E-learningové kurzy Portálu veřejné správy očima uživatele

O zajímavém počinu Portálu veřejné správy, umožňujícím bezplatně si otestovat znalosti nutné pro získání ECDL – tedy jakéhosi evropského řidičáku na počítač – jsme vás informovali minulý týden. V dnešním článku se na stejné téma podíváme ještě z trochu jiného pohledu. Očima účastníka.

O získání ECDL jsem v minulosti uvažoval, nicméně nikdy jsem se k němu neodhodlal. V současné době o tento evropský řidičák na počítač ani nestojím. Přesto není na škodu si své znalosti ověřit.

Nejnovější počin Portálu veřejné správy hodnotím velice kladně. Podle letmé nabídky kurzů by totiž měl pomoci uživatelům, kteří sice dovedou psát e-mail přes webové rozhraní freemailové služby, ale mají problémy s prací v textovém editoru, příliš nerozumí způsobu práce se soubory a složkami v počítači a tak dále.

Do prohlížeče zadávám adresu http://82.208.50.193/edoceo/ (odkaz je přístupný také skrze stránku Portálu veřejné správy), po registraci a vynucené změně obdrženého hesla se můžu k systému přihlásit. Je pěkné, že mi počáteční přístupové heslo přišlo e-mailem. Ale jak se znám, nové heslo, které jsem musel zadat, brzy zapomenu.

Bohužel to už mi systém v žádném potvrzovacím e-mailu nezaslal. (Pro šťouraly: samozřejmě jsem zkoušel na výzvu o novém hesle zadat původní přístupové heslo, systém to však poznal a nedovolil…)

Klepněte pro větší obrázek

Nabídka kurzů zatím není nijak rozsáhlá

Prostředí výukového systému je velice jednoduché, žádná zbytečná a rušící grafika. Zkouším, co najdu pod odkazem Můj profil. Vidím své osobní a přístupové údaje. Pro jistotu jsem zadal jen to nejnutnější, pokud bych si to v budoucnu rozmyslel, můžu zde zbytek doplnit. Zaujala mě informace, že mám na svém účtu 50 kreditů. Nevím, oč se jedná, tlačítko Banka kreditů, které by mi mělo zřejmě pomoci a nacházet se v levém menu, chybí… Nevadí, zjistím později.

Nabídku kurzů a diskuzi přeskakuji a dívám se na stránky technické podpory. Dozvím se, že školící systém eDoceo vznikl na základě spolupráce firmy Trask Solutions s IBM. Tři nejčastěji kladené otázky doplňují formulář pro odeslání e-mailu odboru vzdělávání nebo technické podpoře.

Letmo se ještě kouknu do diskuze, kde vidím reklamu na firmu Gopas a několik příspěvků. Jsou spíše od zkušenějších uživatelů než od těch, kteří by nabízené znalosti potřebovali dostat do hlavy. A nyní tedy rychle do nabídky kurzů.

Spuštění kurzu

Nabídka osmi kurzů je zřejmě seřazena od nejnáročnějšího (databáze), který je nahoře, k nejlehčím (návod k systému, základní pojmy). Před lety byla mou noční můrou maturitní otázka na téma databáze. Snad proto jsem se o ně později začal zajímat a na pět let se stal databázovým programátorem. Ihned se tedy pouštím do nejnáročnějšího kurzu, do databází.

Otevírá se mi nové okno (již podruhé), takže ve svém prohlížeči (Opera 8.5) mám celkem tři okna s tímto výukovým systémem. Popis kurzu mi sděluje, že: V tomto kurzu se naučíte zakládat databáze. Budete vytvářet tabulky, formuláře, sestavy a jednoduché výběrové dotazy a tisknou (pozn. písmeno T tam opravdu chybí) data. Zvládnete technologii exportu a importu dat do databáze.

Před pár lety by mě to skutečně vyděsilo. Jsem zvědav, jakým způsobem je kurz zpracován a zda může průměrně inteligentního uživatele naučit pracovat s databázemi. Označení kurzu jako „Kurzy z rodiny programů firmy Microsoft“ dává tušit, že se bude pracovat s Accessem.

Ale ouha, v malém proužku v okně Opery se objevuje písmem, které je pro jistotu větší než zobrazená plocha, chybové hlášení. Zavírám tedy Operu a spouštím Internet Explorer. Po přihlášení zjišťuji, že jsem se neodhlásil, dávám tedy systému svolení odpojit mé předchozí sezení.

Mimochodem, ani v Internet Exploreru nikde nevidím odkaz na výše zmíněnou Banku kreditů. Spouštím kurz databází, Internet Explorer mi blokuje vyskakovací okno. Po jeho povolení zjišťuji, že slouží jako ukazatel průběhu načtení stránky.

Klepněte pro větší obrázek

Na občasné chybějící obrázky a stránky si budete muset zvyknout

Úspěšně jsem tedy nahrál svůj první kurz. Trošku nechápu, proč v něm chybí některé obrázky ve stromu s nabídkou, ale přecházím to mávnutím ruky. Slibovaná automatická instalace modulu Shockwave neprobíhá, doplňuji jej tedy do svého systému ručně.

V době, kdy potřebný modul stahuji v Opeře, mi Internet Explorer oznámí, že zablokoval instalaci ActiveX prvku. To je ono! Klepu na horní lištu v naději, že se Shockwave podruhé nainstaluje a budu moci pokračovat v učení a cvičení.

Automatické stažení trvá přes minutu, narozdíl od stahování v Opeře, které proběhlo během okamžiku, a nakonec je zablokováno kvůli neznámému vydavateli. Vzdávám to a instaluji ručně ze souboru staženého pomocí Opery.

Instalátor Shockwave mi hlásí, abych pozavíral všechna okna Mozilla Firefoxu 1.5. Chudáček, popletl si nejoblíbenější prohlížeč open source komunity s nejoblíbenějším prohlížečem strýčka Billa.

Databázový kurz

Po vypití šálku uklidňujícího čaje, opětovném přihlášení a odhlášení předchozího sezení, znovu spouštím databázový kurz. Upravuji velikost okna, aby mě nerušily rolovací lišty, a spouštím úvod do pojetí databází. Útrapám však ještě není konec! Shockwave player se rozhodl, že potřebuje zjistit, zda mám více jak třináct let, mé jméno a e-mail a po zadání mi zobrazil reklamní stránku na nějaké hry.

Jak tak koukám na pěkný barevný obrázek, vyděsil mne ženský hlas vítající mě ve výukovém kurzu. Než jsem se stihl vzpamatovat, byly instrukce o nápovědě a nastavení kurzu minulostí. Ovládání je však pochopitelné, mírně zkušený uživatel zřejmě nápovědu nebude potřebovat. Je ale dobré se s ní seznámit a oceňuji, že se na ni kurz odvolává.

Po vyslechnutí úvodu pojetí databází jsem mírně v rozpacích. Maturitní materiály, které jsem si napsal svého času do sešitu, byly mnohem podrobnější. Místy mi připadalo, že výklad zase naopak vyžaduje značnou koncentraci. Chvíli mi hučelo v uších slovo tabulka a o databázích a zobrazeném obrázku z Accessu jsem nevěděl zhola nic. Vše krásně doplnil soused, který hraje na bubny.

Jakmile se výklad provázal s grafickým označováním obrázku okna Accessu, byl již mnohem více srozumitelný. Škoda, že místy výklad neodpovídal tomu, co bylo vidět na obrazovce. Také si nejsem jistý, jestli slova databáze, údaj, řádek, tabulka a několik dalších vystihují pojem „seznámení s terminologií používanou při navrhování relačních databází“. Pročpak se tu říká namísto databáze – relační databáze? Ve výkladu jsem to tedy nepostřehl a jako začátečník tomu nerozumím.

Klepněte pro větší obrázek

Výuka je interaktivní, mnohdy vyžaduje zásah účastníka

Lekce a cvičení

Další lekce v databázovém kurzu již vyžadují spolupráci uživatele a připadají mi mnohem zajímavější. Uživatel je nucen reagovat na výklad, například klepnout na dialog pro otevření souboru, vybrat ten správný a podobně. Tato interaktivita jistě napomáhá pochopení látky.

Nejsem pedagog, netroufám si na odborné hodnocení výkladu a jeho didaktické úrovně. Mám však pocit, že se zde mísí zjednodušování některých pojmů s výkladem zbytečným pro běžného uživatele. Kdo z vás, kteří pracujete v Accessu, ví, co je to například Leszynského jmenná konvence?

Cvičení jsou v případě databázového kurzu zpracována tak, že si účastník stáhne do počítače soubor MDB, ve kterém provede zadané operace. Ty by se měl naučit právě ve výkladové části. Trošku mi zde chyběl nějaký test znalostí, který by ověřil, jestli jsem se skutečně něco naučil. Cvičení jsou dobrá věc, ale nejsou test. Opouštím tedy kurz databází.

Test znalostí

V kurzu základních znalostí počítače však test, sloužící ke zjištění dovedností nutných pro získání ECDL, najdete. Pro zajímavost jsem jej vyzkoušel. Otázky jsou z pohledu zkušeného uživatele jednoduché, místy se i zasmějete, například u popisu neinteligentního terminálu. Uživatel, který se teprve učí pracovat s počítačem, určitě podobný test ocení.

Občas se najdou chytáky, správných odpovědí může být více než jedna, někdy je správná odpověď vidět na první pohled – je zkrátka nejdelší. Prostě test jako u skutečného řidičáku v autoškole. Výsledek mých znalostí počítače vidíte na obrázku. Pokud vím, měl jsem pouze problém se seřazením (vzestupně) médií podle odolnosti: 5,25 disketa, 3,5 disketa, CD-ROM a tuším ještě nějaké médium, mi daly zabrat.

Na druhou stranu, co je podle vás odolnější? Disketa ve tvrdém obalu, které ale vadí magnetické vlnění, anebo CD-ROM, kterému magnet nevadí, ale zase je náchylné k poškrábání?

Klepněte pro větší obrázek

Na otestování svých znalostí v 38 otázkách máte půl hodiny

Kurz práce s textovým editorem

Textový editor je nejdůležitějším programem pro každého kancelářského pracovníka. Samozřejmě hned po internetovém prohlížeči, který zpestřuje pracovní dobu. Zvládnutí textového editoru přitom neznamená umět napsat několik znaků a text uložit do souboru.

Jsem zvědav, jestli v kurzu najdu práci s hromadnou korespondencí, formátování odstavců, práci se styly, vytváření osnovy a další náročnější činnosti. Spouštím tedy vybraný kurz a upravuji velikost okna, abych se zbavil dotěrných posuvných lišt.

Hned na úvod se dozvídám, že bych se vše, co jsem před chvílí vyjmenoval, měl s pomocí tohoto kurzu naučit. Navíc na mě čeká vysvětlení principu práce se šablonami. Takže vzhůru do vzdělání. Ženský hlas, na který jsem si zvykl u databázového kurzu, je zde vyměněn za méně srozumitelný hlas mužský (i ten je v průběhu kurzu vystřídán). Ze všeho nejdříve se naučíte, jak spustit textový procesor Word a skrýt animovaného pomocníka, pana Sponku.

Hned první části kurzu ve mně vzbudily negativní reakci. Pokud vím, Word ve výchozím stavu nezobrazuje netisknutelné znaky. A pokud je uživatel uvidí v tomto kurzu, bude přinejmenším zmaten, co dělá špatně, když na obrázku vidí tečky mezi slovy a další znaky, zatímco ve svém Wordu vidí pouze to, co napíše.

V další části kurzu jsou tyto znaky popsány s tím, že se ve vytisknutém dokumentu neobjeví. Nemyslím, že je dobré s nimi na začátek uživatele vůbec zatěžovat. Nakonec se sice dozvíte, jak netisknutelné znaky vypnout, ovšem s komentářem se prostě nedovedu ztotožnit. Netisknutelné znaky jsou podle výkladu důležité k tomu, aby uživatel věděl, jak je text formátován. Můj názor je ten, že běžného uživatele spíše zmatou. Jaký je názor pedagogů?

V dalších částech kurzu práce s textovým editorem se naučíte nejrůznější techniky, které budete při práci s Wordem potřebovat. Myslím, že inteligentní uživatel dovede získané znalosti později použít i v jiných verzích Wordu nebo v úplně jiném programu.

Výklad je hodně pozvolný, takže je určen i pro naprosté začátečníky, které by mohlo zmást, že text je na konci řádku automaticky zalamován. Vše je dokonale vysvětleno. Kromě některých výkladů, ke kterým mám menší připomínky, se mi tento kurz velice líbil. Doporučil bych jej každému začátečníkovi.

Klepněte pro větší obrázek

Kurz práce s textovým editorem Word naučí začátečníka vše potřebné

Výsledek

Pro uživatele, který se chce o počítačích něco více naučit, je tento elektronický kurz dobrým zpestřením volného času. Pro jeho zodpovědné absolvování vám zcela jistě nebude stačit jedno volné sobotní odpoledne. Na druhou stranu by tvůrci kurzu měli ještě více zapracovat. Občasné informace o nenalezených stránkách mě o kvalitě technického zpracování nepřesvědčily. U zkušebního testu bych rád viděl špatné odpovědi, což nebylo možné.

Za zásadní problém však považuji starší verze popisovaných aplikací a systémů. Kvůli rozšíření produktů Microsoftu ani nevadí tolik skutečnost, že jsou popisovány pouze jeho technologie (v testu ale narazíte i na pojem Linux), ale spíš to, že pochopení ovládání starších verzí aplikací nemusí nezkušenému uživateli pomoci.

Jako průkopnický počin, který je navíc zdarma, si ale kurz zaslouží pochvalu. Otázkou zůstává, kolik peněz z našich daní za něj tvůrci dostali. To je však již mimo rámec tohoto článku.

Témata článku: Internet, Open source, Internet Explorer, Shockwave, Magnet, Stihl

12 komentářů

Nejnovější komentáře

  • nereus 15. 6. 2006 14:35:54
    aha, takze zkouset to v links2 by bylo asi dost zbytecny
  • tomas44 16. 2. 2006 10:11:48
    ... pokud budete mit problem s pameti (znam to take) pak samozrejme system...
  • Honza 15. 2. 2006 23:20:31
    Jsem VŠ pedagogem, učím pokročilejší Word a zapínat netisknutelné znaky...
Určitě si přečtěte

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 78

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 119