Facebook se stal nejnavštěvovanější stránkou roku 2010 a překonal Google. Obě firmy si začínají stále více lézt do zelí. Stává se z Googlu něco, čím je dnes Microsoft a přebířá Facebook jeho roli?
Facebook už je ve Spojených státech nejnavštěvovanější internetovou stránkou. V roce 2010 se největší sociální síti světa podařilo v přímé návštěvnosti překonat vyhledávač od Googlu. Facebook měl v rozmezí ledna a listopadu 2010 podíl 8,9 % z celkové návštěvnosti v USA, Google se musí spokojit se 7,2 %. Facebook je navíc nejvyhledávanějším slovem ve vyhledávačích. Ukazuje to statistika Hitwise.
Facebook svého rivala překonal už v prvních měsících předchozího roku. Pokud se ale sečtou všechny služby Googlu, je firma Larryho Page a Sergeye Brina stále americkou jedničkou. Zejména YouTube přidává Googlu další procenta a firma se tak celkově drží na 9,9 %. Třetí pozici si drží stále silné Yahoo a Yahoo Mail, kterým patří 8,1 %. Tradičně silné jsou také weby MSN.com od Microsoftu, upadající MySpace, e-mailová služba Live Mail (Hotmail) a desítku nejlepších uzavírá vyhledávač Bing.
Google dominoval internetové návštěvnosti v Severní Americe v předchozích dvou letech. Ještě v roce 2007 byla americkou jedničkou sociální síť MySpace, která nyní vlivem Facebooku stále více ztrácí.
Už se poprali?
Z Facebooku a Googlu se stávají čím dal větší rivalové. I když jsou příjmy z reklamy obou firem pořád nesrovnatelné (Facebook měl údajně v loňském roce vygenerovat příjmy “pouhé” 2 miliardy dolarů), největší sociální síť světa je všeobecně považována za nového dravce, který Google jednou vystřídá na trůně. Nebo minimálně určí internetový trend dalších několika let.
Oba obři spolu válčí na několika zásadních frontách. Facebook se snaží definovat takový vlastní internet v internetu a zkouší, jak se bude lidem zamlouvat tzv. sociální vyhledávání. Výsledky hledání podle mechaniky Facebooku netřídí žádný Page Rank, ale pouze počet “lajků”. Rozhodujícím měřítkem kvality odkazů jsou tedy odkazy, které se líbí co největšímu počtu uživatelů, ne nějakému robotovi fungujícímu na základě algoritmu.
Které hledání je lepší? Řazení výsledků podle Page Ranku, nebo podle "lajků"?
Facebook se samozřejmě snaží uspět v oblasti internetové reklamy, kterou právě Google před několika obrodil a dal jí nový směr. Facebook dělá prakticky to samé, co Google – prostě prodává cílenou reklamu, ale ve své vlastní síti. Google teď tedy čelí možnému úbytku inzerentů, které mohou zlákat vydolovaná uživatelská data 500 milionů uživatelů Facebooku.
Google a Facebook se tlučou v mnoha dalších oblastech. Google umožňuje komunikaci přes Gmail a Google Talk, Facebook naproti tomu vyrukoval s nejen s Facebook chatem, ale především novou platformou New Messages. Významným investorem Facebooku je Microsoft, i proto se na Facebooku vyhledává pomocí Bingu, mapy se zobrazují pomocí Bing Maps a dokumenty se sdílejí pomocí Office WebApps. Googlu se navíc nedaří uspět v oblasti sociálních projektů. Služby Wave a Buzz byly propadák.
Úprky zaměstnanců
Kritici Googlu upozorňují na to, že se firmě od Gmailu nepodařilo udělat úspěšný masový produkt. V laboratořích sice vznikají různé inovativní projekty, žádný se však nedokázal masově uchytit. Na druhou stranu je pravda, že se Schmidtovi daří uskutečňovat významné akvizice (například YouTube, Android, DoubleClick a další), které pak firmu posouvají někam dále. Zejména Android má být pro Google v dalších měsících a letech hodně důležitý.
Zdaleka největší boj je ale veden o chytré hlavy a zaměstnance. V posledních měsících se stále objevují informace, že se z Googlu stává takový moloch, který už nemůže svým zaměstnancům nabídnout to, co v dobách, když začínal. Nejsou to pouze plané řeči vydolované z nosu, ale skutečné ohlasy skutečných zaměstnanců a bývalých zaměstnanců. Sám Eric Schmidt přiznal, že doba, kdy v Googlu mohli 3 lidé rozjet světově úspěšný projekt, je už pryč. Bývalí zaměstnanci udávají, že není vůbec lehké sehnat prostředky na projekt, u kterého není jisté, zda Googlu v budoucnu něco přinese. Stejně tak Google nedokáže z lidí udělat milionáře tak, jako ve svých začátcích.
Facebook má tohle všechno ještě před sebou. Z Googlu do největší sociální sítě přešlo v minulém roce přes 300 zaměstnanců. Ti nejlepší se totiž mohou těšit opcím na akcie společnosti, což z nich dělá potencionální boháče. Firma je ještě hodně mladá, pod soukromým vedením a stále dokáže velice rychle realizovat nápady a nebojí se experimentů.
Googleplex v Mountain View už chytré mozky neláká tolik, jako kanceláře mladého Facebooku v Palo Altu.
Google kvůli odlivu chytrých mozků začal podnikat některé kroky, které mají situaci zlepšit. Koncem roku firma všem více než 20 tisícům zaměstnancům zvýšila platy o 10 % a rozdala bonusy ve výši 1 tisíc dolarů. Jen vyplacení mimořádných odměn společnost přišlo na více než 20 milionů dolarů. Díky Business Insideru také vyšlo najevo, že vedení Googlu vyplatilo odměnu jednomu ze svých důležitých zaměstnanců ve výši 3,5 milionu dolarů jenom kvůli tomu, že zvažoval odchod k Facebooku.
Facebook má samozřejmě na chytré lidi z Googlu a dalších firem spadeno a Google nyní musí čelit těm samým problémům, jakým při nástupu Googlu čelil Microsoft. Lidé jednoduše chtějí jít dělat do firmy, která je mladá, hodně pružná a nabídne jim vidinu zbohatnutí. Sám Mark Zuckerberg se na Stanfordu v roce 2005 proslavil tím, když vyvěsil letáky s heslem “Why work at Google? Come to theFacebook” (Proč pracovat v Googlu? Pojďte do Facebooku).
Google chce udržet mladé kreativce také díky novým start-upovým inkubátorům. Jednoduše tedy tvůrcům nabídne kompletní zázemí pro budování vlastního projektu. Otázkou je, zda má takový projekt šanci na úspěch. Yahoo se totiž v dřívější době pokoušelo o něco podobného a nakonec celý projekt odpískalo.
Nic nevzniká, pouze se nakupuje
Významnou částí expanzní strategie Googlu je nakupování mladých a nadějných projektů, které vznikají nejen v Silicon Valley, ale po celém světě. V minulém roce firma uskutečnila na desítky akvizicí. Google údajně mladé start-upy láká na to, že nebudou muset řešit žádné finance a budou se moci soustředit pouze na projekt, v Googlu budou mít větší dopad na světový trh a je možné projekty rozběhnout ve větším.
Zatímco Google řeší problémy veliké a úspěšné společnosti, tak jako to v té samé branži řešil například Microsoft a mnozí další, Facebook naopak řeší porodní starosti. Mark Zuckerberg se například neustále snaží zdržovat primární emisi akcií, aby měl firmu neustále pod svou vládou a dohledem. Jeho strategií je v nejbližší době začít vydělávat tolik, aby mohl vyplatit investory a nemusel vůbec na burzu a z Facebooku by se nemusela stát veřejně obchodovatelná společnost. Podle informací agentury Reuters však k IPO Facebooku přece jenom dojde, avšak bude lepší nic neuspěchat, podobně jako v případě Googlu. Facebook by měl nejdříve vyčkat na plnění finančních cílů, což v praxi znamená, že by IPO mohlo nastat někdy koncem roku 2012.
Mark Zuckerberg je dnes v kurzu. Stal se osobností roku 2010 časopisu Time a plní titulní stránky médií. Tak, jako to dříve dělali Sergey Brin a Larry Page.
Jak už jsem totiž dříve referoval, vstup na burzu je pro firmy do jisté míry veliké břemeno a komplikace. Je otázkou, zda se Zuckerbergovi zdržovací taktika skutečně povede, neustále totiž přijímá nové a nové investice. Naposledy do firmy vstoupili už i lidé z Wall Streetu – investiční banka Goldman Sachs. Ta do Facebooku investovala 450 milionů dolarů a ocenila Zuckerbergovo dítko na 50 miliard dolarů. Analytici z New York Times se domnívají, že může jít o poslední krok před tím, než se Facebook vydá na burzu. Argumentují tím, že když se lidé z Wall Streetu začnou o nějakou společnost zajímat a investují do ní své peníze, tak leda v tom případě, že v dohledné době očekávají IPO.
Na Facebook se rovněž zaměřila americká komise pro cenné papíry (SEC), která nyní zjišťuje, kolik investorů už ve Facebooku působí. Jakmile jich totiž je více než 500, musí firma okamžitě začít zveřejňovat své hospodářské výsledky. Zuckerberg se proto snaží držet počet investorů na hranicí 499. Slouží mu k tomu mimo jiné omezení, že zaměstnanci nemohou prozatím své akcie prodávat, případně pouze už stávajícím investorům. SEC mimo jiné z těch samých důvodů zkoumá také společnosti Twitter, Zynga, Groupon či LinkedIn.
Facebook a Google se v roce 2010 začali prát a výrazněji si lézt do zelí a v tomto roce se situace ještě více vyhrotí. Je samozřejmě velice těžké odhadovat, kam se nakonec internetový trh vydá. Někteří odborníci se shodují, že bitva mezi Googlem a Facebookem definuje další dekádu internetu. Že by tedy vláček dominantních hráčů získal nový vagónek? IBM > Microsoft > Google > Facebook?
Spíše ne, všechny firmy, které byly údajně poraženy někým jiným, na trhu stále působí a bezpečně kontrolují svojí oblast. Nástup Facebooku spíše znamená to, že se vytvořil další technologický trh s novým lídrem. A nikdo neříká, že by dva internetoví giganti nemohli působit vedle sebe, i když se budou přetahovat o zisky.
Heslo “Facebook je dnes Googlem včerejška” tedy nemusí být úplně platné co se týče nějakého vystrnadění z trhu, určitě ale Zuckerberg přebírá takové ty cool prvky, které Larry a Sergey před pár lety definovali.