Upozornil som vcera autora clanku e-mailom na chyby v clanku. Ciastocne su opravene, avsak stale v clanku chyba informacia, ze pokuta 497 milionov EUR bola udelena za to, ze Microsoft dlhodobo odmietal poskytnut konkurencii informacie ohladom svojich serverovych produktov (co znemoznovalo zabezpecit kompatibilitu) a sucasne aj za Windows Media Player vo Windows. O odmietani poskytnut informacie k serverovym produktom sa v clanku pri pokute nepise, co povazujem za znacny problem, pretoze takto posobi pokuta zo strany EK skutocne zvlastne a text tak podporuje anti-EU nalady.V clanku bol vcera text, citujem: "Jen pro srovnání, Microsoft v roce 2004 dostal pokutu za prodej Windows společně s Windows Media Playerem ve výši 861 milionů eur a zároveň musel začít na evropském trhu volitelně prodávat verzi s označením N, která Media Player neobsahuje a dává tedy uživatelům na výběr. Samozřejmě to byl byrokratický nesmysl."Teraz je tam text, citujem: "Jen pro srovnání, Microsoft v roce 2004 dostal pokutu za prodej Windows společně s Windows Media Playerem a další přečiny ve výši 497 milionů eur a zároveň musel začít na evropském trhu volitelně prodávat verzi s označením N, která Media Player neobsahuje a dává tedy uživatelům na výběr. Samozřejmě to byl byrokratický nesmysl."
Citujem z rozhodnutia EK:
goo.gl/NGjh3
"(15) Společnost Microsoft potvrdila, že má na trhu operačních systémů pro PC dominantní postavení."
(16) Toto dominantní postavení charakterizuje podíl na trhu, který je od roku 1996 stabilně velmi vysoký (v posledních letech přes 90 %), a existence těžko překonatelných překážek vstupu. Tyto překážky vstupu jsou především spojeny s přítomností nepřímých síťových efektů. Popularita operačního systému pro PC u uživatelů se totiž odvozuje od oblíbenosti systému u dodavatelů PC aplikací, a ti pak v důsledku toho zaměřují své vývojářské úsilí na operační systém pro PC, který je u uživatelů nejpopulárnější. To vytváří samoposilující dynamiku chránící Windows jako de facto standard pro operační systémy pro PC ("aplikační překážka vstupu").Serverové operační systémy s podporou pracovních týmů
(17) Komise usuzuje, že společnost Microsoft dosáhla na trhu serverových operačních systémů s podporou pracovních týmů dominantního postavení.""- společnost Microsoft odmítla poskytnout firmě Sun informace, které by jí umožnily navrhnout serverový operační systém s podporou pracovních týmů, jenž by se mohl uceleně integrovat do domény služby Active Directory, sítě souvztažných protokolů klientských PC a serverů a protokolů obsluhujících spojení mezi servery organizujícími sítě pracovních týmů Windows. Je záhodno poznamenat, že k umožnění takové ucelené integrace by stačilo, aby společnost Microsoft poskytla specifikace relevantních protokolů, tedy technickou dokumentaci; vůbec nebylo třeba předávat přístup k softwarovému kódu Windows, natož pak povolovat jeho reprodukci u firmy Sun. Zdůraznit je dále třeba ještě dvě další faktické okolnosti předmětného odmítnutí. Zaprvé, odmítnutí ze strany společnosti Microsoft vůči společnosti Sun je součástí celkového chování, kdy je předání příslušných informací odmítáno všem prodejcům serverových operačních systémů s podporou pracovních týmů. Zadruhé, odmítnutí ze strany společnosti Microsoft představuje narušení předchozí úrovně nabídky, neboť pro předchozí verzi produktů společnosti Microsoft byly analogické informace firmě Sun a nepřímo, prostřednictvím licence AT&T, vlastně celému výrobnímu odvětví poskytnuty,- odmítnutí ze strany společnosti Microsoft znamená riziko odstranění hospodářské soutěže na relevantním trhu serverových operačních systémů s podporou pracovních týmů, protože odmítnutá informace je pro soutěžitele působící na tomto trhu nepostradatelná. Důkazy odběratelů potvrzují, že existuje spojení mezi privilegovanou interoperabilitou, které se těší serverový operační systém společnosti Microsoft s podporou pracovních týmů díky dominantnímu postavení jejího operačního systému pro PC na jedné straně a rychlým dosažením dominantního postavení na druhé straně (a rostoucí absorpcí rysů domény služby Active Directory, která je nekompatibilní s výrobky soutěžitelů). Šetření Komise rovněž ukazuje, že za odmítnutou informaci není žádná skutečná ani potenciální náhrada,- odmítnutí ze strany společnosti Microsoft omezuje technický rozvoj ke škodě spotřebitelů, v rozporu zejména s čl. 82 písm. b). Kdyby soutěžitelé měli k zadržované informaci přístup, byli by schopni poskytovat spotřebitelům nové a lepší výrobky. Spotřebitelé si především cení, jak ukazují důkazy získané na trhu, takových vlastností výrobků, jako jsou bezpečnost a spolehlivost, i když právě ty jsou, vzhledem k výhodě interoperability společnosti Microsoft, odsunuty na vedlejší kolej. Odmítnutí ze strany společnosti Microsoft proto nepřímo poškozuje spotřebitele."