Bývá nenáviděn a opovrhován. Přesto se mu upsalo přes dva milióny Čechů. Facebook má své chyby a nevýhody, ale je zbytečné to řešit. On si diktuje podmínky, protože může.
Před dvěma týdny vzbudila rozruch akce Quit Facebook Day, která nabádala uživatele Facebooku, aby tuto sociální síť opustili. Důvodem mělo být nakládání s privátními údaji ze strany Facebooku, které se iniciátorům nejeví jako férové. Teď tu máme další kauzu na téma „zlý Facebook“, tentokrát ryze českou, ale o to intenzivnější. Bez jakéhokoli předchozího varování byla provozovatelem Facebooku smazána jedna ze stránek českého publicisty Daniela Dočekala. Ten přitom o Facebooku často píše a jeho četné příspěvky na Facebooku plní zdi více než tisícovce virtuálních přátel.
Příběh smazané stránky
Problém zrušené stránky Dana Dočekala je trochu nafouknutá bublina. Fandovská stránka jeho blogu zrušena vlastně vůbec nebyla, zrušení se dočkal pouze automaticky vygenerovaný klon věnovaný části jeho webu. Takové stránky mohou vzniknout při chybné implementaci facebookových prvků na stránku (typicky tlačítko „Líbí se mi“). Je to jasná chyba technického rázu, zjevně na straně Facebooku, ale na základní stránku neměla vliv.
Chybou vytvořených klonů vzniklo několik, což možná bylo důvodem toho, že se jeden z nich dočkal zrušení a autor byl označen za spammera. Adresa blogu Dana Dočekala Pooh.cz byla v názvu zrušené stránky , což bylo zřejmě důvodem zákazu použití tohoto výrazu v jakémkoli příspěvku jakéhokoli uživatele. Z pohledu Facebooku „to smrdělo“ spame, a tak rovnou zablokovali i účet autora.
Oznámení o smazané sránce - nemůžete než souhlasit. Zdroj: Pooh.cz
Jakmile dojde ke zrušení účtu nebo stránky na Facebooku, obvykle se s tím dá jen těžko něco dělat a když, je to dlouhodobá záležitost. V tomto případě byl účet po resetování hesla obnoven za pár hodin, tak to spíš vypadá na nějaký rutinní proces na likvidaci klonů a kontrolu spammerů.
Tento případ a množící se reakce na něj nás inspirovali k tomu, abychom připomněli, co je Facebook vlastně zač, jaká má práva a zda má smysl se na něj zlobit.
Žalování funguje vždycky
Než se zapojíte do Facebooku, měli byste si důkladně prostudovat pravidla této služby. Je to hodně obsáhlý dokument odkazující na další neméně dlouhá pojednání, navíc je dostupný jen v angličtině. Přesto dva a půl miliónu Čechů odsouhlasilo, že za těchto podmínek chtějí službu využívat. Předpokládám, že z toho počtu má důkladně prostudované podmínky sotva promile uživatelů.
A upřímně - kdo z vás to celé přečetl?
Zbytečně obsáhlé podmínky pro využívání služby byly jedním z argumentů iniciátorů akce Quit Facebook Day. Facebook by mohl udělat jednodušší verzi svých pravidel dostupnou ve všech jazycích, ale prostě nechce. Pokud se vám to nelíbí, tak Facebook nepoužívejte. Ale přes 400 miliónů lidí službu používá.
Proč vlastně podmínky služby některým pijí krev? Protože obsahují různé provokativní specialitky. Třeba že se Facebook de facto stává majitelem veškerého obsahu, která na něj nahrajete, nebo že vám může bez předchozího varování odstranit profil či stránku, pokud se jen domnívá, že nějakým způsobem porušujete podmínky služby. A provinit se můžete třeba jen tím, že nebudete mít zcela pravdivě vyplněný svůj profil.
Pochopitelně nelze očekávat, že by existovala armáda zaměstnanců Facebooku, který by prověřovali každý profil, fotku či zápisek. Dobře se tu ale dá spolehnout na „bonzování“. Všude se to hemží tlačítky „Nahlásit tuto stránku“ a na pár kliknutí můžete žalovat, že se vám něco nezdá. Při velikosti Facebooku se dá očekávat, že v první instanci rozhoduje robot – tzn. když se sejde určitý počet stížností, stránka se automaticky zablokuje. Toho se dá pochopitelně snadno zneužít a s tímto podezřením je například spojeno odstranění facebookové stránky ODS s virtuální demonstrací proti konkurenční straně.
Facebook není diktátor
Aby vám Facebook dobře sloužil:
- založte si profil s pravdivými údaji, ať vás mohu přítelé dohledat
- věnujte čas nastavení sdílení svých informací, většinu nechte jen v okruhu svých přátel
- přátelte se jen s těmi, které osobně znáte
- pište slušně, neodkazujte na nezákonný obsah
- nemusíte být fanda každé blbiny...
- neklikejte na nic podeřelého (maskování podvodných aplikací)
- pečlivě zvažte povolení přístupu aplikace k vašim datům
O Facebooku už bylo napsáno mnoho zlého, například 10 důvodů, proč ho nepoužívat. Prý je to tyranská služba znevažující soukromí a svět této sociální sítě se dá přirovnat k zemi s diktaturou. Když se diktátor rozhodne, změní podmínky služby, odstraní profil, stránku či reklamní kampaň. S veškerým ukořistěným obsahem může nakládat, jak chce, přitom dává svému lidu striktní pravidla, jak se mají chovat. Ale na Facebooku nejste v Severní Koreji. Službu využíváte dobrovolně a kdykoli můžete svůj profil odstranit. Služba je dostupná zdarma a soukromá firma, která ji nabízí, má plné právo určovat její podmínky.
Je trochu sporné, když Facebook mění původní podmínky v době, kdy má stamilióny uživatelů. Pro mnohé není snadné odejít z důvodu přetrhání komunikačních vazeb s přáteli, a tak jsou zahnáni do úzkých – zůstanou, přestože s podmínkami nesouhlasí. Nicméně kromě otevírání výchozího nastavení soukromí se toho zas tolik nemění, a pokud má dojít k razantnější změně, Facebook není lhostejný vůči svým uživatelům. Je to byznys a přijít o popularitu by se krutě nevyplatilo. A tak se třeba minulý rok stalo, že po negativním ohlasu na změnu podmínek vzal Facebook změny zpět, přestože to pro něj znamenalo nemalé technické potíže. Ale když poslední iniciativa Quit Facebook Day oslovila jen nějakých 30 tisíc lidí, pochopitelně to nebylo pro Facebook nic, čím by mu stálo za to se zabývat.
Byznys, to je oč tu běží. Nedivte se, že chce Facebook zpřístupnit co nejvíc informací, nalákat další lidi a přitom mít nad službou pevnou kontrolu. Měla by snad nějaká státní instituce nařídit, co provozovatel webové služby smí a nesmí nařizovat svým uživatelům? To by byla teprve diktatura.
Trochu nejistý marketing
Z pohledu běžného uživatele je přístup k Facebooku jasný – buď jsou vám jeho pravidla fuk a neřešíte je, nebo jste uvážliví a zařídíte se podle toho. Jenomže díky obrovské mase uživatelů se stal Facebook také marketingovým nástrojem a z tohoto pohledu už se hraje o peníze druhých. Když si firma nechá udělat kampaň na facebookovou stránku, kterou provozovatel ze dne na den zruší, škody mohou být nemalé. Přitom stačí, aby parta zaměstnanců z konkurenční firmy opakovaně žalovala Facebooku, že je ta stránka jakási podezřelá…
Milióny uživatelů, na které se dá přesně cílit, to je pro marketing ideální úrodná půda. Zatím ale chybí vyvážená pravidla pro marketingové využívání služby a investovat peníze do propagace na Facebooku je trochu risk. Velmi přísná pravidla jsou totiž nastavena i na integrovaný reklamní systém malých banerů, který Facebook nabízí. Stačí je porušit a kampaň je fuč.
Kde si stěžovat, když máte pocit, že vám Facebook neprávem zrušil stránku či účet? Odkaz na podporu či konkrétního člověka nikde nenajdete. Pro stamiliónový Facebook nejsou problémy jednotlivců nijak prioritní.
Facebook je soukromá služba, která má svá výhody, nevýhody a jasně daná pravidla. Služba je poskytována zdarma, provozovatel za nic neručí a podmínky služby si může měnit, jak chce. A jak by řekl velikán českého národa Jára Cimrman: „Můžeme se o tom přít, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat.“ Když se vám to nelíbí, Facebook jednoduše nepoužívejte. Pokud se vás takových sejde několik desítek miliónů, bude to pro Marka Zuckerberga signál, že dělá něco špatně. Zatím však stále musí mít zcela opačný pocit.