Doprava

Elektrokoloběžky se časem zvládnou vyhnout chodcům. Technologii už testuje švédský startup

Elektrokoloběžky ve městech se ukazují jako ne úplně bezpečný způsob dopravy. Často dochází ke kolizím s chodci nebo vozidly, situace dokonce na některých místech vyeskalovala natolik, že elektrokolobežky musely být zakázány. Švédský startup VOI si ale myslí, že má řešení. Ty své chce vybavit technologií, díky které se elektrokoloběžky zvládnou vyhnout chodcům.

VOI patří mezi jednu z firem, která v Evropě pronájem tohoto dopravního prostředků poskytuje. A stejně jako ostatní řeší, že lidé dost často nemají potřebné zkušenosti, jak reagovat na určité dopravní situace, nebo elektrokoloběžku jednoduše neumí pořádně ovládat. VOI se proto dohodl s dalším startupem Luna a společně vymyslely sérii technických opatření, díky kterým má být jízda na elektrokoloběžkách bezpečnější.

Nejvýraznější je zapojení počítačového vidění a kamer, aby elektrokoloběžka sama dokázala poznat, že se řítí směrem k chodci. Má být také schopna rozpoznat, po jakém povrchu jede - jestli v pruhu pro cyklisty, auta nebo na chodníků, a podle toho se chovat. V neposlední řadě Luna s VOI vylepšily GPS polohování, takže budou mít přehled, kde se elektrokolobežky nachází s přesností na centimetry. To má pomoci zamezit hromadění jezdců na konkrétním místě. 

Testování těchto nových vychytávek začalo tento týden ve Velké Británii a bude trvat jeden rok. Nejdříve na elektrokoloběžkách budou jezdit sami zaměstnanci firmy a budou trénovat umělou inteligenci potřebnou k počítačovému vidění. Poté bude požádána o pomoc veřejnost. 

Strojové učení se již snažil do svých elektrokoloběžek zařadit i Lime, kterého dobře známe z Česka. Od začátku letošního roku testuje funkci, kdy u řidičů měří, jak často jezdí po chodnících. Pokud moc často, lidem pošle upozornění, aby to omezili. 

Kde a jak správně jezdit s elektrokoloběžkami, je rozsáhlá debata, která se vede i na legislativním poli. Výklady se mírně rozcházejí, nicméně podle českého ministerstva dopravy se s nimi na chodník nesmí, pokud přesahují určitý výkon a maximální rychlost. Záleží také na postoji samotných městech. Obecně však lze říct, že nejjednodušší a nejbezpečnější je využívat pruhy pro cyklisty a chovat se maximálně ohleduplně. Případné kolize totiž často končí tragicky. 

Zdroj: Traffictechnologytoday

Diskuze (12) Další článek: Jak se spočítá PES. Čtyři ukazatele, které mohou v novém semaforu omezit, nebo uvolnit život v Česku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,