reklama

DirectX 12 vs. Vulkan: souboj moderních API

V oblasti standardů pro grafické a výpočetní operace pomocí grafických čipů se hlavně na desktopu začíná rýsovat souboj mezi dvěma velikány. Který z nich má větší šanci?

Microsoftu se s rozmachem operačního systému Windows podařilo rozšířit také vlastní API pro práci s grafickými čipy – DirectX, respektive Direct3D. Konkurenci v této oblasti zahrnovalo OpenGL od skupiny Khronos Group, kterému se podařilo uspět především v operačním systému Linux.

V oblasti her se ale DirectX dařilo a většina počítačových her byla programovaná právě pro něj. OpenGL se tak stalo z pohledu hraní na počítači spíše okrajovou záležitostí. Časy se ale mění a s nimi i pozice standardů na trhu.

Microsoft a DirectX 12

S novým operačním systémem Windows 10 představil Microsoft i novou verzi vlastního rozhraní DirectX 12, která přináší především novinky z oblasti optimalizace zpracování velkého množství požadavků a snížení zátěže procesoru. To co vlastně odstartovalo AMD s API Mantle v univerzálnějším balení. Microsoft používá DirectX 12 i pro vlastní herní konzoli Xbox One.

Klepněte pro větší obrázek

A to je ten hlavní problém. Microsoft si samozřejmě i nadále drží exkluzivitu pro vlastní platformu a vývojáři jsou při použití DirectX 12 omezení kompatibilitou s Windows 10, respektive Xbox One.

Jenže situace už není tak jednoznačná jako dříve, kdy Windows vládly většině zařízení. Jsou tu nové operační systémy a především nové mobilní platformy, které se rozšiřují rychleji než klasické počítače.

Vulkan alias OpenGL pro budoucnost

Na mobilních zařízeních se obrovsky rozšířilo rozhraní OpenGL, které je populární jak na operačních systémech iOS, tak i Android. Microsoft v tomto případě doplatil na prohru v mobilní oblasti.

Klepněte pro větší obrázek
Otevřené standardy skupiny Khronos mají v některých segmentech už velký zásah

Khronos Group tak už v létě roku 2014 odstartovala projekt na novou generaci OpenGL, která nese označení Vulkan a disponuje optimalizaci zpracování velkého počtu volání, podobně jako nízkoúrovňové API Mantle nebo DirectX 12. Výhodou také je, že je Vulkan zpětně kompatibilní s hardwarem, který podporuje stávající OpenGL ES 3.1 nebo OpenGL 4.x a novější. Otevřené standardy skupiny Khronos tak zahrnují OpenGL, OpenGL ES, OpenCL, SPIR a nejnovější Vulkan.

Klepněte pro větší obrázek
O partnery není rozhodně nouze

Mezi hlavní partnery otevřeného rozhraní Vulkan patří nejen AMD, ale i Valve, které chce změnit trh s počítačovým hraním s vlastním linuxovým operačním systémem SteamOS. Vulkan je tedy moderním rozhraním, které navíc funguje na mnoha platformách – ať už jde o Windows 7, 8, Windows 10, Linux nebo Android a podporují ho i výrobci hardware jako je AMD, Intel (od HD 4000 a novější), Nvidia, Qualcomm, Samsung, ARM, Imagination Technologies, Vivante nebo Broadcom a další.

Vývojáři tak mohou programovat hry pro jedno rozhraní a mnohem snadněji takové aplikace a hry nabízet ve všech zmíněných platformách. API Vulkan zkrátka nekontroluje žádný jeden subjekt a v tom je velká síla oproti uzavřenému DirectX. Škálovatelnost od mobilních zařízení až po výkonné čipy v desktopových počítačích už jen reflektuje nutnost dnešní doby.

Vulkan připravený pro virtuální realitu

I když má sice Vulkan už v této fázi navrch díky podpoře všech mobilních platforem, třeba v případě systémů iOS a OS X mu konkuruje nízkoúrovňové rozhraní Metal od Applu. Vulkan je ale připraven i na nejbližší budoucnost v podobě virtuální reality.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Porovnání jednotlivých standardů

V rámci spolupráce s Oculus VR a dalšími, tak řeší klíčové vlastnosti jako je extrémně nízká odezva v rámci celého zpracování obrazu od pohybu uživatele, až po korekce geometrie pro každé oko nebo asynchronní zpracování obrazu dle předpokládaného pohybu hlavy.

Microsoft a Apple jako těžcí soupeři

Vulkan vypadá velmi nadějně a i když vstupuje do nové doby, čeká ho možná ještě těžší souboj než v minulosti u OpenGL a dalších otevřených standardů. Na desktopu proti němu stojí sice postupně slabší Microsoft, ale ten drží kombinaci Windows 10 „zdarma“ a Xbox One. V mobilní oblasti může ovládnout Android, ale na iOS bude muset soupeřit s Metalem. Desktopový systém OS X je stále zaměřený spíše na produktivitu, takže moc nelze očekávat, že se z něj stane samostatná herní platforma.

Klepněte pro větší obrázek
Pouze Vulkan je kompatibilní s většinou zařízení a systémů

Je jasné, že větší herní studia si budou moci dovolit optimalizovat pro každé rozhraní zvlášť, ostatně to řeší i doposud (Windows, Xbox, PlayStation nebo Android vs. iOS). Ale nesmíme zapomínat ani na menší indie vývojáře, kterých je obrovské množství a pro které je rozhodně jednodušší vytvářet jednou a prodávat na více platformách najednou.

Až následující roky tak ukážou, zda Vulkan bude novým rozšířeným standardem nebo půjde ve šlépějích OpenGL.

Témata článku: Technologie, Apple, Microsoft, Počítače, Linux, Open source, Mobility, DirectX, API, Vulkan, 24, Directx 11, Metal, Alias, Virtuální realita hry

42 komentářů

Nejnovější komentáře

  • hrombo 25. 9. 2015 14:54:47
    Nie je to pre všetkých DX12 vs Vulcan. Pre Win7 a 8 je to DX11 vs...
  • ANNO2077 24. 9. 2015 21:45:09
    NO A PUDOU TAM VSECKY HRY CO BYL UDELANY V PSOLEDNICH 5TI LETECH PRO...
  • flint...1736 24. 9. 2015 20:09:30
    "V mobilní oblasti může ovládnout Android, ale na iOS bude muset soupeřit...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 134

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 219

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama