Facebook | Reklama

Facebook si patentuje technologii, která zapne mikrofon vašeho telefonu

Pokud se zeptáte čelních představitelů Facebooku, zda používají mikrofony chytrých telefonů k cílení reklamy, dostanete zamítavou odpověď. To, že se taková technologie nepoužívá však neznamená, že o ní provozovatel největší sociální sítě nemá zájem. Je tomu právě naopak, jak ukazuje patentová přihláška.

V přihlášce, podané 14. června, na kterou jako první upozornil britský deník Metro, je uveden způsob, jak může společnost Facebook vzdáleně zapnout mikrofon telefonu a zahájit nahrávání. Aktivačním mechanismem by měly být zvukové signály, neslyšitelné lidským uchem, vložené do „vysílaného obsahu“ (například do televizních reklam).

Zatímco naše uši by nebyly schopny tyto zvuky zaznamenat, „klientské zařízení“ – například v podobě mobilního telefonu – by je slyšet mohlo. Signál bude instruovat telefon, aby zaznamenal „okolní zvuk“, který ho obklopuje, a poté odeslal Facebooku zpět „zvukový otisk“ pro další analýzu.

Náčrtek z patentové přihlášky
Náčrtek z patentové přihlášky

Konkrétně by celý proces měl fungovat takto:

  • Smartphony poslouchají pro lidi neslyšitelné signály skryté v reklamách nebo jiném obsahu.
  • Jakmile telefon slyší patřičný signál, začne nahrávat „okolní zvuk“ včetně zvuku reklamy, který obsahuje kód.
  • Nahrávka je analyzována tak, aby generovalo „zvukovou stopu okolí“, která je uložena v „online systému“ spolu s identifikací osoby, která je vlastníkem telefonu.
  • Data se pak používají k zjištění, zda někdo sledoval reklamu nebo sledoval obsah.
  • Tyto informace by mohly posloužit k servírování cílených reklam, které pravděpodobně budou uživatele zajímat.

„Online systém, založený na zvukových datech z okolí, identifikuje příslušného jednotlivce a obsahovou položku a zaznamenává zobrazení po zjištění, že identifikovaná osoba viděla identifikovaný obsah,“ vysvětluje popisek přihlášky. Společnost Facebook jako odpověď na žádost o komentář tvrdí, že nemá v úmyslu nikdy implementovat technologii popsanou v žádosti.

Pak je ale otázkou, proč se obtěžovala žádat o patent. „Je běžnou praxí podávat patenty, aby se zabránilo útokům jiných společností,“ uvedl Facebook v prohlášení poskytnutém serveru Mashable. „Z tohoto důvodu se patenty zaměřují na budoucí technologie, které jsou často spekulativní a mohou být komerčně využity jinými společnosti. "Technologie v tomto patentu nebyla a nikdy nebude zahrnuta do žádného z našich produktů.“

Musíme tedy věřit, že Facebook to vše dělá jen proto, aby nás ochránili před jinými společnostmi, které by nás nakonec mohly chtít nahrávat přes mikrofony našich telefonů. Největší sociální síť dlouhodobě odmítá zvěsti, že poslouchá soukromé rozhovory lidí a analyzuje to, o čem mluví, aby jim mohla relevantní ukázat reklamu.

Diskuze (14) Další článek: Brno čeká katastrofa, varovala před obědem aplikace ČHMÚ

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,