reklama

Dva 3D monitory od Zalmanu: s křížkem po funuse

Společnost Zalman uvedla na trh oficiálně dvojici 3D monitorů – klasickou devatenáctku a širokoúhlou dvaadvacítku.

Společnost Zalman, známý výrobce chladičů, v posledních měsících na řadě výstav udivovala tím, že prezentovala vyvíjené 3D monitory. O těchto prototypech jsme psali i v naší lednové reportáži z výstavy CES 2007 v Las Vegas. A po dlouhém vývoji je konečně uvedla na trh.

Klepněte pro větší obrázek

S „prostorovým“ zobrazováním již léta výrobci koketují, ale čas plyne a žádná z technologií se neprosadila ve větším měřítku. Existuje několik principů, kterými lze dosáhnout pseudotrojrozměrného zobrazení. Těžko se to popisuje, nedá se to nafotit, zkrátka se to musí vidět. Pseudotrojrozměrného proto, že to, co dostaneme, neodpovídá tak docela trojrozměrné realitě všedního dne. Výsledný obraz je sice prostorový, jednotlivé objekty vyčnívají do prostoru, ale samy o sobě působí plošeji a celá scéna, byť je trojrozměrná, působí trochu nepřirozeně – pokud máte zkušenosti alespoň se stereoprohlížečkama diapozitivů, asi víte, co máme na mysli.

Pokud pomineme klasické papírové brýle s červeným a modrým filtrem (které mimochodem kdysi podporovaly a možná ještě stále podporují některé verze ovladačů Detonators a Forceware s doinstalovaným 3D balíčkem u většiny ze starších GeForce), bylo i u nás na snesitelné cenové úrovni k mání několikero řešení.

První pokusy s virtuální realitou na doma

V našich krajích se kdysi, v dobách, kdy frčely tituly jako Heretic II, už pokoušela prorazit, s jakousi virtuální helmou či 3D brýlemi i-o glasses pro „virtuální realitu“ s dvojicí miniaturních LCD, společnost ES COM. Jejich cena se tehdy, pokud mne paměť neklame, pohybovala kolem třiceti tisíc korun. Bláhová představa, že by tato technologie mohla časem zlevnit na snesitelnou úroveň, ale vzala docela rychle za své.

Mrkací brýle, mrkající monitor

Další, dnes možná stále ještě nejrozšířenější technologií, která ale s příchodem LCD panelů začala logicky vymírat, jsou speciální brýle s dvojicí LCD „klapek“ kombinované s lepším klasickým CRT monitorem. Brýle sloužily k tomu, aby rychle zakrývaly střídavě pravé a levé oko tím, že ztmavovaly průhledné „displeje“, přičemž se pro každé oko zobrazoval mírně posunutý obraz. Kvůli tomu bylo téměř nutností nastavovat vysokou zobrazovací frekvenci – doporučené minimum bylo 120 Hz, pak zůstávala frekvence 60 Hz pro každé oko. I na ní ale obraz docela nepříjemně mrkal. Asi už tušíte, co je překážkou k tomu, aby něco podobného šlo používat i u LCD.

U nás jste k této vymoženosti mohli relativně levně přijít především prostřednictvím karet společnosti Asustek, která je prodávala coby příslušenství k předcházejícím generacím grafických karet GeForce s přídomkem DeLuxe, a využívaly se ještě u některých profi karet ze série Quadro. Brýle od Asusu ale nebylo možné kombinovat s jinou grafikou, protože vyžadovaly připojení pomocí 3,5mm stereojacku přímo do karty pro synchronizaci s monitorem. Podobné zařízení se dalo sehnat i samostatně, synchronizace s monitorem probíhala pomocí mezičlánku zapojeného mezi monitor a grafickou kartu.

Ach ty ovladače...

Největším nedostatkem rešení s brýlemi byly ale nejspíš ovladače, které ani zdaleka nefungovaly tak, jak měly. Uživatelská základna byla minimální, reakce trhu také nebyla valná, a tak se na rozdíl od klasických Detonátorů či Forceware novější verze ovladačů s podporou 3D brýlí objevovaly jen čas od času. Výrobci her na příznivce 3D zobrazování také prakticky nemysleli, a tak byla většina her z nějakého důvodu nehratelná – když už to nebyly přímo chyby ve vykreslování obrazu, bylo to alespoň objekty nepřirozeně uspořádané v prostoru. To je asi příčinou toho, proč mé brýle, které jsem kdysi pořídil pohromadě s GeForce 4200 Ti od Asusu, vždy po pár hodinách experimentování skončily zase na půl roku ve skříni. Řada lidí špatně navíc snášela mrkání brýlí i monitoru a ani u odolnějších jedinců to nebylo na delší hraní.

Příliš valné to nebylo ani s podporou dalších aplikací, jako přehrávačů 3D filmů či prohlížečů 3D obrázků – kdysi se mi povedlo sehnat snad jen dvě primitivní aplikace, které zvládaly zobrazit některé stereo jpegy (.jps). Narazit na volně dostupné dokumenty, které by si člověk mohl prohlížet, bylo docela velké štěstí.

Pokud jste majiteli podobného dnes již historického řešení a máte lepší zkušenosti, neváhejte se zmínit v diskuzi pod článkem.

V dnešní době se jednou za pár měsíců objeví nějaká zprávička o vývoji či vypuštění 3D LCD panelů, které pro separaci obrazu pro každé oko využívají dalších technologií. Vždy je kolem toho ale jen pár dní rozruch a vše se vrátí ke klasickému dvojrozměrnému zobrazování. A tak se vše pohybuje v uzavřeném kruhu. Málo zákazníků, malá poptávka, malý sortiment, špatná podpora ze strany výrobců software, malá poptávka... Za všechny produkty, které se sem tam zjeví, jmenujme třeba 32" 3D televizor společnosti LG, či letitou zprávu o notebooku se 3D panelem od společnosti Sharp.

S LCD se na to musí jinak

Pro trojrozměrné zobrazování se u LCD panelů využívá různých skleněných filtrů, štěrbinových masek či dvojice vzájemně posunutých panelů, jejichž výhodou je, že nepotřebujete žádné další příslušenství. Tato řešení ale mají nevýhodu v tom, že musíte mít hlavu v přesně vymezeném prostoru. U dvojice nových LCD sáhla společnosti Zalman po brýlích s polarizačními filtry. Filtry na brýlích jsou pro každé oko jinak orientované, a tak se v kombinaci s dalšími polarizačními filtry přímo na panelu dostává každému oku jiný obraz, který je prost nepříjemného mrkání známého z CRT.

Klepněte pro větší obrázek

Na rozdíl od monitorů využívajících různých masek či miniaturních hranolů, nebude tato technologie tak háklivá na přesnou pozici pozorovatele, velkým omezením ale zůstávají pozorovací úhly ve 3D režimu – horizontálně je to ještě obstojných 90 stupňů, ale vertikálně je to jen 10-12 stupňů. Ve 2D režimu se od klasických monitorů neliší – v obou směrech je to 160 stupňů.

A zase ty ovladače...

Největší problémy budou, jako vždy, nejspíše s ovladači. Ovladače jsou také důvod, proč v současné době displeje fungují trojrozměrně ve 3D aplikacích pouze v kombinaci s grafickými kartami série GeForce 5, GeForce 6 a GeForce 7. Pro GeForce 8 zatím 3D ovladače neexistují, a schází i podpora ve Windows Vista. Časy, kdy kralovala GeForce 7 jsou ale dávno za námi, a tak si hráči v současné době moc neužijí. Ideální dobu pro uvedení této novinky tedy společnost Zalman prošvihla. Ještě horší to mají majitelé karet společnosti ATI – o těch Zalman jen taktně mlčí. A z dění kolem posledních novinek ATI asi vytušíte, co má při vývoji ovladačů prioritu. Monitory se tak teď moc nehodí na nejnovější pecky, jako je Crysis, ale spíše pro další možné účely – starší hry, medicínu, designéry, výzkum a vůbec vzdělávání.

Změna k lepšímu s ovladači pro GeForce 8?

Podle webu výrobce by se měla podpora GeForce osmé generace a Windows Vista v ovladačích objevit počátkem roku 2008. Seznam her, které s monitorem výrobce testoval a příslušná omezení, najdete v této tabulce. Dá se předpokládat, že poběží i na řadě starších titulů. Bez problémů by mělo fungovat přehrávání 3D videa či prohlížení obrázků, není ale jasné, zda výrobce dodává příslušné aplikace.

Téměř s každou zprávou o 3D monitorech se objevuje dovětek o tom, že panely vybavené příslušnou technologií nevyjdou o moc dráž. V tomto případě je to snad i pravda, rozhodně ale nejde o levnou záležitost. Ceny 19" modelů se v britských obchodech pohybují někde mezi 315-350 librami, což by u nás mohlo znamenat koncovou cenu kolem čtrnácti tisíc korun s daní, širokoúhlý 22" model se pak prodává za částky převyšující čtyři sta liber, s cenou by se tedy mohly vejít pod osmnáct tisíc korun. Bližší informace o dostupnosti ale výrobce neuvádí, stejně tak netušíme, bude-li monitor k sehnání i u nás.

Ať už to dopadne jakkoliv, jde ze strany Zalmanu o chvályhodný a odvážný počin a budeme mu přát, aby s těmito monitory slavil co největší úspěchy – nakonec pokud dopomohou k tomu, aby se na podobných technologiích začalo více pracovat, bude to pro nás, zákazníky, jen dobře.

Parametry 19" a 22" panelu najdete v následujících tabulkách.

 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
 

Specifikace
LCD Panelúhlopříčka19" (4:3)
velikost pixelu0,294 mm (H) × 0,294 mm (W)
jas300 cd/m2
kontrastní poměr1000:1
pozorovací úhly2D režim: 160˚(L/R) / 160˚(U/D)
3D režim : 90˚(L/R) / 10˚~12˚(U/D)
odezva5ms
záruka2 roky
frekvencehorizontální52 ~ 81 KHz
vertikální49 ~ 76 Hz
rozlišení1280 × 1024 (60Hz)
počet barev16.7M
vstupyreproduktoryEnclosed Input/Output Stereo Speakers 2W x 2
Analog15Pin D-SUB
DigitalDVI-D
Plug & PlayVESA DPMS, DDC 1/2B
napájeníAC / DC100~240V, 50/60Hz, 12V/5A / 60W
úsporný režimVESA DPMS STANDARD
bezpečnostní standartyUL, FCC, CE, CB, MIC, VCCI
příslušenstvíManual, Power Cable, AC Adaptor, Audio Cable, DVI Cable, D-Sub Cable, 3D Glasses, Driver CD
rozměry500 × 505 × 225 mm
hmotnost9,5 kg
barvačerná

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Specifikace
LCD Panelúhlopříčka22" (wide)
velikost pixelu0,282 mm (H) × 0,282 mm (W)
jas300~400 cd/m2
kontrastní poměr1000:1
pozorovací úhly2D režim: 160˚(L/R) / 160˚(U/D)
3D reižm: 90˚(L/R) / 10˚~12˚(U/D)
odezva5ms
záruka2 roky
frekvenceHorizontal30 ~ 80 KHz
Vertical56 ~ 75 Hz
rozlišení1680 × 1050
počet barev16.7M
vstupyreproduktoryEnclosed Input/Output Stereo Speakers 2W × 2
Analog15Pin D-SUB
DigitalDVI-D
Plug & PlayVESA DPMS, DDC 1/2B
napájeníAC / DC100~240V, 50/60Hz (Auto Switch)
úsporný režimVESA DPMS STANDARD
bezpečnostní standardyNRTL, FCC, CE, MIC, VCCI
příslušenstvíManual, Power Cable, AC Adaptor, Audio Cable,DVI Cable, D-Sub Cable, 3D Glasses, Driver CD
hmotnost9,8 kg
funkcePivot, Swivel
barvačerná

Zdroj: Zalman

Témata článku: Monitory, 3D, CES 2010, 3d brýle, Brýle 3d, Zalman, Vesa, AC-DC, Speakers, Manual, Virtuální 3d brýle, Virtuální realita hry, Pivot, Televizory levně, Televizory lg 2016

8 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Bedas 26. 11. 2007 22:42:36
    jo chlapíku...to by mě taky zajímalo :-)) ...ony skoro všechny hry jsou...
  • drobnuostka 26. 11. 2007 17:09:17
    kua...CO to vlastne testovali...? Counter Strikes - Sauce O * ...
  • djelinek 26. 11. 2007 16:16:52
    Tak jsem si stáhnul manuál a v nastavení driveru je opravdu nyní...
reklama
Určitě si přečtěte

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 134

5 specialit, které budou v příštím Firefoxu. Ale musí vás nejprve nadchnout

5 specialit, které budou v příštím Firefoxu. Ale musí vás nejprve nadchnout

** Vyzkoušejte si speciality, na kterých pracuje Mozilla ** Vývojáři se podle vás rozhodnou, jestli to má smysl ** Nově přibyl skvělý experiment Snooze Tabs

26.  2.  2017 | Jakub Čížek | 47

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74

4 aplikace, které vám pomohou z hardwaru vyždímat maximum

4 aplikace, které vám pomohou z hardwaru vyždímat maximum

** Taktování je nejsnadnější cestou k vyššímu výkonu ** S dnešními nástroji jej zvládne i méně zkušený uživatel ** Poradíme, v čem přetaktovat procesor i grafiku

25.  2.  2017 | Stanislav Janů | 33


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama