Francie dává velmi hlasitě najevo, jak moc chce omezit automobilový provoz. Loni v řadě měst (včetně většiny silnic v Paříži) zavedla limit 30 km/h, k téhle motoristické restrikci přidala cyklistickou pobídku a právě v uplynulých dnech navýšila nabízené částky.
Dotace 400 eur (cca 10 tisíc Kč, v Paříži je to dokonce 500 eur) je dostupná pro každého, kdo si chce koupit nové elektrokolo. Ale je tu i vyšší level – pokud Francouzi elektrokolem nahradí své auto se spalovacím, dostanou dotaci ve výší 3000 eur. Nižší příjmové skupiny obyvatel mají nárok dokonce na 4000 eur, tedy téměř 100 tisíc Kč.
Stačí předložit doklad o sešrotování auta, které dříve bylo přihlášené na jejich jméno…
Francouzi nejsou sami. Dočkáme se také?
Podobný program mají už několik let v Litvě, tam si obyvatelé výměnou auta za elektrokolo přijdou až na 1000 eur. Snaží se i v Belgii, Velké Británii a země cyklistům zaslíbená – Nizozemsko.
V souvislosti se současným a budoucím přechodem na elektromobilitu se v mnoha zemích (včetně Česka) diskutují dotační programy na elektrická auta, přitom dotovat elektrická kola dává snad ještě větší smysl:
- Elektrokolo je řádově levnější než elektromobil, takže je dostupnější pro větší část populace.
- V absolutní částce může být nižší i dotace, přitom v relativní rovině pokryje větší část nákupní ceny.
- Výroba elektrokola má výrazně nižší ekologickou stopu, než výroba elektromobilu. To samé platí pro provoz.
- Elektrokolo zabírá ve městě daleko méně místa než auto.
- Jízda na kole je spojená s pohybem a pravidelný pohyb lze dát do přímé souvislosti s fyzickou kondicí a zdravotním stavem
Dotovat elektrokola vypadá jako smysluplná snaha, ale pochopitelně není všespásná. Nákup na kole (se správnou brašnou) odvezete, v případě takzvaných cargobiků to může být i hodně velký nákup a zejména obyvatelé velkých měst se mohou bez auta obejít dlouhodobě. Když se objeví potřeba auta, jsou tu půjčovny, služby pro sdílení aut, dodávek atd.
Pochopitelně stále budou místa, situace, profese a lidé, kteří se bez auta neobejdou, ale už výše vykreslené omezení automobilového provozu z pohledu států a měst dává smysl.
Via The Times