Facebook chce zatopit Googlu, předvedl vlastní vyhledávač

Ve Facebooku se rozhodli využít obrovskou zásobu informací, které jim miliarda uživatelů poskytuje, a předvedli novou klíčovou funkci - vyhledávač. Od Googlu se dost liší.

Vedení Facebooku se rozhodlo nastínit, kudy se bude ubírat největší sociální síť v budoucnu. Včera proto proběhla tiskovka, na které vystoupil Mark Zuckerberg a prozradil, co se u Facebooku chystá. Hlavní připravovanou novinkou je vyhledávač.

Klepněte pro větší obrázek
Mark Zuckerberg na tiskovce předvedl budoucnost Facebooku (Foto: The Verge, celý záznam konference zde)

Na mušce Google i LinkedIn

Připravované vyhledávání zvané Graph Search se zásadně od tradičního vyhledávače na webu, jakým je třeba Google nebo Bing. Může totiž těžit z obrovské databáze vytvořené přímo lidmi, kteří také mohou určovat relevanci vyhledávání. Vše se odvíjí od provázání přátel, sdílení a „lajků“. Pokud třeba začnete hledat nejlepší restauraci v okolí, seřadí se vám výsledky nikoli podle kvalit SEO optimalizace webů restaurací, ale podle skutečných doporučení reálných lidí.

Klepněte pro větší obrázek
Miliarda uživatelů, čtvrt miliardy fotek, bilion spojení – to obsahuje obrovské množství informací, na kterých se dá stavět (Foto: The Verge)

Ideu vyhledávání v databázi informací tvořené skutečnými lidmi Facebook ještě rozšiřuje. Samotní lidé jsou totiž zaindexovaní s mnoha atributy. A tak lze vyhledávací dotazy ve Facebooku skládat a výše uvedený příklad vyhledání nejlepší restaurace v okolí můžete snadno vyfiltrovat na „nejlepší restaurace podle mých přátel“ nebo „nejlepší restaurace podle mužů ve věku od 30 do 40 let“. Podobně to lze pochopitelně aplikovat na cokoli jiného.

Klepněte pro větší obrázek
Představení chystané funkce vyhledávání na českém Facebooku

Stejně tak se nabízí opačný postup – tedy vyhledávání lidí na základě informací. Vyfiltrujete si například přátelé, kterým se líbí určitý film, bydlí v určitém městě, nebo chodili na nějakou školu. Anebo všechno dohromady. Facebook tak aspiruje na ideální vyhledávač kontaktů a kromě Googlu tak začne „fušovat do řemesla“ i síti LinkedIn. Vyhledávání podle typu práce či zaměstnavatele je totiž samozřejmostí.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka možností filtrování při vyhledávání (Foto: The Verge)

A samozřejmě nepřijdou zkrátka ani obrázky nebo videa. Také zde můžete různorodě filtrovat výsledky vyhledávání a jednoduchým dotazem získáte například fotky od svých přátel, na kterých je Brno a jsou pořízeny před rokem 2000.

Co nezná Facebook, najde Bing

Dotazy se do vyhledávače sice zadávají textem, ale filtr hledání zapisujete jako běžnou řečí. Žádné složité operátory, prostě se zeptáte. V ledasčem to připomíná hlasovou asistentku „Siri“ od Applu a je to každopádně jiný způsob vyhledávání, než jak to známe z běžného prohledávání webu. Tam obratně volíme klíčová slova a filtry nastavujeme různě v nástrojových lištách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Další ukázky možností nového vyhledávání

Nelehkým avšak klíčovým úkolem Facebooku bude naučit uživatele nový způsob vyhledávání používat. Pokud se jim totiž zalíbí, půjdou cokoli prvně hledat na Facebook a Google bude až druhý v řadě. Nebo spíše až třetí, protože Facebook má dobré vztahy s Microsoftem, a tak je v Graph Search podpůrným prostředkem vyhledávač Bing. Zkrátka co nenajde přímo Facebook, tam poslouží Bing. Se svými informačními panely do nového konceptu Facebooku pěkně zapadá.

Facebook si je vědom, že je globální a nejen v Americe získá hromadu užitečných dat. Novou funkci vyhledávání chce proto zpřístupnit ve všech jazykových verzích. V Angličtině už si mohli funkci první testeři vyzkoušet, u nás se zatím musíme spokojit s ukázkami. Nepochybuji, že lokalizaci do češtiny Facebook zvládne poměrně rychle, ale horší to bude s navázaným Bingem. Ten u nás nabízí slabé výsledky oproti americké verzi a Microsoft se do rozšiřování lokalizací stále nehrne.

Funkce vyhledávače se bude zavádět postupně a zpočátku jen na vyžádání, které můžete učinit zde (na stránce úplně dole).

Kromě vývoje vyhledávače se Facebook nyní soustřeďuje na mobilní aplikace a vůbec mobilní přístup ke své síti napříč platformami. Více prostoru dostane také Instagram, který Zuckerberg nechce nechat pohltit Facebookem, ale bude se vyvíjet dál samostatně.

Témata článku: Facebook, Web, Sociální sítě, Vyhledávače, Foto, Relevance

49 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Grunang 18. 1. 2013 15:37:50
    Myslim si že to je hodně dobrý nápad, ještě k tomu ten styl vyhledávání.
  • Kasuha 16. 1. 2013 23:44:35
    Google od zohledňování referencí udělaných normálními lidmi po špatných...
  • Dejfox 16. 1. 2013 22:18:29
    ještě tomu chybí aby si tam lidi zadávali skutečný inbformace o sobě,...
Určitě si přečtěte

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

** Pokud už choulostivé snímky vyfotíte, dbejte na jejich zabezpečení ** Útočníci je nejčastěji získají z cloudového úložiště ** Pozor si dejte i na phishing a řádné zabezpečení telefonu

25.  3.  2017 | Stanislav Janů | 52

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

** Do Vancouveru se sjeli hackeři ** Soutěžili v útocích na prohlížeče ** Chrome odolal, ale Edge to projel na celé čáře

22.  3.  2017 | Jakub Čížek | 79


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Inteligentní domy