Nově uvedenou GeForce už kvůli stejným taktovacím frekvencím a obdobným parametrům leckdo předem odstřelil. Přesto se najde pár důvodů, proč jí dát přednost před 9800 GTX+.
Se zahájením CeBITu Nvidia uvedla oficiálně na trh GeForce GTS 250. Ta přebírá štafetu po 55nm GeForce 9800 GTX+, což je vylepšená GeForce 9800 GTX, která… Ale co, nebudeme mlátit prázdnou slámu, grafické znázornění je přehlednější.
Zaměříme se na konkrétní rozdíly. Pro nás asi nejzajímavější změnou je zaváděcí cena, která je nižší, než u GeForce 9800 GTX+, tedy něco jako plošné zlevnění. 512MB modely GeForce GTS 250 stojí o dvacet dolarů méně, než bylo 149 dolarů doporučených u 9800 GTX+. U nás můžeme čekat o nějakých pět stovek nižší cenu. GeForce 9800 GTX+ s 512MB na pozici 149dolarové karty nahradí lépe vybavený 1GB model GTS 250.
Na uvedení levnějších karet už reagovala i ATI avizovaným adekvátním snížením cen konkurenčních modelů Radeonů. Obzvláště vypečená je sleva 512MB Radeonů HD 4870, které srovnávají cenu s gigabajtovým modelem GTS 250, který je ale ve většině her o poznání pomalejší.
Nějaký týden si počkáme, než slevy z Ameriky dorazí i k nám. Co hůř, dva dny poté, co „zlevnění“ Radeonů proběhlo, jsem na Newegg i TigerDirect vyšťoural jen po jediném modelu (na NewEgg navíc v omezeném množství) s cenou kolem 150 dolarů. Třeba budete úspěšnější, sám to s představou, že u nás za čtrnáct dní sletí ceny HD 4870 někam ke čtyřem tisícům s daní, nevidím moc růžově.
GeForce GTS 250 existuje ve dvou referenčních variantách, s 512 MB a 1 024 MB paměti. Přibyla tedy oficiální 1GB verze. Parametry frekvence jádra, stream procesorů a pamětí zůstaly zachovány, ale…
Samá konspirační teorie a nemilé překvapení za čtrnáct dní?
V případě GTS 250 s 1 GB paměti má první várka paměti taktovány na 1,1 GHz (a stejné jsou i referenční takty Nvidie). Proslýchá se, že se za čtrnáct dní po první vlně objeví pomalejších karty s pamětmi taktovanými na 2 000 a dokonce 1 800 MHz (referenční takty jsou 2 200 MHz efektivně).
S touto zprávou přišel jako první hardware.fr. Oficiální specifikace Nvidie mluví celkem jasně o 2,2GHz pamětech. Je to však jen doporučení, Nvidia nezakazuje výrobcům kombinovat čipy G92 s pomalejšími moduly a má tak docela dobrou výmluvu.
Asi se také nedozvíme, co je pravdy na „konspirační“ teorii, podle níž Nvidia tlačí na výrobce karet, aby je osazovali levnějšími pamětmi, aby se později vymlouvala na to, že její oficiální specifikace jsou jiné a co s tím dělají výrobci je jen jejich věc.
Možná se ale kolem toho dělá až zbytečně velký humbuk. Používání různě rychlých pamětí u jediného modelu není nic neobvyklého, stačí se podívat třeba na parametry různých Radeonů HD 4670, které se pod stejným značením osazují čímkoliv počínaje pamětmi DDR3 na 1 600 MHz a GDDR4 na 2 200 MHz konče.
Běžným jevem jsou desítky odlehčených, nebo naopak přetaktovaných modelů, pročež je porovnání frekvenci jádra i pamětí s referenčními takty při výběru grafické karty snad i povinnost. Faktem ale je, že u výkonnějších GeForce nebylo „vykrádání“ karet běžným jevem a možná to je jeden z důvodů, proč je kolem toho takový rozruch.
Pokud by byly pomalejší karty levnější než 149 dolarů (ideálně blízké 512MB verzím), mohlo by jít o zajímavou alternativu. Snížení taktů pamětí ze 2 200 na 2 000 či 1 800 MHz okem bez pečlivého měření nepoznáte, zato v pár moderních hrách, které dokážou využít větší paměť, to může znamenat skokový nárůst výkonu. Pokud cena zůstane na 149 dolarech a 512MB HD 4870 spadne skutečně na stejnou úroveň, gigabajtovou GTS 250 ocení snad jen skalní příznivci CUDA a PhysX.'
Kratší, jednodušší, levnější
Významnou změnou je zkrácení tištěného spoje. Referenční karta je navenek velmi podobná staré 512MB GeForce 8800 GTS.
GeForce 8800 GTS, 512 MB
GeForce GTS 250, 512 a 1 024 MB
GeForce 9800 GTX+
Tím nechceme říci, že je to oprášená 8800 GTS, návrh je zcela odlišný a tento dojem vzniká kvůli obdobnému chladiči. Karta má oproti 512MB 8800 GTS navíc druhý SLI konektor a liší se i napájení. Detailní srovnání PCB je na následujícím obrázku, bráno shora je na něm GeForce 8800 GTS, GTS 250 a 9800 GTX+.
Řada modelů GeForce GTS 250 je osazena nereferenčním (což bohužel obvykle neznamená lepším) chlazením. Přestože je spotřeba karet, které se objevily v testech, výrazně nižší, oficiální specifikace Nvidie mluví o navýšení maximální spotřeby na 150 W (GeForce 9800 GTX+ má 141 W).
Bez zátěže o 30-40 W dolů
Až neuvěřitelně vypadají výsledky testů spotřeby, které se objevily v zahraničních recenzích. Většina z recenzentů testujících karty se zkrácenou PCB naměřili o 30-45 W nižší spotřebu v klidu, při zátěži pak poklesla o 15-45 W. Extrémně se liší jen Tom’s Hardware. Nevědět, že změřit spotřebu grafické karty není zase takový problém, podezřívám je, že se na měření jedné ze dvou porovnávaných karet vykašlali a použili výsledky druhé upravené o 1 W. Výjimkou jsou ještě 2GB karty od Palit, které se liší od referenčního designu.
Škoda jen, že se na nižší spotřebu nemůžeme spoléhat u modelů, které se nedrží referenčního návrhu. Stačí, aby některý výrobce přeznačil skladové zásoby dlouhých 9800 GTX+ (podobně jako tomu bylo u 9800 GT), nebo nepoužil referenční návrh, a jsme tam, kde jsme byli.
Nárůst výkonu? Jak kdy a jak kde
U většiny titulů má navýšení kapacity paměti na výkon nulový dopad. V titulech, jako je Far Cry 2, Crysis Warhead, Fallout 3 a Race Driver Grid znamenal 1 GB paměti výrazný nárůst výkonu napříč všemi recenzemi (platí to hlavně pro vyšší rozlišení). Menší nárůst výkonu byl zaznamenán třeba v Brothers in Arms: Hell’s Highway či Left 4 Dead. Sluší se podotknout, že pro 24" a 30" monitory už člověk obvykle pořizuje výkonnější karty.
Přetaktování? Žádná dramatická změna
Zatím se zdá, že neměla levnější PCB a snížená spotřeba na výsledky přetaktování dramatický dopad. Pokud není pravdivá další z „konspiračních“ teorií, podle které se pro recenzenty vybíraly ty vydařenější karty, můžeme říci, že těch pár výsledků, co se objevily, jsou v rámci možností uspokojivé. Nárůst výkonu samozřejmě není s ohledem na vysoké základní takty tak velký, jako u prvních karet s konzervativními frekvencemi (512MB 8800 GTS, 9800 GTX).
Server Guru3D otestoval dokonce 2GB verzi GTS 250. Speciální není jen množstvím paměti, ale také tím, že využívá starší a delší tištěný spoj a dva šestipinové napájecí konektory. Ve srovnání najdete GeForce 9600 GT, 512MB Radeon HD 4850, 512MB GeForce 9800 GTX+ při rozlišeních 1 280 × 1 024, 1 600 × 1 200, 1 920 × 1 200, 2 560 × 1 600. Pozor si dávejte na grafy, ve kterých se mění pořadí karet ve sloupcích.
Testovalo se ve Far Cry 2, Call of Duty 5: World At War, F.E.A.R.: Perseus Mandate, Brothers in Arms: Hell’s Highway, Dead Space, Crysis Warhead, Mass Effect, Fallout 3, Dead Space a Left 4 Dead,.
Stejnou kartu testoval i TechPowerUp. Na fotografiích je i podrobná rozborka. Bohužel schází asi to nejzajímavější – srovnání s 512MB verzí 9800 GTX+. Testovalo se v rozlišeních od 1 024 × 768 do 1 920 × 1 200 v povětšinou „archaických“ titulech jako Call of Duty 4, Call of Juarez, Company of Heroes, Enemy Territory: Quake Wars, Far Cry, Far Cry 2, FEAR, Left 4 Dead, Prey, Quake 4, Splinter Cell 3, STALKER, STALKER Clear Sky, Team Fortress 2, Unreal Tournament 3 a World in Conflict. Příznivce GPGPU potěší alespoň test ve Folding@Home.
Pěkná a vydatná recenze vyšla na Tech Report, kde srovnání devatenácti karet a konfigurací včetně SLI počínaje GeForce 9800 GTX+ a výkonnějšími modely až do SLI dvou GTX 285 a CrossFire 1GB Radeonů HD 4870. Testovalo se při rozlišeních 1 680 × 1 050, 1 920 × 1 200 a 2 560 × 1 600 v titulech Far Cry 2, Left 4 Dead, pouze v jednom rozlišení, zato s průběhy FPS jsou otestovány Call of Duty: World at War, Fallout 3, Dead Space, Crysis Warhead a najdete zde i podrobné výsledky ze 3DMark Vantage.
Techgage testoval rovněž přetaktovanou kartu od EVGA i GTS 250 na základníhch taktech v Crysis Warhead, Call of Duty: World at War, Far Cry 2, Left 4 Dead, Mirror’s Edge a Need for Speed: UnderCover v rozlišení 1 680×1 050, 1 920×1 200 a 2 560×1 600. Ve rovnání je 15 karet počínaje Dradeonem HD 4670 a dvěma GeForce GTX 295 v Quad SLI konče, bohužel schází nejbližší konkurent – HD 4850. Na konci každého testu ještě najdete seznam s nejlepším hratelným nastavením, kterého je každá karta schopna dosáhnout.
Anandtech testoval referenční 512MB a 1GB kartu s GTX 260/216, HD 4850, HD 4870, HD 4850 X2 a zmiňovanými kartami ve SLI (včetně SLI dvou bohužel jen 512MB GTS 250). Testovalo se v rozlišení 1 680 × 1 050 a vyšších v Age of Conan, Call of Duty: Word at War, Crysis Warhead, Fallout 3, Far Cry 2, Left 4 Dead, Race Driver Grid.
Na HotHadware testovali mírně přetaktovanou GeForce GTX 250 od EVGA (770/1 840/2 246 MHz), naměřili ale i výsledky s referenčními takty. Ve srovnání je GeForce 9800 GTX+, GeForce GTX 260 Core 216, Radeon HD 4870 1 GB a Radeon HD 4850 s 512 MB a testovalo se v rozlišení 1 920 × 1 200 a 2 560 × 1 600 a titulech Enemy Terrritory: Quake Wars, Crysis, Far Cry 2 a Left 4 Dead,
TweakTown testoval grafickou kartu od Galaxy osazenou Accelerem Twin Turbo.
Pár her ve třech obvyklých rozlišeních, alespoň s průběhy, testoval i PCPerspective. Oproti hrám, které jsou v jiných testech, je navíc jen World in Conflict.
Na DriverHeaven je jen jednoduché srovnání 1GB GTS 250 na základních taktech s přetaktovaným Radeonem HD 4850 XXX od XFX za srovnatelnou cenu.