To PR prohlášení o odkladu emise akcií kvůli "motivaci zaměstnanců" je pouhá výmluva a když jsem to ráno slyšel v TV, tak mě opravdu nenapadlo, že tomu někdo uvěří, natož, že o tom ještě napíše článek.Jediným důvodem proč odložit emisi je jen a pouze situace na burze, kde v současné době důvěra v jakékoliv akcie klesá, což se odráží i na jejich klesající ceně. Proto by na emisi dnes vydělal podstatně méně než by mohl za rok (pokud se ovšem ekonomická situace ve světě stabilizuje).V době kdy v USA probíhá další vlna kvantitativního uvolňování (čti tisku $ ve všech tiskárnách cenin co mají, jen pro to aby administrativa měla peníze na svůj provoz). V době kdy se začíná mluvit o tom, že projekt € možná zkolabuje, protože Němci ho sami neufinancují a ostatní velké státy co € mají ho stahují dolů. V době kdy se růst v severní Americe a Evropě de facto zastavil. V době kdy důvěra v akcie firem klesá a brzké oživení západních ekonomik je v nedohlednu. By šel s emisí na burzu jen zoufalec, protože pro toho už by to byla jediná možnost jak přežít.Na emisi akcií internetové firmy poskytující služby prostě není vhodná doba. A i když si to mnoho z vás nepřipustí, tak FB je přesně tou virtuální firmou, která kdyby ze dne na den přestala fungovat, tak se de facto nic nestane. Prostě by jen lidé přešli na jiný komunikační kanál, k jiné službě a jelo by se dál. Z toho pohledu tak je tak hodnota FB opravdu jenom v jejich uživatelích, kterých se už ovšem nedaří získávat tolik kolik dříve. Měsíční přírůstky klesají. Potenciál se vyčerpal. Kdo z USA a Evropy chtěl na FB být, ten už tam je, a kdo nechtěl ten tam nepůjde. A jaké jsou další vyhlídky? V Jižní Americe je dostupnost internetu mimo velká města velmi špatná, a velkou uživatelskou základnu tam má sociální síť orkut. Afriku v současnosti nelze brát jako internetový trh. Čína má vlastní sociální sítě plné lidí, takže pro Číňany neplatí, že pokud někoho hledá najde ho na FB. Naopak Číňan pokud někoho hledá najde ho na místní sociální síti a na FB nenajde nikoho. U Indie platí zčásti to co u jižní Ameriky (infrastruktura) a zčásti to co u Číny (místní služby). Takže prostoru pro růst u FB není tolik, jak by si optimisté mohli myslet.Ve zkratce: pro většinu světa platí, že na FB své přátele nenajde (vyjma USA, Kanady, Austrálie a Evropy) a proto nemá důvod na FB chodit. A to se tam, kde již své lokální sociální sítě mají jen tak nezmění. Takže i když se většině z vás zdá FB jako ultra-super galaktická síť, tak z pohledu asiata je to jen lokální transatlantická záležitost.