Prahu nedávno navštívila putovní konference Google Developer Day. Otevřel ji Product Management Director Eric Tholomé, se kterým jsem si popovídal o cloud computingu.
Před čtrnácti dny Češi slavili 21. výročí svobody a v pražském hotelu Clarion se konal další ročník Google Developer Day. Jedná se o putovní konferenci, která se koná jen na několika místech planety, je tedy pochopitelné, že vzbudila obrovský zájem v české komunitě. Registrace byla povinná a organizátoři už brzy hlásili: plno, ostatní nechť zkusí štěstí příště!
Google Developer Day navštívil nejprve Tokio. Poté Sao Paulo, Mnichov, Moskvu a 16. listopadu nakonec i Prahu. Den plný přednášek se orientoval čistě na komunitu vývojářů HTML5 a Androidu, kteří si zde mohli popovídat s těmi nejpovolanějšími, zároveň byl ale celý den i jednou velkou společenskou akcí, na místě jste se totiž mohli setkat s prakticky kompletní „smetánkou českých geeků“. Když jsem se tedy porůznu ptal příchozích, kolika přednášek se nakonec skutečně zúčastnili, typická odpověď byla: „stihl jsem jen dvě, zbytek jsem strávil v kuloárech!“
GDDCZ nabídl plný den přednášek, ale i tančícího robota (foto: Google.cz)
S Ericem Tholomé o webu, Googlu a riziku
Eric Tholomé
- studoval na Stanfordu
- pracoval pro Palm
- staral se o YouTube
- dnes zastává pozici „Product Management Director“ v Googlu
- jeho nadřízeným je Larry Page
Celou akci otevřel úvodní přednáškou Eric Tholomé, který dnes v Googlu zastává pozici Product Management Director. Má toho mnoho za sebou, v minulosti byste ho totiž našli i v takovém Palmu, kde strávil dlouhých šest let v první polovině desetiletí. Po akvizici YouTube dohlížel i na tento největší videoportál současnosti. Dnes je hlavní Ericovo hobby cloud-computing, a tak jsem se ho nemohl nezeptat na pár věcí okolo připravovaného Chrome OS a vůbec na to, jestli jsou dnes necelé dvě miliardy surfařů připravené na to, že skutečně přejdou do světa cloudu a ke všemu skrze svůj webový prohlížeč.
Google je jedním z průkopníků současného pojetí cloud computingu. Vy se ke všemu na cloud spoléháte v největší možné míře, internetu a webu jste totiž svěřili i uživatelské rozhraní, o které se stará prohlížeč a HTML. Je ale současný domácí internet na podobné kousky skutečně připravený?
Víte, to vše záleží na tom, kde žijete. V takovém japonském velkoměstě budou nejspíš nechápavě kroutit hlavou, běžně tu totiž seženete domácí optické připojení s rychlostí až několika stovek Mb/s. Ostatně špatně na tom přece není ani Česká republika – v posledních letech jste zažili obrovský boom a to včetně mobilních 3G dat. Programy napsané pomocí HTML a webových technologií se zatím ještě od těch velkých desktopových liší, je to ale pouze otázka času. Skutečný problém spočívá v internetové latenci, nikoliv v rychlosti samotné. HTML5 si ale s těmito neduhy jednou poradí stejně jako s tím, aby web fungoval i ve chvíli, kdy nebudete aktivně připojení k webu.
Eric Tholomé ukazuje, jak si prohlížeče poradí
s HTML5 – IE9 snad dopadne lépe (foto: Google.cz)
No dobrá, přesto se ovšem internetová latence někdy stěží přiblíží třeba latenci pevného disku. Internetová TCP/IP komunikace je založená na tolika komunikačních vrstvách, které budou mít vždy nějakou režii. Když k tomu připočítáte latenci operačního systému, prohlížeče…
Ano, to je pravda, latence je velký problém, proto se ji zabýváme třeba v Chromu, který disponuje různými prostředky, jak proti ní bojovat (třeba DNS prefetching – IP adresy webserverů se z doménových jmen zjišťují už při procházení stránky, čímž se zkrátí doba čekání po klepnutí na odkaz). Jak ale správně říkáte, není to jen v prohlížeči, je tu i systém, který je optimalizovaný pro různorodé činnosti, nejen pro surfování na webu. Proto pracujeme na Chrome OS, kde se vše až po nejnižší úroveň operačního systému podřizuje webovému prohlížeči. Ne, vážně to není jen prohlížeč nasazený na jádro Linuxu.
Chrome OS za pár týdnů?
Zmínil jste Chrome OS. Kdo je jeho typický uživatel? Moc dobře si nedokážu představit, že bych ho používal třeba u nás, kde pár kilometrů za městem přijdu o rychlá mobilní data. Kdo si koupí takový hypotetický tablet, nebo netbook s Chrome OS?
Není pro nikoho… a je pro každého. Víte, navrhli jsme ho pro ty, kteří tráví svůj čas na webu a to při současné rychlosti internetu. První zařízení by se mělo objevit do konce podzimu, takže to máme nějaké čtyři týdny. Většina populárních programů, které se v posledních letech objevily… se objevily na webu – jsou to webové stránky, webové služby jako Facebook nebo Twitter. Poslední větší klasickou desktopovou aplikací, která oslovila masy, byl Skype.
Eric Tholomé má rád HTML5 a očividně mu důvěřuje (foto: Google.cz)
Jsme ale skutečně připraveni prostě jen tak přejít na web. Se vším, o co se nám staraly velké desktopové aplikace?
Než jsem se před čtyřmi lety dostal do Googlu, pracoval jsem pro velkou technologickou firmu ze Silicon Valley (Palm). Každý tehdy používal Outlook a další kancelářské nástroje a nedokázal jsem si představit, že bych takové stěžejní programy mohl používat uvnitř prohlížeče. Dnes jede Google na Gmailu, Kalendáři a dalších službách a když přijdu z práce domů a dívám se, co používají moje děti a manželka, je to prohlížeč. Webový prohlížeč je dnes programem číslo jedna pro hromadu lidí, a co nevidět to bude program číslo jedna pro drtivou většinu z nás.
Wave neuspěl, průšvih to ale nebyl
Mně to ale pořád nejde do hlavy. Skutečně je současná síťová infrastruktura připravená na to, že najednou pár milionů lidí přejde kompletně do cloudu a začne naplno vytěžovat datovou konektivitu? Dnes sice používáme Facebook a Twitter, chatujeme a sdílíme obrázky, to jsou ale jednoduchá data. Ostatně i mnoha operátorům dělají problém chytré telefony a iPhone, zákazníci totiž datují, kde se dá, a vytěžují mobilní sítě.
Ale datová centra Googlu už dnes vytěžují miliony uživatelů, kteří nahrávají video, obrázky. A stejně tak je tomu i u jiných služeb. Principy sdílení objemných dat jsou už dávno dáné a fungují. Teď jde pouze o to, tyto cesty ještě více optimalizovat tak, aby to vše bylo mnohem rychlejší – jako když zkopírujete soubor videa z jedné složky do druhé.
Takže zase za rok? (foto: Google.cz)
Nejriskantnější projekt Microsoftu je podle Steva Ballmera další verze Windows. A co Google? Obáváte se něčeho?
Upřímně, Google riskuje neustále. Zkoušíme riskantní věci, u nichž samozřejmě nevíme, jak to s nimi nakonec dopadne. Ovšem když neriskujete, nikam se nedostanete. Krásným příkladem je Wave. Ta technologie byla skvělá a nám se strašně líbil, geekům se líbil, ale vidíte, jak to s ním nakonec dopadlo – běžní uživatelé si k němu nenašli cestu. Stejně tak Chrome OS je riskantní, Android… Je důležité rychle odhalit chyby a reagovat na ně.
Byl ale Wave skutečně neúspěšný? Jeho technologie psaní textu v reálném čase přežívá třeba v kanceláří Docs při kolaborativní práci nad dokumentem.
To ano, ale jak říkám, Wave byl příliš složitý, lidé si k němu nenašli cestu, a tak jsme ho zavčas stopli. Mnoho částí Wavu přežívá jinde a zbytek jsme uvolnili jako open source, takže to ztráta času nebyla. Ale i kdyby byla, tak to také není chyba. Když neriskujete, neposunete se dál.
A, nebo B, Ericu?
Nakonec jsem si pro Erica připravil krátký dotazník. Vybrat si mohl pouze ze dvou možností – na případné kličky jednoduše nebyl prostor. Vážně jsem toužil po jednoznačné a nezpochybnitelné odpovědi.
Flash Player, nebo HTML? HTML5
Java, nebo C++? Java
App Engine, nebo Windows Azure? App Engine :-)
Zpracovávání na serveru, nebo u klienta (například PHP vs. Javascript)? Zpracovávání na serveru
Linux, nebo Mac OS X? Linux
A nakonec, Larry Page, nebo Sergey Brin? (smích) No, musím říci Larry Page, protože jsme vlastně oba „produkťáci“ (Page je Product President, Tholomé je Product Management Director)
Zavolám Brinovi Ach ne, dostanu padáka!