reklama

GeForce 8800 GTX: konečně oficiálně

Dlouhé čekání je konečně za námi. Vše, k čemu jsme už celé měsíce jen vzhlíželi, máme náhle na dosah ruky – DirectX 10, 16× vyhlazování hran v plné rychlosti i připravenost na hraní v extrémním rozlišení 2 560 × 1 600 px. Dvojnásobný výkon ve hrách oproti nejrychlejším současným grafikám je pak až nečekaným návdavkem. G80 je tady!

GeForce 8800 (G80) je prvním grafickým čipem plně podporujícím DirectX 10. Půjde o rozhraní dostupné společně se systémem Windows Vista (ve Windows XP se ho asi nedočkáte) a uživatelé díky němu pocítí tato klíčová zlepšení:

  • nový geometry shader (při zpracování mezi vertex a pixel shaderem) umožňující grafické kartě pracovat přímo s celou geometrií scény a akcelerovaně tak provádět takové kousky, jako je generování nekonečných světů, simulace různých pohybů, vlasů, pružnosti kůže apod.
  • zvýšenou efektivitu díky většímu přídělu práce, kterou dosud dělal procesor, na schopnější grafické jádro
  • virtualizovanou grafickou paměť
  • shader model 4.0 opět rozšiřující množství možných instrukcí
  • už žádné větvení programu podle toho, co umí daná karta: capabilities bity, podle nichž programátoři zjišťovali, s kým mají tu čest a co umí a větvili podle toho kód, jsou nenávratně pryč. Nyní prostě karta buď podporuje DirectX 10, nebo ne

G80 zatím pohání dvě různé karty – GeForce 8800 GTX a GeForce 8800 GTS. Vzájemné srovnání parametrů můžete vidět v tabulce, GTS má kromě nižší ceny a výkonu také nižší spotřebu, kratší PCB a vystačí si s jedním napájecím konektorem. Výrobce zatím neplánuje varianty s 512 nebo dokonce „jen“ 256 MB grafické paměti.

Klepněte pro větší obrázek

 GeForce 8800 GTX


Klepněte pro větší obrázek

 GeForce 8800 GTS


Stručné parametry nejrychlejších grafických karet současnosti
název nVidia GeForce 8800 GTX nVidia GeForce 8800 GTS

nVidia GeForce 7950 GX2

ATI Radeon X1950 XTX

nVidia GeForce 7900 GTX

grafický čip G80 G80 2× G71 R580 G71
velikost a typ paměti 768 MB DDR3 640 MB DDR3 1 024 MB DDR3 512 MB DDR4 512 MB DDR3
takt čipu 576 MHz 500 MHz 500 MHz 648 MHz 650 MHz
takt pamětí 900 MHz (1 800 DDR) 600 MHz (1 200 DDR) 600 MHz (1 200 DDR) 999 MHz (1 998 DDR) 800 MHz (1 600 DDR)
počet vertex shaderů 128 (unifikovaná architektura) 96 (unifikovaná architektura)

8

8 8
počet pixel shaderů

24

48 24
texturovacích jednotek 64 48

24

16 24
ROP 24 20

16

16 16
šířka paměťové sběrnice 384 b 320 b 2× 256 b 256 b 256 b
teoretický fill-rate (multi-texturing) 36 864 Mtx/s 24 000 Mtx/s 2× 12 000 Mtx/s 10 368 Mtx/s 15 600 Mtx/s
teoretická propustnost pamětí 86,4 GB/s 48 GB/s 2× 38,4 GB/s 63,9 GB/s 51,2 GB/s
cena [Kč] 17 849 12 495 15 649 12 888 14 057

GeForce 6 a 7 byly velmi kritizovány za špatnou kvalitu anizotropního filtrování (rychlost na úkor kvality). Navíc ATI u nových Radeonů nabízí vysoce kvalitní režim, který téměř odstraňuje nepříjemné chvění textur například při sledování země, nad kterou ve hře rychle jdeme. Kaliforňané však zapracovali, a G80 nabízí v základu ještě kvalitnější režim zajišťující ostré textury bez nepříjemného chvění či jiných vad.

Ideálním výsledkem následujícího testu je co nejužší terčík, čistá kružnice (žádné výběžky - hvězdice, to jsou úhlové optimalizace na úkor kvality) a co nejplynulejší přechody mezi jednotlivými barevnými kruhy. GeForce 7900 GTX jasně nejhorší, Radeon X1950 XTX lepší, ale GeForce 8800 GTX suverénně nejlepší. Anizotropní filtrování 8:1 je u G80 opravdu velmi kvalitní (všechny obrázky pochází z implicitního nastavení - high quality u ATI nebo vypnutí trilineárních optimalizací u nVidie by hodně pomohlo; ještě prozradíme, že u 16× AF je u G80 oproti marketingovým materiálům už implicitně převaha bilineárního filtru, více ale v časopisu Computer).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zleva doprava, anizotropní filtrování 8×: GeForce 7900 GTX, Radeon X1950 XTX, GeForce 8800 GTX.


Poučeni z chyb vstříc DirectX 10

Technologie HDR se stala hlavním tahákem moderních her – někteří vývojáři ji opravdu využívají ke zvýšení dynamického rozsahu scény (Splinter Cell: Chaos Theory), jiní spíše k oslnivým přepalům (Far Cry s aktualizací). HDR v podobě, ve které se zřejmě nejvíce rozšíří, je realizováno pomocí 64bitového renderingu (čtyři FP16 složky). Operaci FP16 blending, která je k celé kráse třeba, zvládaly v kombinaci s multi-samplingem, však dosud jen karty ATI Radeon řady X1000. Byla to tedy podstatná slabina GeForce řady 7 a nebyl to jediný ústupek kvalitě obrazu, který vlastníci těchto karet museli strpět.

GeForce 8800 GTX 768 MB
grafický čip G80 (nVidia GeForce 8800 GTX)
výrobní proces 90 nm (TSMC)
počet tranzistorů 681 milionů
velikost a typ paměti 768 MB DDR3 (1,1 ns Samsung BGA)
takt jádra 576 MHz
takt pamětí 900 MHz (1 800 DDR)
šířka paměťové sběrnice 384 b
počet pixel a vertex shaderů 128 (unifikovaná architektura)
textur/pixelů/Z-vzorků za takt 64/24/192
teoretický fill-rate (multi-texturing) 36 864 Mtx/s
teoretická propustnost pamětí 86,4 GB/s
shader model 4.0
anti-aliasing 2× 4× 8× RG MSAA, 8× 16× CSAA, TrAA
anizotropní filtrování 16:1, trilineární + HQ (implicitně) anizotropní
výstupy a vstupy 2× DL DVI-I, HDTV videovýstup (S-Video, komponentní, kompozitní)
příslušenství žádné (testovací vzorek)

Další velmi vítanou novinkou jsou nové režimy anti-aliasingu. Coverage sampling anti-aliasing (CSAA) je variací metody vyhlazování hran (multi-sampling), která díky šikovné optimalizaci (použití jakoby menšího množství barevných vzorků – color subsamples, ve skutečnosti je ukládán stejný počet vzorků, ale nikoli jako skalární hodnota, ale jako hodnota binární, čímž se šetří objem) nabízí 16násobný anti-aliasing minimálně při rychlosti běžného 4násobného. Přitom na kvalitě vyhlazování se menší počet uložených barevných vzorků pro pixel na hraně polygonu nijak negativně neprojevuje.

Testovací sestava
procesor Intel Core 2 Extreme X6800, 2,93 GHz, 4 MB L2 cache
základní deska eVGA nForce 680i SLI
paměť 2× 1 024 MB Corsair Dominator DDR2-1066 5-5-5-15-2T
zdroj Corsair HX-620W (12V1: 18 A, 12V2: 18 A, 12V3: 18A)
ovladače nVidia ForceWare 96.94, ATI Catalyst 6.10

Architektura G80 je podobně jako u čipu ATI Xenos v Xboxu 360 unifikovaná. To znamená, že už neexistují oddělené jednotky (procesory), které by operovaly buď nad vertexy (přeneseně „vertex shadery“), nebo pixely („pixel shadery“). Výhody jsou jasné – procesory jsou využity tak, jak to právě vykreslovaná scéna potřebuje. Tyto stream procesory neběhají na taktu grafického jádra, ale na taktu mnohem vyšším – 1 350 MHz.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Demo Froggy je skvělou ukázkou schopností geometry shaderu (DirectX 10)


Všechny technologie pro vylepšení obrazu nVidia skrývá pod názvem Lumenex engine, pod dalším termínem – Quantum Effects – je ukryto pro změnu zpracování fyzikálních procesů přímo grafickým čipem. Zatím nám nVidia demonstrovala jen demo s možností volně umístit realisticky se chovající vodopád nebo rostoucí kořen, ale předpokládáme, že to je další hřebíček do rakve Ageia PhysX a také odebraný jeden argument pro více než dvoujádrové procesory. GPU se pro tuto činnost hodí samozřejmě více. Demo Waterworld (na obrázcích) obsahuje nekonečný generovaný svět, ve které se GPU postará i o fyzikální zákony:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Adrianne Curry, supermodelka a první žena, která se nemusí stydět za svou zdigitalizovanou podobu – detaily kůže jsou úchvatné


Recenzi grafické nové GeForce 8800 a velký test 35 dalších grafických karet najdete v Computeru 21/06, který právě vychází. Pro zajímavost uvedeme alespoň pár naměřených výsledků:

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Computer se stal možná vůbec prvním periodikem na světě (včetně webů), který otestoval SLI zapojení dvou GeForce 8800 GTX. Přestože ovladač ještě nebyl připraven pro SLI („SLI ready“ ovladač pro GeForce 8800 nVidia teprve vydá) zaznamenali jsme citelný nárůst ve většině her, v některých titulech byl dokonce zisk snímků za sekundu blízký 100 %.

Klepněte pro větší obrázek

Takové konfiguraci už se pak opravdu dá věřit, že rozlišení 2 560 × 1 600 px na 30“ displeji se zapnutým 16× vyhlazováním může být plynulou realitou i ve hrách jako Oblivion.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

 

nVidia k jedné GeForce 8800 GTX doporučuje minimálně 450 W zdroj, pro slabší GTS pak 400 W. Pro SLI jsou certifikovány zdroje od 850 W výše, my jsme však bez problémů a ještě s rezervou provozovali dvě 8800 GTX ve SLI na zdroji Corsair 620 W.

Klepněte pro větší obrázek

Témata článku: Windows, Video, Nvidia Geforce, DDR3, Vertex, Multi, Demo, Far Cry, Curry, Dominator, Oblivion, Physx

49 komentářů

Nejnovější komentáře

  • ja 6. 2. 2007 15:14:06
    da se to hrat na všěm ja mam 4 giga pamet a procesou AMD 4000+ dvd ramku...
  • Encephalon 15. 1. 2007 20:33:27
    Hmm. vidis. Ja mam grafiku SiS730, ktoru si tak mozem strcit... (tam...
  • Gem 1. 1. 2007 18:56:38
    Ale rozhodne by na tom sekal TETRIS to seka i mne. GeForce 7600 GT 512Mb....
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 101

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama