Do nitra garáže Googlu pro auto bez řidiče

Google už několik let vyvíjí technologii auta bez řidiče. Jak přesně fungují jednotlivé systémy a co vše Google zkouší u vlastního prototypu samořídícího vozu?

Člověk moudrý nebezpečný

Automobilové nehody mohou za obrovské množství úmrtí a vážných zranění, kterému se rovnají jen ty nejzákeřnější nemoci na světě. Hlavní příčina je jasná – člověk a jeho mozek s omezeným nestálým výkonem a primitivními senzory.

Už teď je jasné, že auta bez řidiče dorazí v obrovském rozsahu, je to jen otázka času, který ovlivňuje cena technologie a legislativa. Cena technologie klesá exponenciálně a v případě finální verze lze očekávat, že první integrované systémy od Googlu do klasických vozidel budou například spoléhat na statické senzory kolem celého auta.

Trochu vtipná je dnes představa, že budeme sami řídit létající automobily, když ani ty normální, které se pohybují pouze po jedné ploše, nejsme schopni řídit efektivně a bez chyby.

retrofuture.jpg
Představa, že lidé budou v budoucnu hromadně moci létet ve vzduchu jako s auty je zcela mimo. Teprve s technologií autonomního řízení je taková představa realizovatelná. (Zdroj: weddingbee)

Teprve systém automatického řízení může odstartovat podobnou budoucnost, kde bude moci teoretická hrát roli i výška přepravního prostředku, ať už to bude technologicky a ekonomicky efektivní dříve či později.

Hnutí odporu

Legislativa je také důležitým prvkem, který je potřeba vyřešit. Stejně jako to vidíme u odezvy na platformy jako Uber nebo Lift, proti kterým vznikla velká vlna odporu stávajících poskytovatelů (řidičů, firem), i rozšiřování technologie auta bez řidiče bude znamenat velký odpor „staré školy“.

Heckler2.jpg
Odpor lidských řidičů je marný, budou automatizováni. (Zdroj: Wikimedia)

Stávající místa řidičů kamionů, taxi a dalších pomalu končí, s tím se je potřeba smířit a už teď myslet na budoucnost. Firmy totiž z ekonomického hlediska budou tlačeni k nasazování levných autonomních systémů přepravy, jinak nebudou s vysokými náklady za řidiče vůbec konkurenceschopné.

Dá se říci, že platformy Uber a Lift jsou přípravou přechodu a vystaví prostor pro nasazení automatického převozu z místa A na místo B. I nadšení řidiči Uber a běžní lidé u Liftu nakonec nebudou potřeba.

Za pár desítek let se nás, budoucích dědečků a babiček, děti budou ptát, jak bylo tehdy možné, že bylo člověku umožněno řídit, když statistická čísla o nehodách a úmrtích byla přeci tak alarmující a co to vlastně je dopravní zácpa.

A my jen odpovíme, že to byla zkrátka taková odvázaná a bláznivá doba, kdy z aut neustále vycházely tuny škodlivých plynů a protože měl auto každý, všude byl rachot a plná parkoviště.

Pak ale děti pošleme zpátky za rodiči. Do minuty se před domem objeví malé a tiché vozidlo, které ho bezpečně v rámci nízkého měsíčního paušálu odveze domů. Po vysazení už v rámci efektivní sledovací platformy do minuty dojede k nejbližšímu pasažérovi, který se potřebuje přesunout na jiné místo B.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,