Fascinace: Tetris, Invaders, nebo formule 1 na 256 bajtů

Skutečně nejde o chybu v jednotkách. Každá z těchto her má nejvýše 256 bajtů. Chcete-li jinak, stáhněte si více než čtyřicítku her, které se i s dokumentací vejdou do 100kB souboru

Nejde o žhavou novinku, tyhle 256bytové hry už se pěkných pár let na internetu povalují. Nejsou ale moc vidět. Za to, že je tu tenhle článek, můžete poděkovat serveru Übergizmo, který na ně upozornil. V češtině se mi ale žádný článek na toto téma vyšťourat nepodařilo, narazil jsem jen na pár zmínek o 256bytových demech. S trochou googlování se dopátráte i k tomu, co vzniku několika desítek 256bytových her mohlo předcházet.

Už v roce 1995 si prý v jedné konferenci vývojáři posteskli nad tím, jak soudobé hry plýtvají paměťovým prostorem. Dali dohromady pravidla a vypsali soutež o nejlepší hru, která by se vešla do 256 bytů.

Stejně jako 256bytový limit byly minimalistické i ceny. Pro vítěze byla připravena odměna ve výši pěti dolarů, dva dolary dostal druhý a pouhý jeden dolar třetí vítězný programátor.

Na výsledný produkt soutěže zůstává člověk zvyklý na stomegabajtové instalačky koukat s otevřenými ústy. Pravda, běhají pod DOSem, některé mají tak neohrabané ovládání, že jsou nehratelné, ale fungují! A co víc, najdete i pár kousků, které vypadají dobře a dají se i hrát. Umím si celkem živě představit, že bych se u něčeho podobného před pětadvaceti lety mohl docela dobře bavit, a to i přes veškeré mouchy, které se ve 256 bajtech prostě nedají ošetřit.

Abyste měli lepší představu, co znamená 256 bytů, podívejte se na obsah souboru s vítěznou hrou Snakey:

program.png

Po spuštění na vás vykoukne docela propracovaná varianta hada, kterého možná dnešní generace náctiletých zná spíš z mobilních telefonů.

snakey_002.png

U žádné z her nemůžete čekat nic jako uživatelské rozhraní nebo nápovědu přímo ve hře, dokonce i počítání skóre funguje jen opravdu výjimečně. Je to docela pochopitelné, soubor s popisem principu hry a ovládání v textovém formátu má často až desetinásobek velikosti samotného programu.

Před jejich spuštěním je tedy prakticky nutné prostudovat doprovodný textový soubor. Každý z programátorů měl totiž svérázný přístup k ovládání a smrtící limit v řadě případů nedovolil ošetřit vše, co se běžně v programech ošetřuje. I vítězný Snakey má vedle kláves pro ovládání v komentářích doušku „Nemačkejte žádné jiné klávesy, pokud nechcete, aby se děly šílené věci“. Zjišťování ovládání metodou pokus-omyl je v tomto případě celkem zdlouhavý proces, podobně jako taková hloupost, jako je způsob, jakým se hra opouští. Některé z her mají i možnost nastavení realizované zadáváním parametrů v příkazové řádce při spouštění.

Pikantní je i skutečnost, že výsledkem zabalení miniaturních her do zipu je asi o polovinu větší soubor.

V dnešní době už je trochu problém spouštět třeba z Windows DOSové hry, ke všemu naprogramované v assembleru využívajícího roztodivných grafických režimů. Většinu z nich jsem ale celkem bez obtíží rozběhal v DOSBoxu.

V případě, že se do toho také pustíte, vězte, že se vám budou hodit speciálně následující klávesové zkratky:

CTRL+F9 – zavření DOSboxu
CTRL-F11 – zpomalení emulace
CTRL-F12 – zrychlení emulace

dosbox_000.png 

Nejpočetněji jsou zastoupeny více či méně vydařené variace na červy, nebo breakout. Zajímavé jsou také programy, u nichž se autor pokusil do 256 bajtů nacpat i umělou inteligenci (byť je to na školáckém příkladu amerických piškvorek na tři).

trails_000.pngunidaq_000.png worm_000.png
256compo_000.png
 break2_001.png wally_000.png
space_000.png tictac_000.png

Najdete zde ale i docela vydařené kousky, jako je Bomber, nebo propracovaný Indecent, který má 256barevnou grafiku, zvukové efekty a několik vrstev paralaxně skrolujícího pozadí.

bomber_000.png

Některé z her se objevily až několik let po soutěži (například Invaders, Boulder Dash či Tetris od Jamese Davida Chapmana, nebo Formule-1, u kterých se autor po roce občasného koketování s assemblerem dopracoval z původní 408bajtové na 256bajtovou verzi).

f1-turbo.pngbd3.png

Zajímavou výjimkou je i Space Invaders (si.zip), u něhož se autor raději vzdal účasti v soutěži, než aby program s 287 bajty ořezal o některou z jeho funkcí.

si_000.png

Řadu z vás, co se vyznáte v assembleru, asi spíše než samotné hry potěší přiložené zdrojové kódy u některých her, proto jsme je podle toho, zda autor zdroják přiložil, nebo ne, rozdělili do dvou podadresářů.

stáhnout program Kolekce 256bytových her Licence: freeware, 100 kB
Autor: Kolektiv autorů
Web programu: www.geocities.com


stáhnout program DOSBox 0.74 Licence: open source, 1,4 MB
Autor: DOSBox
Web programu: www.dosbox.com


Zdroj:  256-byte Game Archive, James David Chapman's Website, Librador.com a další

Diskuze (30) Další článek: Novinka v Gmail Labs umožní přerušit odesílání e-mailu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,