižších 145 W. Už samotné hodnoty TDP ukazují, že se jedná o velký pokrok oproti minulé generace, která má ve stejné výkonnostní třídě TDP až 250 W.
Nvidia dokázala s architekturou Maxwell vypilovat efektivitu čipu s 28nm tranzistory na maximum. Tato optimalizace může Nvidii značně pomoci i u příští 20nm generace, kdy se opět utká s modely od AMD.
Porovnání efektivity výkonu a spotřeby u jednotlivých generací
Nové modely podporují i nové technologie, mezi kterými je například DirectX 11.3, VXGI (Voxel accelerated Global Illumination) pro pokročilou práci se světlem nebo HDMI 2.0 s podporou 4K s 60 Hz přes jeden kabel. Novinkou je i hardwarová akcelerace převodu HEVC a 4K, což platí i pro streamování při hraní (ShadowPlay) s podporou až 4K s 60 fps a datovým tokem 130 Mb/s.
Nvidia se také rozhodla plně podporovat nadcházející éru virtuální reality v čele s brýlemi Oculus Rift. Pod označením VR Direct implementovala řadu technologií, které doporučuje přímo Oculus a jsou zaměřené na snížení latence při vykreslování obrazu. Odezva hraje velmi důležitou roli při odstranění nevolnosti a zlepšení zážitku z virtuální reality se současnou i budoucí verzí Riftu či podobných brýlí.
Nvidia tak zapracovala optimalizaci odezvy při vykreslování s jednou i dvěmi kartami ve SLI (z 50 ms na 40 ms) a také technologii pro „asynchronní warp“, který uměle obchází zpoždění předčasným vykreslování snímku pro displej a snižuje celkovou odezvu až na 25 ms.
Pokud jde o výstupy, nové modely mají jedno DVI, zmíněné HDMI 2.0 a k tomu ještě tři Displayporty. Karty jsou schopné zobrazit obraz na třech monitorech s rozlišení m 4K Ultra HD zároveň.
Testy ze světa
K testování nových výkonných grafických karet od Nvidie se opět dostalo mnoho zahraničních webů, které prováděly měření na různých konfiguracích a v rámci různých her a aplikací. Podrobně se můžete ponořit do recenzí na těchto webech:
Zahraniční recenze
Anandtech, Tech Report, Hardware.info, HardwareCanucks, PC Perspective, Hardware Heaven, Hexus, TweakTown, HotHardware, Vortez, Guru3D, Legit Reviews, Techgage, Tech Power Up, Techspot, Benchmark Reviews, Bjorn3D, Cowcotland, HTL, LanOC, Neoseeker, OCC, Legion Hardware, Modders Inc. nebo KitGuru.
My se podíváme pouze na několik vybraných srovnání ve hrách:
Nvidii se podařilo velmi dobře vyvážit výkon tak, aby karty byly srovnatelné s modely Radeon R9 290 a Radeon R9 290X a ve většině případů dosahují vyššího výkonu. Velkým překvapením, které se odráží i ve zmíněné optimalizaci latence při vykreslování obrazu, je i měření Tech Reportu, jak moc času stráví karta čekáním na snímek. Zatímco modely od Nvidie nepřekročí při hře Crysis 3 nikdy ani 20 ms, Radeony jsou v tomto směru klidně i desetkrát horší.
Raritou je i test čtyř GeForce GTX 980 zapojených do společného výpočtu. Ani taková konfigurace ale nestačí na plynulé (60+ fps) hraní Crysis 3 na plné detaily (4´AA) v rozlišení 4K Ultra HD.
Pokud jde o spotřebu, tam samozřejmě nové modely drtí konkurenci. V klidu jsou rozdíly malé, například dle testu na Anandtechu měla celá sestava spotřebu v klidu 73 W, se srovnatelnými Radeony o deset wattů více.
Spotřeba a hluk dle měření Anandtechu
Při hraní Crysis 3 už je ale rozdíl obří – přibližně 70 W (300 W vs. 370 W). Nové karty GeForce GTX 970 a 980 mají také nízké teploty čipu (80 stupňů celsia) a i při přetaktování nepřekročí 84 stupňů celsia. S tím souvisí i hluk ventilátoru, který je nejnižší v klidu i při zátěži.
Oba modely jdou velmi dobře přetaktovat a je možné získat opravdu výrazný nárůst výkonu, celkově až o 20 % s dodávaným standardním chladičem.
Skvělá volba z mnoha pohledů
Nvidii se podařilo představit vylepšenou architekturu Maxwell ve výkonném balení. Karty GeForce GTX 970 a 980 jsou výkonné, zároveň ale mají nízkou spotřebu, teplotu, jsou tiché a k tomu poskytují i velmi dobrý poměr ceny a výkonu:
Cena vs. výkon (Zdroj: Tech Report)
Cena za výhodnější GeForce GTX 970 je 330 dolarů (přibližně 7 900 Kč s DPH) a o trochu výkonnější GeForce GTX 980 pak vyjde na 549 dolarů (přibližně 13 000 Kč s DPH). Pokud tedy chcete pod stromeček výkonnou grafiku a AMD do té doby nepředstaví nějaké nové modely nebo výrazně nesníží ceny, je zatím Nvidia výhodnější volbou.