reklama

Fascinace: Tetris, Invaders, nebo formule 1 na 256 bajtů

Skutečně nejde o chybu v jednotkách. Každá z těchto her má nejvýše 256 bajtů. Chcete-li jinak, stáhněte si více než čtyřicítku her, které se i s dokumentací vejdou do 100kB souboru

Nejde o žhavou novinku, tyhle 256bytové hry už se pěkných pár let na internetu povalují. Nejsou ale moc vidět. Za to, že je tu tenhle článek, můžete poděkovat serveru Übergizmo, který na ně upozornil. V češtině se mi ale žádný článek na toto téma vyšťourat nepodařilo, narazil jsem jen na pár zmínek o 256bytových demech. S trochou googlování se dopátráte i k tomu, co vzniku několika desítek 256bytových her mohlo předcházet.

Už v roce 1995 si prý v jedné konferenci vývojáři posteskli nad tím, jak soudobé hry plýtvají paměťovým prostorem. Dali dohromady pravidla a vypsali soutež o nejlepší hru, která by se vešla do 256 bytů.

Stejně jako 256bytový limit byly minimalistické i ceny. Pro vítěze byla připravena odměna ve výši pěti dolarů, dva dolary dostal druhý a pouhý jeden dolar třetí vítězný programátor.

Na výsledný produkt soutěže zůstává člověk zvyklý na stomegabajtové instalačky koukat s otevřenými ústy. Pravda, běhají pod DOSem, některé mají tak neohrabané ovládání, že jsou nehratelné, ale fungují! A co víc, najdete i pár kousků, které vypadají dobře a dají se i hrát. Umím si celkem živě představit, že bych se u něčeho podobného před pětadvaceti lety mohl docela dobře bavit, a to i přes veškeré mouchy, které se ve 256 bajtech prostě nedají ošetřit.

Abyste měli lepší představu, co znamená 256 bytů, podívejte se na obsah souboru s vítěznou hrou Snakey:

Klepněte pro větší obrázek

Po spuštění na vás vykoukne docela propracovaná varianta hada, kterého možná dnešní generace náctiletých zná spíš z mobilních telefonů.

Klepněte pro větší obrázek

U žádné z her nemůžete čekat nic jako uživatelské rozhraní nebo nápovědu přímo ve hře, dokonce i počítání skóre funguje jen opravdu výjimečně. Je to docela pochopitelné, soubor s popisem principu hry a ovládání v textovém formátu má často až desetinásobek velikosti samotného programu.

Před jejich spuštěním je tedy prakticky nutné prostudovat doprovodný textový soubor. Každý z programátorů měl totiž svérázný přístup k ovládání a smrtící limit v řadě případů nedovolil ošetřit vše, co se běžně v programech ošetřuje. I vítězný Snakey má vedle kláves pro ovládání v komentářích doušku „Nemačkejte žádné jiné klávesy, pokud nechcete, aby se děly šílené věci“. Zjišťování ovládání metodou pokus-omyl je v tomto případě celkem zdlouhavý proces, podobně jako taková hloupost, jako je způsob, jakým se hra opouští. Některé z her mají i možnost nastavení realizované zadáváním parametrů v příkazové řádce při spouštění.

Pikantní je i skutečnost, že výsledkem zabalení miniaturních her do zipu je asi o polovinu větší soubor.

V dnešní době už je trochu problém spouštět třeba z Windows DOSové hry, ke všemu naprogramované v assembleru využívajícího roztodivných grafických režimů. Většinu z nich jsem ale celkem bez obtíží rozběhal v DOSBoxu.

V případě, že se do toho také pustíte, vězte, že se vám budou hodit speciálně následující klávesové zkratky:

CTRL+F9 – zavření DOSboxu
CTRL-F11 – zpomalení emulace
CTRL-F12 – zrychlení emulace

Klepněte pro větší obrázek 

Nejpočetněji jsou zastoupeny více či méně vydařené variace na červy, nebo breakout. Zajímavé jsou také programy, u nichž se autor pokusil do 256 bajtů nacpat i umělou inteligenci (byť je to na školáckém příkladu amerických piškvorek na tři).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Najdete zde ale i docela vydařené kousky, jako je Bomber, nebo propracovaný Indecent, který má 256barevnou grafiku, zvukové efekty a několik vrstev paralaxně skrolujícího pozadí.

Klepněte pro větší obrázek

Některé z her se objevily až několik let po soutěži (například Invaders, Boulder Dash či Tetris od Jamese Davida Chapmana, nebo Formule-1, u kterých se autor po roce občasného koketování s assemblerem dopracoval z původní 408bajtové na 256bajtovou verzi).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Zajímavou výjimkou je i Space Invaders (si.zip), u něhož se autor raději vzdal účasti v soutěži, než aby program s 287 bajty ořezal o některou z jeho funkcí.

Klepněte pro větší obrázek

Řadu z vás, co se vyznáte v assembleru, asi spíše než samotné hry potěší přiložené zdrojové kódy u některých her, proto jsme je podle toho, zda autor zdroják přiložil, nebo ne, rozdělili do dvou podadresářů.

stáhnout program Kolekce 256bytových her Licence: freeware, 100 kB
Autor: Kolektiv autorů
Web programu: www.geocities.com


stáhnout program DOSBox 0.74 Licence: open source, 1,4 MB
Autor: DOSBox
Web programu: www.dosbox.com


Zdroj:  256-byte Game Archive, James David Chapman's Website, Librador.com a další

Témata článku: Software, Programování, Bomber, Boulder, Breakout, DOSBox, Tetris

30 komentářů

Nejnovější komentáře

  • daewoo 21. 3. 2009 21:16:58
    TA věc = rod ženský. shoda přísudku s podmětem --> věci se děly stejně...
  • Jenda Ovečka 21. 3. 2009 17:41:36
    Je to OK? Mně u toho InternetSecurity hlásí trojana.
  • t-fuse 21. 3. 2009 15:23:43
    A víš co je 8 trilobitů? Jeden trilobajt :-))
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 99

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 144

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

Včera | Jakub Čížek | 33


reklama